Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok.

Uchwała Nr ………..…..……

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia ………………………...

 

 

w sprawie: przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok.

 

Na podstawie: art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o  samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami),art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości  i  przeciwdziałaniu  alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r.  Nr 70 poz. 473 ze zmianami)oraz art. 10 ust. 1, 2, 3 i 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.  o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 179 poz. 1485 ze zmianami) i Uchwały   nr L-428/2009 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 30.12.2009 r.

uchwala się, co następuje:

§ 1

Przyjmuje się do realizacji Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok.

§ 2

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok – zwany dalej Programem – reguluje prowadzenie na terenieGminy Miasto Lęborkdziałań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, problemów narkomanii oraz przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie. Podstawą działań przedstawionych w Programie są założenia zawarte w „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2010-2015”.

§ 3

Cele Programu.

1.      Zapobieganie naruszeniom ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

2.      Zmniejszenie skali nadużywania alkoholu, zapobieganie i ograniczanie negatywnych skutków używania innych substancji psychoaktywnych oraz wczesna profilaktyka i edukacja w zakresie uzależnień.

3.      Zmniejszenie rozmiarów szkód zdrowotnych, psychologicznych i społecznych spowodowanych nadużywaniem alkoholu i stosowaniem przemocy w rodzinie, 

4.      Propagowanie modelu „trzeźwego życia” poprzez tworzenie systemu oddziaływań profilaktycznych w procesie wychowawczym dzieci i młodzieży.

5.      Monitorowanie i diagnozowanie zjawisk oraz zagrożeń wynikających z wszelkiego rodzaju uzależnień.

Program jest ukierunkowany w szczególności na działania rozwijające u dzieci i młodzieży poczucie odpowiedzialności, społecznego zaangażowania, wrażliwości na      problemy bliźnich, kształtowanie postawy szacunku wobec rodziców i wychowawców, wrażliwości na wartości kultury, poszanowanie przyrody, promocję zdrowego stylu życia i rozbudzanie wśród dzieci i młodzieży  zainteresowania różnorodnymi formami aktywności: artystycznej, sportowej i naukowej jako alternatywy wobec uzależnień, przemocy oraz innych zjawisk patologicznych.

Program ma również charakter edukacyjno-korekcyjny dla osób uzależnionych i terapeutyczno-wspomagający dla osób współuzależnionych oraz dotkniętych problemem przemocy w rodzinie.

Cele szczegółowe Programu są zgodne z kierunkami działań określonymi w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii oraz w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

 

§ 4

Zadania i formy realizacji.

  1. Szczegółowy wykaz zadań z formami ich realizacji wraz z szacunkowymi kosztami na 2011 rok.

Gminny Program Profilaktyki i Przeciwdziałania Alkoholizmowi

oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok

szacunkowe koszty

realizacji

nazwa zadania

formy realizacji

przeciwdziałanie alkoholizmowi (zł)

przeciwdziałanie narkomanii (zł)

I

Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej

i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu

i narkotyków oraz dla osób zagrożonych uzależnieniem

1

Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych od  alkoholu, które powodują rozpad życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, systematycznie  zakłócają spokój lub porządek publiczny, obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu;

11 370,00

0,00

2

Dofinansowanie kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników lecznictwa odwykowego i kuratorów sądowych;

1 000,00

 1000,00

II

Udzielanie rodzinom,

w których występują problemy alkoholowe, lub problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej

 i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą

w rodzinie.

1

Współpraca z MOPS, Policją, pedagogami szkolnymi, Strażą Miejską oraz specjalistycznymi miejscami pomocy dla ofiar przemocy w rodzinie, w tym dofinansowanie ich działalności;

1 500,00

1 500,00

2

Dofinansowanie i finansowanie innych form działań zmierzających do zmniejszenia skali przemocy w rodzinie (np. szkolenia, kursy, konferencje);

16 250,00

4 250,00

3

Współfinansowanie telefonu zaufania  „niebieska linia”;

1 000,00

0,00

III

 

 

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz szkoleniowej

w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych        i problemów narkomanii,

w szczególności dla dzieci  i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowo-rekreacyjnych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.

