Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy na 2010 rok Gminy Miasto Lębork z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami, przez które może być prowadzona działalność pożytku publicznego.
Uchwała Nr ……………….
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ……………..
w sprawie: przyjęcia Programu współpracy na 2010 rok Gminy Miasto Lębork z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami, przez które może być prowadzona działalność pożytku publicznego.
Na podstawie: art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)
uchwala się, co następuje:
Przyjmuje się Program współpracy na 2010 rok Gminy Miasto Lębork z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami, przez które może być prowadzona działalność pożytku publicznego.
§ 1
Postanowienia ogólne
Ilekroć w niniejszym programie mowa jest o:
a - "ustawie", rozumie się przez to ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, z 2003 r., poz. 873 z późniejszymi zmianami),
b - "innych właściwych podmiotach", rozumie się przez to podmioty wymienione w art. 3
ust. 3 w/w ustawy.
§ 2
-
Rada Miejska w Lęborku i Burmistrz Miasta Lęborka jako organy Gminy Miasto Lębork prowadzą działalność w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 ustawy, we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi właściwymi podmiotami.
-
Współpraca ta dotyczy podmiotów prowadzących, w terytorialnym zakresie działania organów Gminy Miasto Lębork, działalność pożytku publicznego odpowiadającą zadaniom tych organów.
-
Nadrzędnym celem tej współpracy jest stworzenie optymalnych warunków zaspakajania zbiorowych potrzeb mieszkańców i wspieranie ich aktywności obywatelskiej poprzez udział organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów społecznych wspólnoty samorządowej.
-
Współpraca, o której mowa w pkt 1, 2 i 3 odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
§ 3
-
Współpraca, o której mowa w § 2 może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.
-
Pozafinansowe formy współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi dotyczą działań:
-
informacyjnych, poprzez:
-
tworzenie banku informacji o organizacjach pozarządowych i innych właściwych podmiotach,
-
konsultowanie odpowiednio do zakresu działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
-
wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków,
-
upowszechnianie wiedzy na temat współpracy Gminy Miasto Lębork z organizacjami, w szczególności przekazywanie do mediów bieżących informacji w wyżej wymienionym zakresie oraz umieszczanie jej na stronie internetowej Miasta Lęborka,
-
organizacyjnych, poprzez:
-
pomoc w skoordynowaniu działań poszczególnych podmiotów i wyłonienia ich wspólnej reprezentacji,
-
bieżące funkcjonowanie wspólnego zespołu o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonego z przedstawicieli organizacji pozarządowych, innych właściwych podmiotów oraz przedstawicieli organów Gminy Miasto Lębork,
-
tworzenie wspólnych projektów i pomoc merytoryczna w ich realizacji,
-
współpraca przy realizacji niektórych zadań i akcji charytatywnych, ułatwienie dostępu do Internetu w instytucjach miejskich,
-
ułatwianie wymiany doświadczeń pomiędzy zainteresowanymi podmiotami,
-
innych, poprzez:
-
udostępnianie na bazie Ośrodka Wspierania Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu „Lęborski Parasol” minimum miejsca do pracy organizacjom pozbawionym bazy lokalowej,
-
promocję idei wolontariatu,
-
pomoc w nawiązywaniu kontaktów krajowych i międzynarodowych.
-
Współpraca o charakterze finansowym (konkursy), polegająca na zlecaniu, w miarę potrzeb i możliwości budżetowych, realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie poprzez:
-
wspieranie zadań, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji,
-
powierzanie zadań, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji.
§ 4
-
W przypadku współpracy o charakterze finansowym preferować należy wspieranie realizacji zadań z dofinansowaniem nie przekraczającym 90% wszystkich kosztów.
-
W odniesieniu do sfery zadań publicznych, o której mowa w ustawie, Rada Miejska w Lęborku w roku 2010 wskazuje m.in. następujące zadania jako właściwe do zlecania ich realizacji organizacjom pozarządowym i innym właściwym podmiotom:
zakres sfery pożytku publicznego
zadania
pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób
Udzielanie pomocy żywnościowej osobom ubogim, w tym osobom bezdomnym, w uzgodnieniu z MOPS.
