Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia

OŚG.6220.10.2022.P                                                                        Lębork, dnia 20.01.2023 r. 

 

D e c y z j a 

o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia 

 

Na podstawie: 

- art. 104  ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2022 r. poz. 2000 ze zm.),  

- art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4,  art. 84 oraz art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm. ), 

- § 3 ust. 1 pkt. 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tj.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.);  

po rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa Produkcyjno - Usługowego „ROBEX”  Sp. z o. o. ul. Kaszubska 28 z siedzibą w Lęborku, reprezentowanego przez pełnomocnika Joannę Dziaduła  ul. Dojazd 16A, 33-100 Tarnów, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa elektrowni fotowoltaicznej w Lęborku, o mocy do 1MW wraz z infrastrukturą” (planowana inwestycja będzie realizowana na działkach  o nr ewidencyjnych 46/1, 46/2, 46/3, 46/4, 46/5, 46/6 obręb 10 w Lęborku).

 

 

Burmistrz Miasta Lęborka

orzeka:  

 

  1. Odstąpić od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa elektrowni fotowoltaicznej w Lęborku, o mocy do 1MW wraz z infrastrukturą”.
  2. Określić poniższe warunki i wymagania dotyczące ochrony środowiska do uwzględnienia w projekcie budowlanym oraz na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia. 

 

Warunki dotyczące etapu realizacji  i eksploatacji przedsięwzięcia:  

  1. Prace budowlane  prowadzić poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia. Dopuszcza się prowadzenie prac w ww. okresie po wykluczeniu przez specjalistę ornitologa lęgu ptaków, co należy potwierdzić odpowiednim wpisem w dokumentacji budowlanej;
  2. Prace budowlane prowadzić poza okresem rozrodu i migracji płazów tj. poza okresem od 1 marca do 30 czerwca. Dopuszcza się prowadzenie prac w ww. okresie po wykluczeniu przez specjalistę herpetologa migracji i rozrodu, co należy potwierdzić odpowiednim wpisem w dokumentacji budowlanej;
  3. Podczas prowadzenia wykopów zabezpieczyć plac robót płotkiem z siatki herpetologicznej przed przedostaniem się do wykopów małych zwierząt. Codziennie, przed rozpoczęciem prac przeprowadzić kontrolę wykopów. Uwięzione zwierzęta niezwłocznie przenieść poza teren objęty pracami, na właściwe dla nich siedlisko. Przenoszenie prowadzić pod nadzorem przyrodnika oraz przy użyciu rękawiczek ochronnych. Używany do tego sprzęt dezynfekować. Prace pod nadzorem przyrodniczym należy potwierdzić wpisem w dokumentacji budowlanej;
  4. Powierzchnię gruntu pod panelami pozostawić biologicznie czynną, urządzoną w sposób zapewniający naturalną wegetację;
  5. Powierzchnie trawiaste w granicach terenu funkcyjnego utrzymywać z wykorzystaniem narzędzi do koszenia, bez stosowania nawozów, herbicydów i pestycydów. Dopuszczalne jest wykorzystanie, mniejszych zwierząt (tj. owiec, gęsi) do utrzymania odpowiedniej wysokości traw.
  6. Pielęgnację powierzchni trawiastej prowadzić nie wcześniej niż po 31 sierpnia. Dopuszcza się pielęgnację po 1 lipca, jednak musi to być poprzedzone wizją terenową wykonaną przez specjalistę ornitologa, stwierdzającą brak występowania na przedmiotowym terenie czynnych gniazd ptaków (z jajami lub pisklętami);
  7.  Zaprojektować instalację paneli fotowoltaicznych tak, by ich wysokość wraz ze stelażem nie przekroczyła 3 m;
  8. W ogrodzeniu planowanej inwestycji pozostawić min. 20 cm wolnej przestrzeni nad gruntem, umożliwiającą przedostawanie się małym i średnim zwierzętom na i z terenu zajętego przez przedmiotowa inwestycję;
  9. Nie wycinać drzew i krzewów;
  10. Drzewa rosnące w sąsiedztwie planowanych prac zabezpieczyć przed ewentualnym  uszkodzeniem poprzez odeskowania bez uszkodzenia kory lub owinięcie matami;
  11. Wyposażyć plac budowy w sorbenty do ograniczania i usuwania rozlewów olejowych, oraz do neutralizacji substancji szkodliwych w tym ropopochodnych;
  12. Nie prowadzić ciągłego oświetlenia terenu i jej ogrodzenia w porze nocnej;
  13. Unikać pozostawiania niezasypanych wykopów, które mogłyby się stać tymczasowymi zbiornikami retencyjnymi spływających wód opadowych;
  14. Unikać odkładania ziemi z wykopów na drodze spływu powierzchniowego wód, co może doprowadzić do wymywania zanieczyszczeń z hałd lub gromadzenia się wód  i powstawania podtopień;
  15. Plac budowy wyposażyć w przenośne sanitariaty, regularnie opróżniane przez uprawniony podmiot;
  16. Odpady budowlane powstałe w trakcje realizacji robót wyselekcjonować i przekazać do utylizacji. Teren robót po zakończeniu prac budowlanych należy uporządkować;
  17. W celu neutralizacji ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych na bieżąco usuwać je z wykorzystaniem sorbentów, a w przypadku znacznego zanieczyszczenia gruntu zapewnić sprawne jego zebranie i usuniecie przez uprawniony podmiot;
  18. Wykorzystywać nowoczesny sprzęt, sprawny technicznie;
  19. Na etapie eksploatowania nie stosować chemicznych środków chwastobójczych, preferowanym sposobem usuwania roślinności zielonej zacieniające moduły będzie wykaszanie;
  20. Podczas mycia paneli stosować wyłącznie preparaty biodegradowalne, które nie wpływają negatywnie na stan środowiska gruntowo – wodnego;
  21. Materiały budowlano – montażowe oraz elementy prefabrykowane muszą posiadać atesty oraz musza odpowiadać  odpowiednim normom;
  22. Należy stosować zasadę oszczędności materiałowej;
  23. Projektowany rozkład infrastruktury nie może kolidować z urządzeniami melioracyjnymi;