1

Prowadzenie dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych zajęć, w tym organizowanie imprez, zimowisk z elementami socjoterapeutycznymi;

23 500,00

15 500,00

2

Dofinansowanie programów socjoterapeutycznych i edukacyjnych dla dzieci  i młodzieży,       w tym m.in.: zajęć pozalekcyjnych, zajęć                i treningów integracyjnych, komunikacji interpersonalnej, asertywności, zajęć edukacyjnych    z zakresu profilaktyki uzależnień, zajęć sportowo-rekreacyjnych, plastycznych, imprez okolicznościowych,  seansów filmowych itp.;

208 000,00

32 000,00

3

Organizowanie dla dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcyjnych - wycieczek, zajęć              z elementami socjoterapii (obozów, kolonii, półkolonii), wypoczynek letni;

36 700,00

800,00

4

Dofinansowanie świetlic środowiskowych             z elementami socjoterapeutycznymi;

118 500,00

0,00

5

Organizowanie i prowadzenie na terenie gminy programów profilaktycznych, dofinansowanie szkolnych programów profilaktycznych;

4 440,00

4 950,00

6

Współfinansowanie pomarańczowej linii;

1 000,00

0,00

7

Organizowanie szkoleń dla uczniów, rodziców         i nauczycieli z zakresu profilaktyki uzależnień;

0,00

3 000,00

8

Dofinansowanie imprez profilaktycznych promujących bezalkoholowy styl życia (np. koncerty, festyny, happeningi, zawody sportowe, wycieczki, konkursy);

6 450,00

2 250,00

9

Informacje o działaniach podejmowanych         na terenie gminy na rzecz  profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (prasa, lokalne radio), dofinansowanie i finansowanie zakupu materiałów informacyjno-edukacyjnych dotyczących  uzależnień;

500,00

500,00

10

Dofinansowanie działań zmierzających do uatrakcyjnienia tradycyjnych form edukacji szkolnej ze szczególnym  uwzględnieniem zajęć ruchowych i zajęć inspirujących do twórczej aktywności;

280 000,00

10 000,00

11

Podnoszenie kwalifikacji osób zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych             i narkomanią;

 

2 000,00

0,00

IV

Wspomaganie działalności instytucji, organizacji pozarządowych,  stowarzyszeń

i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i problemów narkomanii.

1

Współpraca w obszarze  profilaktyki uzależnień, dofinansowanie działalności klubów abstynenta, samopomocowych grup wsparcia, klubów AA itp. inicjatyw;

30 250,00

2 750,00

2

Wspieranie wolontariatu w zakresie działalności związanej z profilaktyką uzależnień;

1 500,00

1 500,00

V

Podejmowanie interwencji
w związku z naruszeniem przepisów określonych      w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem
w charakterze oskarżyciela publicznego.

1

Prowadzenie kampanii informacyjnych wśród kierowców, sprzedawców napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych;

500,00

0,00

2

Organizacja szkoleń dla sprzedawców napojów alkoholowych;

500,00

500,00

VI

Czynności Miejskiej          Komisji ds. Rozwiązywania  Problemów Alkoholowych.

1

Miesięczne ryczałty członków Komisji;

20 040,00

0,00

2

Udział członków Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz koordynatora działań profilaktycznych z ramienia gminy Lębork w szkoleniach i konferencjach z zakresu problematyki uzależnień oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie;

4 000,00

2 500,00

3

Zakup materiałów, artykułów biurowych oraz spożywczych na potrzeby obsługi MKRPA            i realizacji Gminnego Programu Profilaktyki          i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii;

1 000,00

0,00

szacunkowe koszty łącznie:

770 000,00

83 000,00

853 000,00 zł

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 5

 

Realizatorzy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii. 

 

1. Zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w 2011 roku realizowane będą przez:

 

a) Pełnomocnika Burmistrza Miasta Lęborka ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

b) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lęborku, placówki oświatowe, placówki opiekuńczo-wychowawcze, Policję, Straż Miejską oraz inne instytucje realizujące wybrane zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.

c) Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie określonym ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

d) Referat Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Lęborku, w zakresie koordynowania wykonywania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i bieżącej obsługi administracyjnej Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lęborku.

e) Wydział Finansowo-Budżetowy Urzędu Miejskiego w Lęborku, w zakresie wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, oraz koordynowania działań określonych w art. 12 w/w ustawy.

f) Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, będące współrealizatorami Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.

§ 6

Zasady wynagradzania Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lęborku.

 

1.  Wynagrodzenie dla członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za:

- udział w posiedzeniach Komisji,

- dyżury zespołów ds. rozmów interwencyjno-motywujących z osobami zgłaszanymi do Komisji w zakresie nadużywania alkoholu, środków psychoaktywnych oraz    stosowania przemocy w rodzinie,

- kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia  w miejscu i poza miejscem sprzedaży, wypłacane będzie miesięcznie, w formie zryczałtowanej stawki w wysokości 180 zł brutto. Przewodniczący Komisji otrzymuje wynagrodzenie w kwocie 230 zł brutto.

