Projekt uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Miasta Lęborka na lata 2014-2030.
Uchwała Nr ………………………….
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ………………………………………
w sprawie: przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Miasta Lęborka na lata 2014-2030
Na podstawie: art. 226, art. 227, art. 228, art. 230, ust. 6 oraz art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 roku, poz. 885, z późn. zm.)
uchwala się, co następuje:
§ 1
1. Przyjmuje się wieloletnią prognozę finansową Miasta Lęborka na lata 2014-2030 jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Przyjmuje się wykaz planowanych realizowanych przedsięwzięć jak w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 2
1. Upoważnia się Burmistrza Miasta Lęborka do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć, do wysokości limitów zobowiązań określonych załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
2. Upoważnia się Burmistrza Miasta Lęborka do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
3.Upoważnia się Burmistrza Miasta Lęborka do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań o których mowa w pkt 2.
§ 3
Traci moc Uchwała nr XIV-153/2011 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 27.12.2011 roku w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Miasta Lęborka na lata 2012-2030.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka
§ 5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 01.01.2014 roku.
Sprawdzono pod względem
formalno-prawnym
Objaśnienia wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej
na lata 2014-2030 Miasta Lęborka
Wieloletnia Prognoza Finansowa Miasta Lęborka obejmuje lata 2014 - 2030, tj. na okres, na który zaciągnięto zobowiązania.
Wieloletnia Prognoza Finansowa określa dochody i wydatki oraz przychody i rozchody a także kwotę długu i wynik budżetu miasta w poszczególnych latach objętych prognozą.
Prezentowane w wieloletniej prognozie finansowej wartości na rok 2014 zostały sporządzone w oparciu o:
1. Informację Ministerstwa Finansów o przewidywanej wysokości udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych, o wysokości części oświatowej subwencji ogólnej, części wyrównawczej subwencji ogólnej oraz części równoważącej subwencji ogólnej zaplanowanych w projekcie budżetu państwa.
2. Założenia do projektu budżetu państwa oraz Wieloletni Plan Finansowy Państwa w zakresie dotyczącym wskaźników makroekonomicznych (MF - Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2014-2017).
3. Pismo Wojewody Pomorskiego określające wysokość dochodów i dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej, realizowane na podstawie porozumień oraz własne realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego.
4. Obowiązujące umowy i porozumienia z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
Uzasadnienie przyjętych kwot do budżetu miasta Lęborka na 2014 rok zostało zawarte przy uchwale budżetowej na 2014 rok.
Dane zamieszczone w „Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Lęborka na lata 2014-2030” zostały zaplanowane na rok budżetowy oraz 3 kolejne lata (tj. do 2017 roku) co spełnia wymogi planowania określone w treści art. 227 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych.
Natomiast dane z symbolem „x” zostały przedstawione na dłuższy okres prognozowania finansowego, tj. na okres, na który zaciągnięto zobowiązania (tj. do roku 2030).
Dochody:
Przy planowaniu dochodów na kolejne lata przyjęto wskaźniki wynikające z „Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016” przyjętego Uchwałą nr 76 Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2013 roku oraz założeń projektu budżetu państwa na rok 2014.
Dochody własne miasta oszacowano na podstawie prognozowanych wpływów m.in. z tytułu opłat podatków i opłat lokalnych, wpływów osiąganych ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i najmu nieruchomości, które znajdują się na terenie miasta.
Jako podstawę przyjęto kwotę ujętą w uchwale budżetowej na rok 2014, w latach 2015-2017 przewidziano wzrost dochodów z podatków i opłat lokalnych, w tym podatku od nieruchomości, o 4% (analogicznie do wzrostu w 2014 roku) oraz pozostałych dochodów o 2,5 % (wskaźnik inflacji). Przyjęcie takiego wskaźnika wynika z tego, że wpływ tych dochodów uzależniony jest od wielu czynników zewnętrznych, które na dzień sporządzania projektu nie są znane, a można jedynie oszacować wpływy biorąc pod uwagę kształtowanie się dochodów w latach poprzednich.
Subwencję ogólną, oświatową i równoważącą biorąc za podstawę dane z budżetu miasta na rok 2014 zwiększono o 2,5 % na lata 2015-2017. Proponowany wzrost w roku 2015 wynika z założeń przyjętych przez Radę Ministrów od Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016.
Dotacje z budżetu państwa na realizację zadań zleconych i własnych na rok 2015 i lata następne ustalono na poziomie budżetu miasta na 2014 rok , zwiększając je o 2,5%.
Dla dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych przyjęto wzrost w 2015 roku o 5,42 %, zaś w latach 2016-2017 o 9,17 %, wg Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016.