Uzasadnienie 

W dniu 14 lipca 2022 r. na wniosek Przedsiębiorstwa Produkcyjno - Usługowego „ROBEX”  Sp. z o. o. ul. Kaszubska 28 z siedzibą w Lęborku, reprezentowanego przez pełnomocnika Joannę Dziaduła  ul. Dojazd 16A, 33-100 Tarnów, wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa elektrowni fotowoltaicznej w Lęborku, o mocy do 1MW wraz z infrastrukturą”. Planowana inwestycja będzie realizowana na działkach  o nr ewidencyjnych 46/1, 46/2, 46/3, 46/4, 46/5, 46/6 obręb 10 w Lęborku.

Do wniosku o wydanie decyzji dołączono: 

- poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie; 

- kartę informacyjną przedsięwzięcia oraz jej zapis w formie elektronicznej; 

- wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie. 

Informacja dotycząca złożonego wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji dla przedmiotowego przedsięwzięcia została zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach (www.ekoportal.pl. nr karty 12/2022).  

Na mocy art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Burmistrz Miasta Lęborka pismem nr OŚG.6220.10.2022.P z dnia 24 sierpnia 2022 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lęborku oraz do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Zarządu Zlewni w Gdańsku o opinię w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.  

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lęborku po rozpoznaniu sprawy pismem znak ZNS.90.4810.31.2022 r. z dnia 1 września 2022 r., wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku pismem RDOŚ-Gd-WOO.4220.653.2022.SH.1 z dnia 1 września 2022 r. wydał Postanowienie, w którym wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.  

Dyrektor Zarządu Zlewni Wody Polskie w Gdańsku  pismem GD.ZZŚ.3.435.356.1.2022.AK z dnia 6 października 2022 r. wezwał wnioskodawcę do pisemnego złożenia uzupełnienia  do przedłożonej Karty informacyjnej przedsięwzięcia.