 

2. Wynagrodzenie wskazane w pkt 1, przysługuje jedynie, gdy w odniesieniu do miesięcznego ryczałtu – członek Komisji uczestniczył przynajmniej w jednym jej zwykłym posiedzeniu w danym miesiącu, albo brał udział w kontroli, która obejmowała minimum 2 punkty sprzedaży napojów alkoholowych, albo był obecny podczas co najmniej jednego dyżuru zespołu ds. rozmów interwencyjno-motywujących w danym miesiącu.

 

3. Podstawą wypłaty wynagrodzenia są listy obecności z posiedzeń komisji lub z czynności wykonywanych przez jej zespoły.

§ 7

Zasady finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.

 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok finansowany może być z następujących źródeł:

- z rocznych opłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych wnoszonych przez podmioty prowadzące taką działalność,

- w miarę potrzeb z innych środków własnych Gminy Miasto Lębork,

- ze środków pozabudżetowych.

§ 8

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.

§ 9

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011 roku.

Uzasadnienie

                                                                                                         do Uchwały nr …………...

                                                                                                         Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia...................................

 

Stan istniejący:

Do dnia 31 grudnia 2010 r.obowiązuje uchwała nrL-429/2009Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 30.12.2009 r. w sprawie: przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2010 rok.

Celem i potrzebą podjęcia uchwały jest kontynuacja przez Gminę Miasto Lębork realizacji szeregu działań mającym przeciwdziałać alkoholizmowi, narkomanii, przemocy w rodzinie oraz innym zjawiskom patologicznym. Działania te corocznie podejmowane są uchwałą Rady Miejskiej w Lęborku.

Przedsięwzięcia profilaktyczne na 2011 rok ujęte zostały w formie jednego programu obejmującego szczegółowy wykaz zadań i formy jego realizacji w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi, narkomanii oraz przemocy w rodzinie wraz z szacunkowym harmonogramem wydatków przewidzianych na ten cel.

            Potrzeba podjęcia uchwały podyktowana jest również realizacją gminnej strategii  rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.

             Zgodnie z ustawami: (o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Dz. U. z 2007  Nr 70 poz. 473 - art. 4 ust. 2 oraz o przeciwdziałaniu narkomanii Dz. U. z 2005 r. Nr 179 poz. 1485 – art. 10 ust. 2) Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii mają stanowić część gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, co zostało spełnione, gdyż w gminną strategię na lata 2010-2015 wpisano program pn. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii  z ogólnie przyjętymi zadaniami i ogólnie przyjętymi formami jego realizacji bez kosztów.

            Natomiast niniejsza uchwała w sprawie przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii jest rozbudowana o szczegółowe formy realizacji zadań i szacunkowe koszty na 2011 rok.         

             Przewidywane skutki społeczne, to zwiększanie świadomości społecznej w zakresie problematyki uzależnień, skuteczna profilaktyka, bezpośrednie działania profilaktyczne mające na celu zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży lęborskich szkół, to ponadto w konsekwencji zmniejszenie spożywania alkoholu, wymierne efekty działalności wychowawczej, edukacyjnej i zapobiegawczej, przeciwdziałania narkomanii oraz ograniczanie szkód zdrowotnych i społecznych. Dotychczasowe działania w tym względzie przynosiły  pożądane efekty i dlatego warto kontynuować wypracowane w ostatnich latach formy.

Skutki finansowe związane z wejściem w życie uchwały wiązać się będą  z wydatkami w wysokości 853.000 zł w roku 2011.

Źródłem finansowania są środki pozyskiwane w głównej mierze z rocznych opłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż oraz sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych wnoszonych przez podmioty prowadzące taką działalność, w miarę potrzeb i możliwości  finansowych ze środków własnych Gminy Miasto Lębork oraz ze środków pozabudżetowych.

Mając na uwadze powyższe, podjęcie uchwały uważa się za zasadne.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Maciej Betscher

Data wytworzenia:
23 gru 2010

Osoba dodająca informacje

Maciej Betscher

Data publikacji:
23 gru 2010, godz. 09:11

Osoba aktualizująca informacje

Maciej Betscher

Data aktualizacji:
23 gru 2010, godz. 09:25