Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Miasta Lęborka na lata 2014-2030.

Uchwała Nr ………………………….

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia ………………………………………

 

w sprawie: przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Miasta Lęborka na lata 2014-2030

 

Na podstawie: art. 226, art. 227, art. 228, art. 230, ust. 6 oraz art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2013 roku, poz. 885, z późn. zm.)

 

uchwala się, co następuje:

 

§ 1

 

1. Przyjmuje się wieloletnią prognozę finansową Miasta Lęborka na lata 2014-2030 jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

2. Przyjmuje się wykaz planowanych realizowanych przedsięwzięć jak w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

1. Upoważnia się Burmistrza Miasta Lęborka do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w prognozie przedsięwzięć, do wysokości limitów zobowiązań określonych załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.

2. Upoważnia się Burmistrza Miasta Lęborka do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

3.Upoważnia się Burmistrza Miasta Lęborka do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań o których mowa w pkt 2.

 

§ 3

 

Traci moc Uchwała nr XIV-153/2011 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 27.12.2011 roku w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Miasta Lęborka na lata 2012-2030.

 

§ 4

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka

 

§ 5

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 01.01.2014 roku.

 

Sprawdzono pod względem

formalno-prawnym

 

Objaśnienia wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej

na lata 2014-2030 Miasta Lęborka

 

Wieloletnia Prognoza Finansowa Miasta Lęborka obejmuje lata 2014 - 2030, tj. na okres, na który zaciągnięto zobowiązania.

 

Wieloletnia Prognoza Finansowa określa dochody i wydatki oraz przychody i rozchody a także kwotę długu i wynik budżetu miasta w poszczególnych latach objętych prognozą.

 

Prezentowane w wieloletniej prognozie finansowej wartości na rok 2014 zostały sporządzone w oparciu o:

 

1. Informację Ministerstwa Finansów o przewidywanej wysokości udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych, o wysokości części oświatowej subwencji ogólnej, części wyrównawczej subwencji ogólnej oraz części równoważącej subwencji ogólnej zaplanowanych w projekcie budżetu państwa.

 

2. Założenia do projektu budżetu państwa oraz Wieloletni Plan Finansowy Państwa w zakresie dotyczącym wskaźników makroekonomicznych (MF - Strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2014-2017).

 

3. Pismo Wojewody Pomorskiego określające wysokość dochodów i dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej, realizowane na podstawie porozumień oraz własne realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego.

 

4. Obowiązujące umowy i porozumienia z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

 

Uzasadnienie przyjętych kwot do budżetu miasta Lęborka na 2014 rok zostało zawarte przy uchwale budżetowej na 2014 rok.

 

Dane zamieszczone w „Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Lęborka na lata 2014-2030” zostały zaplanowane na rok budżetowy oraz 3 kolejne lata (tj. do 2017 roku) co spełnia wymogi planowania określone w treści art. 227 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych.

 

Natomiast dane z symbolem „x” zostały przedstawione na dłuższy okres prognozowania finansowego, tj. na okres, na który zaciągnięto zobowiązania (tj. do roku 2030).

 

Dochody:

 

Przy planowaniu dochodów na kolejne lata przyjęto wskaźniki wynikające z „Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016” przyjętego Uchwałą nr 76 Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2013 roku oraz założeń projektu budżetu państwa na rok 2014.

 

Dochody własne miasta oszacowano na podstawie prognozowanych wpływów m.in. z tytułu opłat podatków i opłat lokalnych, wpływów osiąganych ze sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania wieczystego, czynszu dzierżawnego i najmu nieruchomości, które znajdują się na terenie miasta.

 

Jako podstawę przyjęto kwotę ujętą w uchwale budżetowej na rok 2014, w latach 2015-2017 przewidziano wzrost dochodów z podatków i opłat lokalnych, w tym podatku od nieruchomości, o 4% (analogicznie do wzrostu w 2014 roku) oraz pozostałych dochodów o 2,5 % (wskaźnik inflacji). Przyjęcie takiego wskaźnika wynika z tego, że wpływ tych dochodów uzależniony jest od wielu czynników zewnętrznych, które na dzień sporządzania projektu nie są znane, a można jedynie oszacować wpływy biorąc pod uwagę kształtowanie się dochodów w latach poprzednich.

 

Subwencję ogólną, oświatową i równoważącą biorąc za podstawę dane z budżetu miasta na rok 2014 zwiększono o 2,5 % na lata 2015-2017. Proponowany wzrost w roku 2015 wynika z założeń przyjętych przez Radę Ministrów od Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016.