W dochodach bieżących uwzględniono ponadto dofinansowania z Unii Europejskiej na kontynuację następujących projektów:
- Baltic Rally - Bałtyckie, amatorskie mistrzostwa w grach zespołowych
- Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie Gminy Miasto Lębork
- Inkubator Przedsiębiorczości - szansą rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw
- Budowa elektrociepłowni opalanej biomasą jako podstawowego źródła ciepła w systemie ciepłowniczym miasta Lębork
- COMENIUS - Uczenie się przez całe życie.
W dochodach majątkowych oprócz wpływów ze sprzedaży składników majątkowych ujęto dotacje na realizację zadań (jednorocznych i wieloletnich):
- Przebudowa budynku MOPS przy ul. Łokietka na dom dla bezdomnych
- Budowa peronu kolejowego Lębork-Mosty
- Budowa budynku mieszkalnego przy ul. Łasaka
- Budowa komunalnego budynku wielorodzinnego przy ul. Kossaka
- Rewitalizacja Centrum Lęborka
- Budowa elektrociepłowni opalanej biomasą jako podstawowego źródła ciepła w systemie ciepłowniczym miasta Lęborka
- Inkubator Przedsiębiorczości - szansą rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw
- Gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi - Budowa i przebudowa systemu odbioru, odprowadzania i oczyszczania wód opadowych i roztopowych w Lęborku
- Budowa komunalnego budynku wielorodzinnego przy ul. Kusocińskiego wraz z zagospodarowaniem terenu w Lęborku
- Utworzenie alternatywnego połączenia DW 214 z DK 6, centrum miasta oraz terenami inwestycyjnymi poprzez przebudowę ulic Kusocińskiego i Mieszka I wraz ze skrzyżowaniem ul. Mieszka I i DW 214 w Lęborku
- Budowa bieżni na stadionie
- Budowa boisk sportowych przy Gimnazjum Nr 1, Szkole Podstawowej Nr 5, Szkole Podstawowej Nr 8 w Lęborku.
Wydatki:
Prezentowane w wieloletniej prognozie finansowej miasta Lęborka wydatki oparto na budżecie na 2014 rok zapewniając prawidłowe funkcjonowanie jednostek organizacyjnych, kontynuację rozpoczętych zadań inwestycyjnych oraz projektów finansowych ze środków Unii Europejskiej.
W planie wydatków bieżących ujęto wszystkie wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych. Znajdują się tam głównie wynagrodzenia, opłaty za energię elektryczną, wodę, gaz, wywóz nieczystości, bieżące remonty, ubezpieczenia mienia, dotacje dla niepublicznych placówek oświatowych itd.
W latach 2015-2017 przyjęto wzrost wydatków bieżących na wynagrodzenia i składki od nich naliczane oraz wydatki związane z funkcjonowaniem organów jst o wskaźnik inflacji tj. o 2,5%.
W wydatkach uwzględniono również środki z tytułu poręczeń i gwarancji, na obsługę długu oraz wydatki bieżące i majątkowe związane z programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
Wydatki bieżące na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramu spłat zaciągniętych wcześniej pożyczek i wyemitowanych obligacji.
W ramach wydatków bieżących zaplanowano środki wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia wyszczególnione w załączniku 2 „Wykaz planowanych realizowanych przedsięwzięć”. Kwoty nieobjęte tym załącznikiem przeznaczone zostaną na pozostałe wydatki bieżące, niezwiązane z wieloletnimi przedsięwzięciami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Prognozowane wydatki majątkowe realizowane będą w ramach wydatków inwestycyjnych, w tym realizowanych w formie zadań jednorocznych oraz w formie przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych w cyklu wieloletnim, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do wieloletniej prognozy finansowej miasta Lęborka.
W roku 2014 uwzględniono również inwestycje jednoroczne przyjęte do realizacji na 2014 rok.
Wynik budżetu:
Deficyt budżetu miasta w roku 2014 w wysokości 7.794.341,00 zł zostanie pokryty w całości przychodami ze sprzedaży papierów wartościowych /obligacji komunalnych/.
Natomiast nadwyżka budżetowa przewidywana w latach 2015-2029 przeznaczona zostanie na spłatę zaciągniętego długu.
Przychody i rozchody:
Ustala się na rok 2014 przychody budżetu miasta w wysokości 11.500.000,00 zł , w 2015 roku - 3.000.000,00 zł oraz w 2016 roku - 800.000,00 zł.
Ustala się na rok 2014 rozchody w wysokości 3.705.659,00 zł.
