Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Obwieszczenie Burmistrza Miasta Lęborka o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla "Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Miasta Lęborka na lata 2022-2036 - Projekt"

O B W I E S Z C Z E N I E

Burmistrza Miasta Lęborka

 

Na podstawie:

  • art. 48 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj.: Dz. U. z 2021r., poz. 2373 ze zm.),

 

i n f o r m u j ę

 

o odstąpieniu od przeprowadzenia  strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla "Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Miasta Lęborka na lata 2022-2036- Projekt"

 

Organ administracji opracowujący projekt dokumentu może po uzgodnieniu z właściwymi organami, o których mowa w art. 57 i 58 ww. ustawy, odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli uzna, że realizacja postanowień danego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.

W piśmie z dnia 19.01.2022 r. (znak: RDOŚ-Gd-WOO.410.72.2021.AJM.1.) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wskazał, iż można odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu aktualizacji dokumentu.

W piśmie z dnia 17.02.2022 r. (znak: ONS.9022.1.3.2022.AR) Pomorski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny uzgodnił zamiar odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisku dla dokumentu.

Mając powyższe na uwadze stwierdza się odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Miasta Lęborka na lata 2022-2036 - Projekt”.

Ponadto zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne oraz art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2021 poz. 2373 ze zm.) Burmistrz Miasta Lębork zawiadomił o wyłożeniu do publicznego wglądu „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Miasta Lęborka na lata 2022-2036 - Projekt”. Dokument był wyłożony do publicznego wglądu w Urzędzie Miejskim w Lęborku, w godzinach urzędowania oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu w dniach od 28.01.2022 r. do 18.02.2022 r. W wyznaczonym terminie, do wyłożonego do wglądu publicznego dokumentu, nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski.

Niniejsze obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Lęborku oraz  wywieszenie na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu.

Uzasadnienie braku potrzeby przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Miasta Lęborka na lata 2022-2036 - Projekt” zamieszczono w załączniku do niniejszego obwieszczenia.

 

                 

UZASADNIENIE

odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla „Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Miasta Lęborka na lata 2022-2036 - Projekt”

Sporządzono na podstawie art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2021 poz. 2373 ze zm .).

  1. charakter działań przewidzianych w dokumentach, o których mowa w art. 46 i 47 Ustawy

Celem opracowania projektu przedmiotowego dokumentu jest ocena aktualnej sytuacji energetycznej Gminy Miasta Lębork oraz przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię i paliwa gazowe, a także określenie przedsięwzięć racjonalizujących użytkowanie ww. nośników energii, ocenę możliwości wykorzystania istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w odnawialnych źródłach energii, energii elektrycznej wytwarzanej w skojarzeniu z wytwarzaniem ciepła oraz zagospodarowania ciepła odpadowego z instalacji przemysłowych, a także określić zakres współpracy z innymi gminami. Dokument ten jest opracowaniem koncepcyjnym zawierającym ogólne informacje na temat szeroko pojętej energetyki na terenie analizowanej jednostki samorządu terytorialnej. Działania te mają charakter lokalny, gdyż będą realizowane na terenie obszaru mieszczącego się w granicach administracyjnych Gminy Miasta Lębork, zatem będą realizowane w granicach jednej gminy.

Przedmiotowy projekt dokumentu zawiera:

  • analizę uwarunkowań zewnętrznych wynikających z dokumentów planistycznych i strategicznych na stopniu wojewódzkim, powiatowym i gminnym,

  • charakterystykę gminy,

  • stan zaopatrzenia gminy w ciepło, gaz i energię elektryczną,

  • analizę możliwości wykorzystania lokalnych i odnawialnych źródeł energii na terenie gminy,

  • stan zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego,

  • zakres współpracy z innymi gminami pod względem gospodarki energetycznej,

  • podsumowanie i wnioski.

  1. stopień, w jakim dokument ustala ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć
    w odniesieniu do usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć

Przedmiotowy projekt dokumentu należy do grupy projektów dokumentów innych niż wymienione w art. 46 ust. 1 i 2 ww. ustawy, gdyż nie wyznacza ram dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W projekcie założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Miasta Lęborka na lata 2022-2036 przewidziane do realizacji zostały następujące zadania: rozbudowa i modernizacja oświetlenia ulicznego, w tym wymiana opraw na bardziej energooszczędne na terenie Lęborka, wymiana systemów ogrzewania w budynkach użyteczności publicznej, termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i lokali mieszkalnych, montaż odnawialnych źródeł energii.