W dniu 29 września 2022 r. pełnomocnik Inwestora złożyła stosowne wyjaśnienia na wezwanie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lęborku.

W dniu 11 października 2022 r. pełnomocnik uzupełniła dokumentację o jeszcze trzy egzemplarze uzupełnieniowej Karty informacyjnej przedsięwzięcia, celem przesłania ich do organów opiniujących.

Burmistrz Miasta Lęborka pismem OŚG.6220.10.2022.P z dnia 12 października 2022 r. przesłał uzupełnienie pełnomocnika do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lęborku oraz do Wód Polskich Państwowego Gospodarstwa Wodnego Zarząd Zlewni w Gdańsku. Jednocześnie zapytał Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku czy podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone w Postanowieniu RDOŚ-Gd-WOO.4220.653.2022.SH.1 z dnia 1 września 2022 r.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lęborku po zapoznaniu się z uzupełnieniem złożonym przez pełnomocnika Inwestora wydał opinię ZNS.90.4810.31.2022 z dnia 18 października 2022 r. że dla ww. przedsięwzięcia  nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku pismem RDOŚ-Gd-WOO.4220.653.2022.SH.3 z dnia 20 października 2022 r. poinformował, iż uwzględniając przesłaną dokumentacje podtrzymuje swoje stanowisko  zawarte w ww. Postanowieniu.

W dniu 26 października 2022 r. pełnomocnik Inwestora złożył wyjaśnienia na wezwanie Wód Polskich Państwowego Gospodarstwa Wodnego Zarząd Zlewni  w Gdańsku.

Burmistrz Miasta Lęborka pismem OŚG.6220.10.2022.P z dnia 8 listopada 2022 r. przekazał wyjaśnienia do Wód Polskich i jednocześnie zapytał pozostałe organy opiniujące tj. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lęborku oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku które wcześniej już zaopiniowały przedmiotowe przedsięwzięcie, czy podtrzymują swoje stanowisko w wydanych wcześniej opiniach dot. braku konieczności przeprowadzenie oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku pismem RDOŚ-Gd-WOO.4220.653.2022.SH.4 z dnia 14 listopada  2022 r. poinformował, że  uwzględniając przesłaną dokumentację, będącą odpowiedzią na wezwanie Wód Polskich, podtrzymuje swoje stanowisko zawarte w ww. Postanowieniu.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lęborku pismem ZNS.90.4810.31.2022 z dnia 16 listopada 2022 r. po zapoznaniu się z uzupełnieniem złożonym przez pełnomocnika Inwestora dot. wezwania Wód Polskich, również poinformował, że podtrzymuje swoje stanowisko zawarte w opinii ZNS.90.4810.31.2022 z dnia 18 października 2022 r.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Gdańsku  pismem GD.ZZŚ.3.435.356.2.2022.AK z dnia 5 grudnia 2022 r.  zaopiniowało, iż brak jest potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. 

W dniu 13 grudnia  2022 r. Burmistrz Miasta Lęborka Obwieszczeniem OŚG.6220.10.2022.P zawiadomił strony postępowania o zakończeniu zbierania materiału dowodowego i o możliwości zapoznania się z aktami sprawy w tym opiniami organów opiniujących oraz wypowiedzenia się co do zebranych dokumentów w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w terminie 7 dni od daty doręczenia Obwieszczenia.

W przywołanym wyżej terminie nie zostały zgłoszone żadne uwagi. 

Biorąc pod uwagę powyższe stanowiska oraz n/wym. uwarunkowania, w ocenie organu brak jest potrzeby poddania przedmiotowego przedsięwzięcia ocenie oddziaływania na środowisko. 

Na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia dołączonej do wniosku oraz uwzględniając wszystkie uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ustalono, co następuje: 

 

  1. W sprawie rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia: 

Planowane przedsięwzięcie obejmować będzie budowę farmy fotowoltaicznej wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą techniczną o mocy do 1 MW. Projektowaną elektrownię fotowoltaiczną tworzyć będą następujące elementy:

  • Konstrukcje wsporcze do montażu paneli fotowoltaicznych
  • Panele fotowoltaiczne do 2222 szt. o mocy 450 Wp  każdy
  • Inwertery do 20 szt.
  • Modernizacja przyłącza elektromagnetycznego
  • Rozdzielnia elektryczna z transformatorem
  • Trasy oraz linie kablowe
  • Inne niezbędne elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją farmy fotowoltaicznej.