 

Dotacje z budżetu państwa na realizację zadań zleconych i własnych na rok 2015 i lata następne ustalono na poziomie budżetu miasta na 2014 rok , zwiększając je o 2,5%.

 

Dla dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych przyjęto wzrost w 2015 roku o 5,42 %, zaś w latach 2016-2017 o 9,17 %, wg Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016.

 

W dochodach bieżących uwzględniono ponadto dofinansowania z Unii Europejskiej na kontynuację następujących projektów:

- Baltic Rally - Bałtyckie, amatorskie mistrzostwa w grach zespołowych

- Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie Gminy Miasto Lębork

- Inkubator Przedsiębiorczości - szansą rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw

- Budowa elektrociepłowni opalanej biomasą jako podstawowego źródła ciepła w systemie ciepłowniczym miasta Lębork

- COMENIUS - Uczenie się przez całe życie.

 

W dochodach majątkowych oprócz wpływów ze sprzedaży składników majątkowych ujęto dotacje na realizację zadań (jednorocznych i wieloletnich):

- Przebudowa budynku MOPS przy ul. Łokietka na dom dla bezdomnych

- Budowa peronu kolejowego Lębork-Mosty

- Budowa budynku mieszkalnego przy ul. Łasaka

- Budowa komunalnego budynku wielorodzinnego przy ul. Kossaka

- Rewitalizacja Centrum Lęborka

- Budowa elektrociepłowni opalanej biomasą jako podstawowego źródła ciepła w systemie ciepłowniczym miasta Lęborka

- Inkubator Przedsiębiorczości - szansą rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw

- Gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi - Budowa i przebudowa systemu odbioru, odprowadzania i oczyszczania wód opadowych i roztopowych w Lęborku

- Budowa komunalnego budynku wielorodzinnego przy ul. Kusocińskiego wraz z zagospodarowaniem terenu w Lęborku

- Utworzenie alternatywnego połączenia DW 214 z DK 6, centrum miasta oraz terenami inwestycyjnymi poprzez przebudowę ulic Kusocińskiego i Mieszka I wraz ze skrzyżowaniem ul. Mieszka I i DW 214 w Lęborku

- Budowa bieżni na stadionie

- Budowa boisk sportowych przy Gimnazjum Nr 1, Szkole Podstawowej Nr 5, Szkole Podstawowej Nr 8 w Lęborku.

 

 

Wydatki:

 

Prezentowane w wieloletniej prognozie finansowej miasta Lęborka wydatki oparto na budżecie na 2014 rok zapewniając prawidłowe funkcjonowanie jednostek organizacyjnych, kontynuację rozpoczętych zadań inwestycyjnych oraz projektów finansowych ze środków Unii Europejskiej.

 

W planie wydatków bieżących ujęto wszystkie wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych. Znajdują się tam głównie wynagrodzenia, opłaty za energię elektryczną, wodę, gaz, wywóz nieczystości, bieżące remonty, ubezpieczenia mienia, dotacje dla niepublicznych placówek oświatowych itd.

 

W latach 2015-2017 przyjęto wzrost wydatków bieżących na wynagrodzenia i składki od nich naliczane oraz wydatki związane z funkcjonowaniem organów jst o wskaźnik inflacji tj. o 2,5%.

 

W wydatkach uwzględniono również środki z tytułu poręczeń i gwarancji, na obsługę długu oraz wydatki bieżące i majątkowe związane z programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.

 

Wydatki bieżące na obsługę długu zaplanowano na podstawie harmonogramu spłat zaciągniętych wcześniej pożyczek i wyemitowanych obligacji.

 

W ramach wydatków bieżących zaplanowano środki wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia wyszczególnione w załączniku 2 „Wykaz planowanych realizowanych przedsięwzięć”. Kwoty nieobjęte tym załącznikiem przeznaczone zostaną na pozostałe wydatki bieżące, niezwiązane z wieloletnimi przedsięwzięciami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

 

Prognozowane wydatki majątkowe realizowane będą w ramach wydatków inwestycyjnych, w tym realizowanych w formie zadań jednorocznych oraz w formie przedsięwzięć inwestycyjnych realizowanych w cyklu wieloletnim, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do wieloletniej prognozy finansowej miasta Lęborka.

 

W roku 2014 uwzględniono również inwestycje jednoroczne przyjęte do realizacji na 2014 rok.

 

Wynik budżetu:

 

Deficyt budżetu miasta w roku 2014 w wysokości 7.794.341,00 zł zostanie pokryty w całości przychodami ze sprzedaży papierów wartościowych /obligacji komunalnych/.

 

Natomiast nadwyżka budżetowa przewidywana w latach 2015-2029 przeznaczona zostanie na spłatę zaciągniętego długu.

