Projekt uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok.
Uchwała Nr ………..…..……
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ………………………...
w sprawie: przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok.
Na podstawie: art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami),art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 70 poz. 473 ze zmianami)oraz art. 10 ust. 1, 2, 3 i 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 179 poz. 1485 ze zmianami) i Uchwały nr L-428/2009 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 30.12.2009 r.
uchwala się, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się do realizacji Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok.
§ 2
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok – zwany dalej Programem – reguluje prowadzenie na terenieGminy Miasto Lęborkdziałań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, problemów narkomanii oraz przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie. Podstawą działań przedstawionych w Programie są założenia zawarte w „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2010-2015”.
§ 3
Cele Programu.
1. Zapobieganie naruszeniom ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2. Zmniejszenie skali nadużywania alkoholu, zapobieganie i ograniczanie negatywnych skutków używania innych substancji psychoaktywnych oraz wczesna profilaktyka i edukacja w zakresie uzależnień.
3. Zmniejszenie rozmiarów szkód zdrowotnych, psychologicznych i społecznych spowodowanych nadużywaniem alkoholu i stosowaniem przemocy w rodzinie,
4. Propagowanie modelu „trzeźwego życia” poprzez tworzenie systemu oddziaływań profilaktycznych w procesie wychowawczym dzieci i młodzieży.
5. Monitorowanie i diagnozowanie zjawisk oraz zagrożeń wynikających z wszelkiego rodzaju uzależnień.
Program jest ukierunkowany w szczególności na działania rozwijające u dzieci i młodzieży poczucie odpowiedzialności, społecznego zaangażowania, wrażliwości na problemy bliźnich, kształtowanie postawy szacunku wobec rodziców i wychowawców, wrażliwości na wartości kultury, poszanowanie przyrody, promocję zdrowego stylu życia i rozbudzanie wśród dzieci i młodzieży zainteresowania różnorodnymi formami aktywności: artystycznej, sportowej i naukowej jako alternatywy wobec uzależnień, przemocy oraz innych zjawisk patologicznych.
Program ma również charakter edukacyjno-korekcyjny dla osób uzależnionych i terapeutyczno-wspomagający dla osób współuzależnionych oraz dotkniętych problemem przemocy w rodzinie.
Cele szczegółowe Programu są zgodne z kierunkami działań określonymi w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii oraz w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
§ 4
Zadania i formy realizacji.
- Szczegółowy wykaz zadań z formami ich realizacji wraz z szacunkowymi kosztami na 2011 rok.
Gminny Program Profilaktyki i Przeciwdziałania Alkoholizmowi oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok |
szacunkowe koszty realizacji |
||||
---|---|---|---|---|---|
nazwa zadania |
formy realizacji |
przeciwdziałanie alkoholizmowi (zł) |
przeciwdziałanie narkomanii (zł) |
||
I |
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków oraz dla osób zagrożonych uzależnieniem |
1 |
Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych od alkoholu, które powodują rozpad życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny, obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu; |
11 370,00 |
0,00 |
2 |
Dofinansowanie kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników lecznictwa odwykowego i kuratorów sądowych; |
1 000,00 |
1000,00 |
||
II |
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, lub problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. |
1 |
Współpraca z MOPS, Policją, pedagogami szkolnymi, Strażą Miejską oraz specjalistycznymi miejscami pomocy dla ofiar przemocy w rodzinie, w tym dofinansowanie ich działalności; |
1 500,00 |
1 500,00 |
2 |
Dofinansowanie i finansowanie innych form działań zmierzających do zmniejszenia skali przemocy w rodzinie (np. szkolenia, kursy, konferencje); |
16 250,00 |
4 250,00 |
||
3 |
Współfinansowanie telefonu zaufania „niebieska linia”; |
1 000,00 |
0,00 |
||
III
|
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowo-rekreacyjnych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych. |
1 |
Prowadzenie dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych zajęć, w tym organizowanie imprez, zimowisk z elementami socjoterapeutycznymi; |
23 500,00 |
15 500,00 |
2 |
Dofinansowanie programów socjoterapeutycznych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, w tym m.in.: zajęć pozalekcyjnych, zajęć i treningów integracyjnych, komunikacji interpersonalnej, asertywności, zajęć edukacyjnych z zakresu profilaktyki uzależnień, zajęć sportowo-rekreacyjnych, plastycznych, imprez okolicznościowych, seansów filmowych itp.; |