Panele fotowoltaiczne zostaną przytwierdzone do konstrukcji stalowo-aluminiowej nie związanej trwale z gruntem. Panele połączone w grupy, przyłączone będą do istniejącej stacji transformatorowej kablami elektroenergetycznymi. Stacja transformatorowa za pomocą przyłącza elektroenergetycznego będzie oddawać energię wyprodukowaną za pomocą paneli fotowoltaicznych do zasilania obiektu firmy ROBEX Sp. z o. o. Nadwyżka energii będzie sprzedawana do sieci.

Nie planuje się tworzenia miejsc parkingowo - postojowych na terenie objętym inwestycją. Odległość między rzędami 7 – 8 m. Wysokość panelu w rzucie bocznym elektrowni fotowoltaicznej wraz ze słupkiem nie przekroczy 3 m. Dojazd do realizowanej elektrowni fotowoltaicznej odbywać się będzie istniejącym dojazdem do firmy ROBEX.

Droga na terenie inwestycji będzie posiadać nawierzchnię gruntową ulepszoną (mechanicznie utwardzony grunt). Przewidywany okres eksploatacji planowanej elektrowni fotowoltaicznej wynosić będzie ok. 25-30 lat. Inwestycja realizowana będzie w oparciu o zgłoszenie robót budowlanych.

  1. W sprawie usytuowania przedsięwzięcia:  

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na działkach nr 46/1, 46/2, 46/3, 46/4, 46/5, 46/6 w miejscowości Lębork, gmina Lębork, powiat lęborski, województwo pomorskie. Całkowita powierzchnia ww. działek wynosi ok. 4,84 ha. Łączna powierzchnia terenu zajęta przez obiekty budowlane oraz pozostała powierzchnia przeznaczona do przekształcenia w tym tymczasowego w celu realizacji przedsięwzięcia będzie wynosić do 2,1 ha.

Teren przeznaczony pod realizację wnioskowanego przedsięwzięcia jest terenem przemysłowym związanym z działalnością Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego „ROBEX” Sp. z o. o. Najbliższy budynek znajduje się w odległości ok. 30 m od granicy planowanej inwestycji.

Z uwagi na możliwość występowania na przedmiotowym terenie herpetofauny, tutejszy organ zlecił podczas prowadzenia wykopów zabezpieczenie placu robót np. płotkiem z siatki herpetologicznej przed przedostaniem się do wykopów małych zwierząt oraz codzienną kontrolę wykopów przed przystąpieniem do dalszych prac. Uwięzione zwierzęta niezwłocznie należy przenosić poza teren objęty pracami, na właściwe dla nich siedlisko.

Przenoszenie należy prowadzić pod nadzorem przyrodnika.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliższy obszar Natura 2000 znajduje się w odległości ok. 9,01 km Natura 2000 Białe Błoto PLH220002.

Mając na uwadze położenie geograficzne oraz skalę i charakter przedsięwzięcia, nie ma podstaw przypuszczać, aby realizacja inwestycji mogła spowodować pogorszenie stanu  siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony zostały wyznaczone ww. obszary Natura 2000, wpłynąć  negatywnie na gatunki, dla których ochrony obszary te zostały wyznaczone, pogorszyć integralność obszarów Natura 2000 lub ich powiązania z innymi obszarami. Nie jest więc konieczne przeprowadzenie oceny w trybie art. 6.3 Dyrektywy Siedliskowej.

Inne najbliżej położone obszary chronione, objęte ochroną na podstawie przepisów ustawy  z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody  znajdują się w odległości:

  • W bezpośrednim sąsiedztwie - Obszar Chronionego Krajobrazu Wzgórz Lęborskich
  • Ok. 4,5 km Obszar Chronionego Krajobrazu Pradoliny Redy - Łeby.