Wyrównywanie szans rodzin wielodzietnych.
Wspieranie osób starszych.
podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej
Ogólnodostępne wydarzenia kulturalne. Wspieranie organizowania uroczystości związanych z podtrzymywaniem tradycji narodowej.
działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych
Wspieranie wydarzeń sprzyjających integracji mniejszości narodowych.
ochrona i promocja zdrowia
-
Wybrane zadania z zakresu profilaktyki uzależnień:
-
dofinansowanie programów socjoterapeutycznych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, w tym m.in. zajęć pozalekcyjnych dla dzieci, zajęć i treningów integracyjnych, zajęć edukacyjnych z zakresu profilaktyki uzależnień, zajęć sportowo - rekreacyjnych, plastycznych, imprez okolicznościowych,
-
prowadzenie dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zajęć, w tym organizowanie imprez, zimowisk z elementami socjoterapeutycznymi,
-
organizowanie dla dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych wycieczek, zajęć z elementami socjoterapii, (np.: obozów, kolonii, półkolonii), wypoczynek letni,
-
dofinansowanie świetlic środowiskowych z elementami socjoterapeutycznymi,
-
dofinansowanie działań zmierzających do uatrakcyjnienia tradycyjnych form edukacji szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem zajęć ruchowych i zajęć inspirujących do twórczej aktywności,
-
współpraca w obszarze profilaktyki uzależnień, dofinansowanie działalności klubów abstynenta, samopomocowych grup wsparcia, klubów AA, itp. inicjatyw,
-
dofinansowanie imprez profilaktycznych promujących bezalkoholowy styl życia (np. koncerty, festyny, happeningi, zawody sportowe, wycieczki, konkursy).
-
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, narkomanii i nikotynizmowi.
-
Działania wspierające profilaktykę chorób społecznych.
działania na rzecz osób niepełnosprawnych
-
Wspieranie osób niepełnosprawnych i przewlekle chorych w zakresie:
-
szkoleń tematycznych i warsztatów,
-
imprez integrujących środowiska,
-
pokonywania barier architektonicznych,
-
zwiększenia dostępności do specjalistycznego sprzętu i artykułów medycznych związanych z danym rodzajem niepełnosprawności lub choroby.
-
Upowszechnianie idei integracji osób niepełnosprawnych w społeczeństwie.
działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych
Wspieranie wydarzeń sprzyjających integracji grup i społeczności lokalnych.
nauka, edukacja, oświata i wychowanie
Organizowanie konkursów i innych imprez dla młodzieży gimnazjalnej i dzieci wzbogacających tradycyjny proces edukacyjny i wychowawczy.
kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji
-
Ogólnodostępne wydarzenia kulturalne.
-
Organizowanie ogólnodostępnych imprez rozrywkowych.
-
Upowszechnianie tradycji, symboli i walorów Ziemi Lęborskiej.
upowszechnianie kultury fizycznej i sportu
-
Organizowanie ogólnodostępnych zawodów sportowych.
-
Organizowanie ogólnodostępnych imprez rekreacyjnych.
-
Współzawodnictwo i uprawianie dyscyplin sportowych.
-
Upowszechnianie idei aktywności fizycznej.
ekologia i ochrona zwierząt oraz
ochrona dziedzictwa przyrodniczego
Edukacja ekologiczna wykraczająca poza zakres realizacji obowiązku szkolnego.
działania wspomagające rozwój
demokracji
Szerzenie idei społeczeństwa obywatelskiego i samorządności.
ratownictwo i ochrona ludności
Upowszechnianie idei ratownictwa i ochrony ludności.
działania na rzecz integracji
europejskiej oraz rozwijanie kontaktów
i współpracy między społeczeństwami
-
Międzynarodowa wymiana młodzieży.