Są to działania, które nie wywierają znaczącego wpływu na środowisko, w tym na obszary NATURA 2000. W wyniku realizacji dokumentu mogą mieć miejsce krótkotrwałe, tymczasowe i niewielkie oraz niegroźne oddziaływania, głównie w zakresie emisji hałasów i pyłów. Planowane przez Gminę Miasto Lębork zadania nie są przedsięwzięciami wymienionym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r. poz. 1839). Nie należą do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko ani do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Ponadto w projekcie dokumentu uwzględniono działania operatorów i dostawców mediów na terenie Lęborka, realizowane zgodnie z ich planami rozwoju. Do wspomnianych przedsięwzięć należą:

  • budowa kotła opalanego biomasą 5,1MW, budowa sieci ciepłowniczej z przyłączami o dł. ok 250 mb, modernizacja istniejących sieci kanałowych o dł. ok 500 mb, montaż węzłów cieplnych w ilości ok 30 szt, przebudowa istniejących węzłów cieplnych w ilości ok 8 szt. (działania Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w Lęborku),

  • budowa SRP ś/c „Lębork Zachód" - budowa sieci gazowej: gazociąg ś/c: dn 110 L=200 m; gazociąg n/c: dn 315 L=200 m; Stacja gazowa ś/c: SRP Q=1000 m3/h, spinka Lębork ul. Powstańców Warszawy Lubelska-Topolowa - budowa gazociągu n/c: dn 315L=640 m, gazyfikacja Spółdzielcza Lębork - budowa gazociągów ś/c: dn 63 L^2 545 m. dn 11QL=1 155 m, dn 160 L=2 665 m, gazyfikacja gminy Cewice - fragment inwestycji przebiega przez miasto Lębork - gazociąg ś/c dn 225 L = 2,3 km, Lębork ul. Abrahama    - budowa gazociągu ś/c: dn 225 L=4,2 km (działania PSG sp. z o.o.),

  • digitalizacja zabezpieczeń sieci SN w GPZ Lębork Nowy Świat, budowa nowych stacji SN/nN z rekonfiguracją sieci nN nr: 03-0948 Lębork Cegielnia V Dawia; 03-0946 Lębork Kaflarnia; 03-0940 Lębork Topolowa; 03-0462 Lębork Modrzewiowa; 03-0709 Lębork Zakłady Kuśnierskie, przebudowa stacji elektroenergetycznych SN/nN nr: 03-0821 Lębork Park Chrobrego; 03-0871 Lębork Kaszubska; 03-0788 Lębork Obrońców Wybrzeża; 03-0408 Lębork ALKA, modernizacja stacji transformatorowych SN/nN nr: 03-0442 Lębork Tczewska; 03-0871 Lębork Kaszubska; 03-0821 Lębork Park Chrobrego; 03-0831 Lębork Różyckiego; 03-0994 Lębork Słupska, instalacja łączników z telesterowaniem w stacjach wnętrzowych SN/nN nr: 03-0829 Lębork E. Plater; 03-0871 Lębork Kaszubska; 03-0425 Lębork Komuny Paryskiej os.; 03-0861 Lębork Przemysłowa I; 03-0990 Lębork Słowackiego; 03-0968 Lębork Śląska; 03-0970 Lębork Włóknolen, instalacja łączników z telesterowaniem w liniach napowietrznych SN, kompleksowa wymiana odcinków linii napowietrznych SN przebiegających przez tereny zadrzewione na linie kablowe, wymiana awaryjnych linii kablowych SN nr: 307 Krzywoustego - Kotłownia; 301 Krzywoustego - Targowa; 340 Krzywoustego – Roszarnia, kompleksowa wymiana przewodów linii napowietrznych nN na przewody izolowane, budowa stacji transformatorowych 15/0,4 kV oraz budowa elektroenergetycznych linii 15 kV i 0,4 kV mających na celu stworzenie możliwości przyłączenia nowych odbiorców do sieci (działania ENERGA-OPERATOR S.A. Oddział w Koszalinie).

Są to działania mające na celu zapewnienie bezpiecznego zaopatrzenia w energię elektryczną odbiorców i będą realizowane przez operatora zewnętrznego zgodnie z jego koncepcjami i planem rozwoju. Charakter planowanych działań, rodzaj i skala oddziaływań na środowisko oraz cechy obszaru objętego spodziewanym oddziaływaniem powodują, że realizacja proponowanych zadań nie spowoduje negatywnego oddziaływania na środowisko.

Zawarte rekomendacje, co do stosowania określonych nośników energii, mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, gwarantującego niezawodne i ciągłe zaspokajanie potrzeb energetycznych, zapewnienie rozwoju gospodarczego i społecznego, stymulowanie rozwoju nowych firm i tworzenie miejsc pracy z wykorzystaniem istniejącego potencjału energetycznego, przy zapewnieniu jakości środowiska, ochrony klimatu Ziemi, tworzenia warunków zdrowego życia mieszkańców w chwili obecnej i w przyszłości.