Zakres inwestycji wskazuje, iż nie będzie oddziaływać na ekosystemy terenów chronionych ww. Obszarów Chronionego Krajobrazu.

Obszar objęty inwestycją zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie korytarza ekologicznego Pradoliny Redy - Łeby.

Z uwagi na charakter i skalę inwestycji nie spowoduje ona negatywnego oddziaływania  na wyżej wymieniony korytarz ekologiczny.

 

  1. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania w odniesieniu do ww. uwarunkowań: 

Wszystkie komponenty wykorzystywane podczas realizacji inwestycji dostarczane będą na miejsce planowanej inwestycji jako elementy częściowo przygotowane do montażu, co wpłynie na zminimalizowane hałasu oraz ograniczenie ilości powstałych odpadów.

Odpady powstałe w wyniku prowadzonych prac budowlanych, zostaną wywiezione i zagospodarowane - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Prowadzona będzie selektywna zbiórka odpadów powstających podczas prac. Gromadzone będą one w szczelnych pojemnikach, w miejscach do tego wydzielonych. Na etapie eksploatacji odpady będą powstawać w wyniku prac serwisowych i napraw instalacji. Nie będą one magazynowane w obrębie działki inwestycyjnej, a bezpośrednio po wytworzeniu przekazywane będą podmiotom prowadzącym działalność w zakresie gospodarowania odpadami. Nie przewiduje się czasowego magazynowania odpadów powstających w wyniku  remontów i serwisu na etapie eksploatacji, tym samym nie ma możliwości ich wpływu na środowisko.

Powstające ścieki bytowe będą odprowadzane do przenośnych zbiorników bezodpływowych oraz systematycznie opróżniane przez firmę zajmującą się wynajmem i obsługą takich zbiorników. Inwestor nie przewiduje okresowego mycia paneli.

Inwestycja nie wpłynie na stan zasobów naturalnych, nie będzie wymagała użycia dużej ilości surowców, wody, materiałów, paliw i energii. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych urządzeń, maszyn i pojazdów inwestycja nie będzie emitowała zanieczyszczeń do powietrza w ilościach istotnie negatywnie oddziaływujących na otoczenie.

Etap budowy będzie wiązać się z powstaniem niezorganizowanej emisji gazów i pyłów. Na placu budowy będą występować następujące źródła emisji do powietrza z maszyn budowlanych i pojazdów ciężarowych:

  • operacje dowozu materiałów budowlanych i sprzętu z wykorzystaniem transportu samochodowego;
  • prace ziemne i budowlane wykonywane przez maszyny budowlane z silnikami spalinowymi.

Podstawowym oddziaływaniem w fazie budowy będzie emisja zawiązana z pracą sprzętu budowlanego i ruchem pojazdów. Prace realizacyjne krótkoterminowo i nieznacznie wpłyną na zwiększenie zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego poprzez emisję pyłów i spalin. Ocenia się, że zakłócenia spowodowane pracami realizacyjnymi będą nieistotne dla zdrowia ludzkiego w rejonie oddziaływania  przedsięwzięcia. Nie przewiduje się, aby przedsięwzięcie doprowadziło do pogłębiania się  zmian klimatu nawet w niewielkiej skali. Zamierzenie nie jest wrażliwe na czynniki atmosferyczne, a z uwagi na skalę i zakres przedsięwzięcia zmiany klimatu nie są zagadnieniem krytycznym dla realizacji przedsięwzięcia. Planowana inwestycja nie będzie generować istotnego oddziaływania na elementy przyrodnicze oraz krajobrazowe w okresie eksploatacji. Na wnioskowanym terenie pod planowaną inwestycję nie znajdują się i nie są planowane inne przedsięwzięcia, które swym oddziaływaniem mogłyby skumulować się z potencjalnym oddziaływaniem planowanej farmy fotowoltaicznej.

W związku z powyższym nie dojdzie do jakiegokolwiek kumulowania się  oddziaływań m. in.  w kontekście wpływu na krajobraz, klimat akustyczny, czy promieniowanie elektromagnetyczne.