208 000,00 |
32 000,00 |
||
3 |
Organizowanie dla dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcyjnych - wycieczek, zajęć z elementami socjoterapii (obozów, kolonii, półkolonii), wypoczynek letni; |
36 700,00 |
800,00 |
||
4 |
Dofinansowanie świetlic środowiskowych z elementami socjoterapeutycznymi; |
118 500,00 |
0,00 |
||
5 |
Organizowanie i prowadzenie na terenie gminy programów profilaktycznych, dofinansowanie szkolnych programów profilaktycznych; |
4 440,00 |
4 950,00 |
||
6 |
Współfinansowanie pomarańczowej linii; |
1 000,00 |
0,00 |
||
7 |
Organizowanie szkoleń dla uczniów, rodziców i nauczycieli z zakresu profilaktyki uzależnień; |
0,00 |
3 000,00 |
||
8 |
Dofinansowanie imprez profilaktycznych promujących bezalkoholowy styl życia (np. koncerty, festyny, happeningi, zawody sportowe, wycieczki, konkursy); |
6 450,00 |
2 250,00 |
||
9 |
Informacje o działaniach podejmowanych na terenie gminy na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (prasa, lokalne radio), dofinansowanie i finansowanie zakupu materiałów informacyjno-edukacyjnych dotyczących uzależnień; |
500,00 |
500,00 |
||
10 |
Dofinansowanie działań zmierzających do uatrakcyjnienia tradycyjnych form edukacji szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem zajęć ruchowych i zajęć inspirujących do twórczej aktywności; |
280 000,00 |
10 000,00 |
||
11 |
Podnoszenie kwalifikacji osób zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych i narkomanią;
|
2 000,00 |
0,00 |
||
IV |
Wspomaganie działalności instytucji, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i problemów narkomanii. |
1 |
Współpraca w obszarze profilaktyki uzależnień, dofinansowanie działalności klubów abstynenta, samopomocowych grup wsparcia, klubów AA itp. inicjatyw; |
30 250,00 |
2 750,00 |
2 |
Wspieranie wolontariatu w zakresie działalności związanej z profilaktyką uzależnień; |
1 500,00 |
1 500,00 |
||
V |
Podejmowanie interwencji |
1 |
Prowadzenie kampanii informacyjnych wśród kierowców, sprzedawców napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych; |
500,00 |
0,00 |
2 |
Organizacja szkoleń dla sprzedawców napojów alkoholowych; |
500,00 |
500,00 |
||
VI |
Czynności Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. |
1 |
Miesięczne ryczałty członków Komisji; |
20 040,00 |
0,00 |
2 |
Udział członków Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz koordynatora działań profilaktycznych z ramienia gminy Lębork w szkoleniach i konferencjach z zakresu problematyki uzależnień oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie; |
4 000,00 |
2 500,00 |
||
3 |
Zakup materiałów, artykułów biurowych oraz spożywczych na potrzeby obsługi MKRPA i realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii; |
1 000,00 |
0,00 |
||
szacunkowe koszty łącznie: |
770 000,00 |
83 000,00 |
|||
853 000,00 zł |
§ 5
Realizatorzy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
1. Zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w 2011 roku realizowane będą przez:
a) Pełnomocnika Burmistrza Miasta Lęborka ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
b) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lęborku, placówki oświatowe, placówki opiekuńczo-wychowawcze, Policję, Straż Miejską oraz inne instytucje realizujące wybrane zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
c) Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w zakresie określonym ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
d) Referat Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Lęborku, w zakresie koordynowania wykonywania zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i bieżącej obsługi administracyjnej Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lęborku.
e) Wydział Finansowo-Budżetowy Urzędu Miejskiego w Lęborku, w zakresie wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych, oraz koordynowania działań określonych w art. 12 w/w ustawy.
f) Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, będące współrealizatorami Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
§ 6
Zasady wynagradzania Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lęborku.
1. Wynagrodzenie dla członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za:
- udział w posiedzeniach Komisji,
- dyżury zespołów ds. rozmów interwencyjno-motywujących z osobami zgłaszanymi do Komisji w zakresie nadużywania alkoholu, środków psychoaktywnych oraz stosowania przemocy w rodzinie,
- kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży, wypłacane będzie miesięcznie, w formie zryczałtowanej stawki w wysokości 180 zł brutto. Przewodniczący Komisji otrzymuje wynagrodzenie w kwocie 230 zł brutto.