  1. powiązania z działaniami przewidzianymi w innych dokumentach

Cele wskazane w projekcie dokumentu wynikają z obowiązujących aktów prawnych, programów wyższego rzędu oraz dokumentów planistycznych na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym oraz gminnym, co zostało przedstawiono w rozdziale 4 przedmiotowego projektu dokumentu.

  1. przydatność w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego
    w dziedzinie ochrony środowiska

Zrównoważony rozwój definiuje się jako rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje integrowanie działań mających na celu wzrost gospodarczy oraz działań społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej i trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania potrzeb społeczności lub obywateli, zarówno współczesnego, jak i przyszłych pokoleń. Projekt przedmiotowego dokumentu wskazuje kierunki działań wpływających na rozwój wytwarzania energii z odnawialnych źródeł energii, a także przedstawia propozycje działań podejmowanych w celu ograniczenia emisji gazów, w związku z tym należy stwierdzić, że działania ściśle korelują z założeniami zrównoważonego rozwoju w aspekcie ochrony środowiska oraz wypełniają zobowiązania w stosunku do regulacji prawnych Unii Europejskiej.

  1. powiązania z problemami dotyczącymi ochrony środowiska

Realizacja planowanych działań wpłynie na poprawę stanu środowiska (zwłaszcza w zakresie poprawy ochrony powietrza) oraz przyczyni się do utrwalenia pozytywnych postaw ekologicznych oraz poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne wśród mieszkańców.

  1. rodzaj i skalę oddziaływania na środowisko, w szczególności

Charakter planowanych działań, rodzaj i skala oddziaływań na środowisko oraz cechy obszaru objętego spodziewanym oddziaływaniem powodują, że realizacja zadań proponowanych w projekcie dokumentu nie spowoduje znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko, a wręcz przyczyni się do jego poprawy.

  1. prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość i odwracalność oddziaływań

Prawdopodobieństwo występowania oddziaływań wydaje się być niewielkie. Zasięg oddziaływania określa przedmiotowy projekt dokumentu. Realizacja planowanych zadań będzie rozłożona w czasie (do 2036 roku) i przestrzeni. Oddziaływanie będzie miało charakter krótkoterminowy, a uciążliwości mogą wynikać jedynie z przeprowadzanych robót, np. hałas spowodowany pracą sprzętu mechanicznego. Po zakończeniu inwestycji, nastąpi oddziaływanie wtórne: poprawa ładu przestrzennego, estetyki, funkcjonalności oraz poprawa stanu środowiska przyrodniczego poprzez ograniczenie m. in. zanieczyszczeń powietrza.

  1. prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych

Nie przewiduje się możliwości wystąpienia skumulowanego oddziaływania na środowisko w trakcie realizacji, jak i eksploatacji zrealizowanych inwestycji, a także oddziaływań transgranicznych przedsięwzięć ujętych w projekcie dokumentu.

  1. prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska

Nie przewiduje się możliwości wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska. Aby zapewnić jak najmniejszą ingerencję zaplanowanych inwestycji w środowisko, w trakcie realizacji prac będą przestrzegane obowiązujące normy i przepisy w zakresie ochrony środowiska naturalnego oraz przepisy BHP, a także zapewniona zostanie ochrona dla osób oraz własności publicznej poprzez unikanie uciążliwości, skażenia środowiska i hałasu. Inwestycje przewidziane do realizacji, ze względu na rodzaj i usytuowanie, nie będą miały zatem negatywnego wpływu na środowisko oraz zdrowie ludzi, zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji. Będą one miały charakter nieszkodliwy dla środowiska – obojętny. Możliwe negatywne oddziaływanie na środowisko będzie krótkotrwałe i przejściowe, gdyż będzie związane z prowadzeniem określonych prac inwestycyjnych.

  1. cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko

  1. obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystanie terenu

Obowiązek uzgadniania wszelkich prac inwestycyjnych w ww. strefie ze służbami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków eliminuje wystąpienie negatywnego wpływu przewidzianych inwestycji na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Prace związane z realizacją zadań zostaną przeprowadzone w sposób wywierający minimalny wpływ na środowisko przyrodnicze;

  1. formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym

Na terenie Lęborka znajdują się następujące formy ochrony przyrody: obszar chronionego krajobrazu Fragment Pradoliny Łeby i Wzgórza Morenowe na Południe od Lęborka i pomniki przyrody. Planowane działania nie będą oddziaływać na obszary chronione.

 

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Patryk Buszman

Data wytworzenia:
02 mar 2022

Osoba dodająca informacje

Patryk Buszman

Data publikacji:
02 mar 2022, godz. 14:24

Osoba aktualizująca informacje

Patryk Buszman

Data aktualizacji:
02 mar 2022, godz. 14:24