Eksploatacja planowanej inwestycji nie będzie powodowała znacznego hałasu. Nie będzie wymagała stałej obsługi, zaplecza sanitarnego, instalacji wodno -  kanalizacyjnej, a znikome oddziaływanie pola elektromagnetycznego zamknie się w obrębie inwestycji.

Na terenie inwestycji występują zdrzewnienia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku w Postanowieniu RDOŚ-Gd-WOO.4220.653.2022.SH.1 z dnia 1 września 2022 r. nałożył warunek zakazu wycinki drzew i krzewów oraz zabezpieczenia drzew na czas budowy przed mechanicznym uszkodzeniem.

Ścieki deszczowe odprowadzane będą samoistnie na terenie działki.

Elektrownia fotowoltaiczna będzie wykorzystywać odnawialne źródło energii - energię słoneczną - energię „czystą” ekologicznie, która jest niewyczerpalna. Elektrownia taka stanowi nieemisyjne źródło  energii.

W związku z realizacją linii kablowych elektroenergetycznych, które będą realizowane w celu włączenia elektrowni fotowoltaicznej do sieci energetycznej może nastąpić czasowa degradacja  roślinności na niewielkim odcinku. Funkcjonowanie elektrowni fotowoltaicznej nie będzie powodować powstawania ścieków technologicznych. Tereny, na których posadowiona zostanie projektowana instalacja z perspektywy widokowej nie zostaną zdominowane  pojawieniem się elektrowni. Krajobraz będzie miał formę o większej ingerencji człowieka, ale nowy element nie będzie przysłaniał innych widoków, wtopi się również w istniejący krajobraz urbanistyczny.

Planowane działania oraz rozwiązania techniczne i technologiczne mające na celu ochronę środowiska na etapie budowy oraz  eksploatacji przedmiotowej elektrowni będą następujące:

  • zastosowanie specjalnego szkła solarnego, którego zaletą jest załamanie światła zarówno wchodzącego i wychodzącego w taki sposób, by prawie całkowicie zniwelować refleksy świetlne, co zapobiega niepożądanemu efektowi odbicia światła od powierzchni paneli, tzw. efekt olśnienia;
  • dla wszystkich urządzeń, przez które przepływa prąd elektryczny, zostanie wykonana izolacja okablowania w celu zmniejszenia ryzyka porażenia prądem;
  • prace konstrukcyjno-montażowe, związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej;
  • granice terenu konstrukcyjno-montażowego oraz działek przeznaczonych pod planowaną inwestycję będą ściśle przestrzegane
  • ryzyko zanieczyszczenia środowiska wodno - gruntowego można ograniczyć do minimum poprzez odpowiedni nadzór nad pracami budowlano - konstrukcyjnymi.

 

Mając powyższe na uwadze w świetle obowiązujących wymogów prawnych należało orzec jak w sentencji. 

Informacja o wydanej decyzji została umieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach (www.ekoportal.pl nr 1/2023 karty) 

POUCZENIE: 

Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Lęborka, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.  

Zgodnie z art. 127a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. 

Decyzję dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem art. 72 ust. 4 i 4b ww. ustawy. 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Joanna Dziaduła – pełnomocnik

Hymon Fotowoltaika Sp. z. o. o ul. Dojazd 16A , 33-100 Tarnów.

  1. Strony postępowania Obwieszczeniem
  2. Wydz. OŚG  – a/a

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku; ul. Chmielna 54/57, 80 - 748 Gdańsk
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lęborku; ul. Gdańska 63, 84 - 300 Lębork
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Gdańsku, ul. Grunwaldzka 184, 80-266 Gdańsk.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Marcin Ławniczak

Data wytworzenia:
20 sty 2023

Osoba dodająca informacje

Marcin Ławniczak

Data publikacji:
20 sty 2023, godz. 14:24

Osoba aktualizująca informacje

Marcin Ławniczak

Data aktualizacji:
20 sty 2023, godz. 14:24