2. Wynagrodzenie wskazane w pkt 1, przysługuje jedynie, gdy w odniesieniu do miesięcznego ryczałtu – członek Komisji uczestniczył przynajmniej w jednym jej zwykłym posiedzeniu w danym miesiącu, albo brał udział w kontroli, która obejmowała minimum 2 punkty sprzedaży napojów alkoholowych, albo był obecny podczas co najmniej jednego dyżuru zespołu ds. rozmów interwencyjno-motywujących w danym miesiącu.
3. Podstawą wypłaty wynagrodzenia są listy obecności z posiedzeń komisji lub z czynności wykonywanych przez jej zespoły.
§ 7
Zasady finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2011 rok finansowany może być z następujących źródeł:
- z rocznych opłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych wnoszonych przez podmioty prowadzące taką działalność,
- w miarę potrzeb z innych środków własnych Gminy Miasto Lębork,
- ze środków pozabudżetowych.
§ 8
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2011 roku.
Uzasadnienie
do Uchwały nr …………...
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia...................................
Stan istniejący:
Do dnia 31 grudnia 2010 r.obowiązuje uchwała nrL-429/2009Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 30.12.2009 r. w sprawie: przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2010 rok.
Celem i potrzebą podjęcia uchwały jest kontynuacja przez Gminę Miasto Lębork realizacji szeregu działań mającym przeciwdziałać alkoholizmowi, narkomanii, przemocy w rodzinie oraz innym zjawiskom patologicznym. Działania te corocznie podejmowane są uchwałą Rady Miejskiej w Lęborku.
Przedsięwzięcia profilaktyczne na 2011 rok ujęte zostały w formie jednego programu obejmującego szczegółowy wykaz zadań i formy jego realizacji w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi, narkomanii oraz przemocy w rodzinie wraz z szacunkowym harmonogramem wydatków przewidzianych na ten cel.
Potrzeba podjęcia uchwały podyktowana jest również realizacją gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.
Zgodnie z ustawami: (o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Dz. U. z 2007 Nr 70 poz. 473 - art. 4 ust. 2 oraz o przeciwdziałaniu narkomanii Dz. U. z 2005 r. Nr 179 poz. 1485 – art. 10 ust. 2) Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii mają stanowić część gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, co zostało spełnione, gdyż w gminną strategię na lata 2010-2015 wpisano program pn. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii z ogólnie przyjętymi zadaniami i ogólnie przyjętymi formami jego realizacji bez kosztów.
Natomiast niniejsza uchwała w sprawie przyjęcia do realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii jest rozbudowana o szczegółowe formy realizacji zadań i szacunkowe koszty na 2011 rok.
Przewidywane skutki społeczne, to zwiększanie świadomości społecznej w zakresie problematyki uzależnień, skuteczna profilaktyka, bezpośrednie działania profilaktyczne mające na celu zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży lęborskich szkół, to ponadto w konsekwencji zmniejszenie spożywania alkoholu, wymierne efekty działalności wychowawczej, edukacyjnej i zapobiegawczej, przeciwdziałania narkomanii oraz ograniczanie szkód zdrowotnych i społecznych. Dotychczasowe działania w tym względzie przynosiły pożądane efekty i dlatego warto kontynuować wypracowane w ostatnich latach formy.
Skutki finansowe związane z wejściem w życie uchwały wiązać się będą z wydatkami w wysokości 853.000 zł w roku 2011.
Źródłem finansowania są środki pozyskiwane w głównej mierze z rocznych opłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż oraz sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych wnoszonych przez podmioty prowadzące taką działalność, w miarę potrzeb i możliwości finansowych ze środków własnych Gminy Miasto Lębork oraz ze środków pozabudżetowych.
Mając na uwadze powyższe, podjęcie uchwały uważa się za zasadne.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Maciej Betscher Data wytworzenia:
23 gru 2010
Osoba dodająca informacje
Maciej Betscher Data publikacji:
23 gru 2010, godz. 09:11
Osoba aktualizująca informacje
Maciej Betscher Data aktualizacji:
23 gru 2010, godz. 09:25