Dodatkowo planuje się, że dochody i wydatki będą rosły w podobnym tempie. Całkowita spłata długu nastąpi w 2029 roku, a udzielone poręczenia i gwarancje wygasną w roku 2030. W roku 2030 zaplanowano równowagę między dochodami i wydatkami.
Ponadto przedstawia się wykaz udzielonych przez miasto poręczeń dla:
- Lęborskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego - kwota ogółem 200.000,00 zł.
Poręczenie zostało udzielone w roku 1999 na spłatę kredytu zaciągniętego przez Spółkę na budowę wielorodzinnego budynku mieszkalnego przy ul. Sienkiewicza w Lęborku. Poręczenie udzielone zostało do roku 2029 po 6.667,00 zł rocznie a w ostatnim roku spłaty wynosić będzie 6.657,00 zł (Uchwała Nr XV-120/1999 Rady Miejskiej z dnia 25.06.1999 r.)
- Lęborskiego Budownictwa Społecznego - kwota ogółem 1.900.000,00 zł.
Poręczenie zostało udzielone w 2000 roku na spłatę kredytu zaciągniętego przez spółkę na budowę dwóch wielorodzinnych budynków mieszkalnych przy ul. Łasaka w Lęborku. Poręczenie udzielone zostało do roku 2030 po 63.333,00 zł rocznie, a w ostatnim roku spłaty wynosić będzie 63.343,00 zł (Uchwała nr XXXII-302/2000 Rady Miejskiej z dnia 07.07.2000 r.)
Kwota długu:
Na koniec każdego roku planowana kwota długu jest rezultatem operacji pieniężnych, powodujących w danym roku wzrost lub spadek zadłużenia w stosunku do stanu długu z roku poprzedniego.
We wszystkich latach prognozy miasto Lębork spełniać będzie warunek w zakresie wielkości wskaźników wynikający z art. 242 oraz art. 243 ustawy o finansach publicznych.
Wykaz planowanych realizowanych przedsięwzięć:
Ujęte zadania wieloletnie w załączniku nr 2 do wieloletniej prognozy finansowej miasta Lęborka obejmują zadania kontynuowane z lat poprzednich oraz nowe.
Do wydatków dotyczących programów, projektów lub zadań związanych z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych należą:
- Wydatki bieżące:
- Baltic Rally - Bałtyckie, amatorskie mistrzostwa w grach zespołowych
- Inkubator Przedsiębiorczości - szansą rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw
- Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie Gminy Miasto Lębork
- Budowa elektrociepłowni opalanej biomasą jako podstawowego źródła ciepła w systemie ciepłowniczym miasta Lębork
- Comenius - Uczenie się przez całe życie
- Wydatki majątkowe:
- Budowa elektrociepłowni opalanej biomasą jako podstawowego źródła ciepła w systemie ciepłowniczym miasta Lęborka
- Gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi - Budowa i przebudowa systemu odbioru, odprowadzania i oczyszczania wód opadowych i roztopowych w Lęborku
- Inkubator Przedsiębiorczości - szansą rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw
- Rewitalizacja Centrum Lęborka
- Utworzenie alternatywnego połączenia DW214 z DK6, centrum miasta oraz terenami inwestycyjnymi poprzez przebudowę ulic Kusocińskiego i Mieszka I wraz ze skrzyżowaniem ulicy Mieszka I i DW214 w Lęborku
Do wydatków na programy, projekty lub zadania pozostałe zalicza się:
- Wydatki bieżące:
-Rewitalizacja Centrum Lęborka
-Wydatki majątkowe:
- Budowa komunalnego budynku wielorodzinnego przy ul. Kusocińskiego wraz z zagospodarowaniem terenu w Lęborku
- Przebudowa ul. Waryńskiego wraz z budową nowego mostu na rzece Łebie
- Budowa przejścia do ulicy Żeromskiego
- Budowa bieżni na stadionie
- Budowa boisk sportowych przy Gimnazjum Nr 1, Szkole Podstawowej Nr 5, Szkole Podstawowej Nr 8 w Lęborku
- Przebudowa części budynku przy ul. Kard. St. Wyszyńskiego 3 w Lęborku na potrzeby adaptacji na MOPS - etap I
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
04 12 2013 08 16 16zalaczniki (DOC, 399.00Kb) | 2013-12-04 08:16:16 | 91 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Andrzej Karbownik Data wytworzenia:
04 gru 2013
Osoba dodająca informacje
Andrzej Karbownik Data publikacji:
04 gru 2013, godz. 08:16
Osoba aktualizująca informacje
Andrzej Karbownik Data aktualizacji:
04 gru 2013, godz. 08:18