-
Propagowanie wiedzy na temat mechanizmów prawno-ekonomicznych Unii Europejskiej.
promocja i organizacja wolontariatu
-
Organizowanie wolontariatu w zakresie:
-
pomocy osobom starszym, niepełnosprawnym i obłożnie chorym,
-
wychowawczego oddziaływania na “dzieci ulicy” tzw. “street worker”
-
pomocy bezdomnym szczególnie w okresie zimowym,
-
pomocy dzieciom ze środowisk patologicznych w odrabianiu lekcji np. w świetlicach środowiskowych
działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe i inne właściwe podmioty w zakresie działań pożytku publicznego
Szkolenie i informowanie o obowiązujących procedurach i możliwościach uzyskania wsparcia przez organizacje pozarządowe.
3. W odniesieniu do imprez i wydarzeń organizowanych w ramach zadań wymienionych w punkcie 2, te które będą nieodpłatne dla ich uczestników (wstęp wolny) stanowią priorytet przed wydarzeniami, na które wstęp jest biletowany bądź w jakikolwiek inny sposób wiązać się będzie z uiszczeniem opłaty.
§ 5
Postanowienia końcowe
O ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej zasady przyznawania dotacji, warunki ubiegania się o dotację przez organizacje pozarządowe, tryb przyznawania, rozliczania i kontroli udzielonych dotacji określają przepisy:
-
Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami ).
-
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 264, poz. 2207) w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania.
§ 6
Traci moc Uchwała Nr XXVIII-299/2008 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 06.11.2008r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy na 2009 rok Gminy Miasto Lębork z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami, przez które może być prowadzona działalność pożytku publicznego.
§ 7
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 8
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2010 roku.
-
-
-
Przewodnicząca
Rady Miejskiej w Lęborku
Uzasadnienie
do Uchwały Nr …………..
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ………………….. r.
UZASADNIENIE
Stan istniejący:
Obecnie obowiązuje Uchwała Nr XXVIII-299/2008 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 06.11.2008r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy na 2009 rok Gminy Miasto Lębork z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami, przez które może być prowadzona działalność pożytku publicznego.
Cel i potrzeba podjęcia uchwały:
Celem jest kontynuacja zadań związanych z tworzeniem najbardziej optymalnych warunków zaspakajania zbiorowych potrzeb mieszkańców i wspierania ich aktywności obywatelskiej poprzez udział organizacji pozarządowych i innych właściwych podmiotów w rozwiązywaniu problemów społecznych wspólnoty samorządowej. Potrzeba podjęcia uchwały wynika z nałożonego w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na organ administracji publicznej obowiązku uchwalania rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami, o których mowa w w/w ustawie.
Różnice
W proponowanej uchwale nie dokonano zasadniczych zmian w stosunku do obecnie obowiązującej, poza doprecyzowaniem, że imprezy i wydarzenia na które wstęp będzie bezpłatny będą stanowiły priorytet wobec tych, na które wstęp będzie uwarunkowany dla ich uczestników odpłatnością.
Ponownie określono szczegółowo charakter współpracy, który podzielono na finansowy i pozafinansowy.
Skutki społeczne:
Lepsze zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy Miasto Lębork.
Skutki finansowe:
W budżecie Miasta Lęborka określona zostanie kwota na wspieranie realizacji zadań wskazanych w w/w uchwale we współpracy w różnych formach z organizacjami pozarządowymi i innymi właściwymi podmiotami.
űródła finansowania:
Powyższe finansowane jest z dochodów własnych Miasta Lęborka.
Mając na uwadze powyższe, podjęcie uchwały uważa się za zasadne.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Andrzej Karbownik Data wytworzenia:
15 gru 2009
Osoba dodająca informacje
Andrzej Karbownik Data publikacji:
15 gru 2009, godz. 13:07
Osoba aktualizująca informacje
Andrzej Karbownik Data aktualizacji:
15 gru 2009, godz. 13:09