 

Przychody i rozchody:

 

Ustala się na rok 2014 przychody budżetu miasta w wysokości 11.500.000,00 zł , w 2015 roku - 3.000.000,00 zł oraz w 2016 roku - 800.000,00 zł.

 

Ustala się na rok 2014 rozchody w wysokości 3.705.659,00 zł.

 

Dodatkowo planuje się, że dochody i wydatki będą rosły w podobnym tempie. Całkowita spłata długu nastąpi w 2029 roku, a udzielone poręczenia i gwarancje wygasną w roku 2030. W roku 2030 zaplanowano równowagę między dochodami i wydatkami.

 

Ponadto przedstawia się wykaz udzielonych przez miasto poręczeń dla:

 

- Lęborskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego - kwota ogółem 200.000,00 zł.

Poręczenie zostało udzielone w roku 1999 na spłatę kredytu zaciągniętego przez Spółkę na budowę wielorodzinnego budynku mieszkalnego przy ul. Sienkiewicza w Lęborku. Poręczenie udzielone zostało do roku 2029 po 6.667,00 zł rocznie a w ostatnim roku spłaty wynosić będzie 6.657,00 zł (Uchwała Nr XV-120/1999 Rady Miejskiej z dnia 25.06.1999 r.)

 

- Lęborskiego Budownictwa Społecznego - kwota ogółem 1.900.000,00 zł.

Poręczenie zostało udzielone w 2000 roku na spłatę kredytu zaciągniętego przez spółkę na budowę dwóch wielorodzinnych budynków mieszkalnych przy ul. Łasaka w Lęborku. Poręczenie udzielone zostało do roku 2030 po 63.333,00 zł rocznie, a w ostatnim roku spłaty wynosić będzie 63.343,00 zł (Uchwała nr XXXII-302/2000 Rady Miejskiej z dnia 07.07.2000 r.)

 

Kwota długu:

 

Na koniec każdego roku planowana kwota długu jest rezultatem operacji pieniężnych, powodujących w danym roku wzrost lub spadek zadłużenia w stosunku do stanu długu z roku poprzedniego.

 

We wszystkich latach prognozy miasto Lębork spełniać będzie warunek w zakresie wielkości wskaźników wynikający z art. 242 oraz art. 243 ustawy o finansach publicznych.

 

Wykaz planowanych realizowanych przedsięwzięć:

 

Ujęte zadania wieloletnie w załączniku nr 2 do wieloletniej prognozy finansowej miasta Lęborka obejmują zadania kontynuowane z lat poprzednich oraz nowe.

 

Do wydatków dotyczących programów, projektów lub zadań związanych z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych należą:

 

- Wydatki bieżące:

 

- Baltic Rally - Bałtyckie, amatorskie mistrzostwa w grach zespołowych

- Inkubator Przedsiębiorczości - szansą rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw

- Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie Gminy Miasto Lębork

- Budowa elektrociepłowni opalanej biomasą jako podstawowego źródła ciepła w systemie ciepłowniczym miasta Lębork

- Comenius - Uczenie się przez całe życie

 

- Wydatki majątkowe:

 

- Budowa elektrociepłowni opalanej biomasą jako podstawowego źródła ciepła w systemie ciepłowniczym miasta Lęborka

- Gospodarka wodami opadowymi i roztopowymi - Budowa i przebudowa systemu odbioru, odprowadzania i oczyszczania wód opadowych i roztopowych w Lęborku

- Inkubator Przedsiębiorczości - szansą rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw

- Rewitalizacja Centrum Lęborka

- Utworzenie alternatywnego połączenia DW214 z DK6, centrum miasta oraz terenami inwestycyjnymi poprzez przebudowę ulic Kusocińskiego i Mieszka I wraz ze skrzyżowaniem ulicy Mieszka I i DW214 w Lęborku

 

Do wydatków na programy, projekty lub zadania pozostałe zalicza się:

 

- Wydatki bieżące:

 

-Rewitalizacja Centrum Lęborka

 

-Wydatki majątkowe:

 

- Budowa komunalnego budynku wielorodzinnego przy ul. Kusocińskiego wraz z zagospodarowaniem terenu w Lęborku

- Przebudowa ul. Waryńskiego wraz z budową nowego mostu na rzece Łebie

- Budowa przejścia do ulicy Żeromskiego

- Budowa bieżni na stadionie

- Budowa boisk sportowych przy Gimnazjum Nr 1, Szkole Podstawowej Nr 5, Szkole Podstawowej Nr 8 w Lęborku

- Przebudowa części budynku przy ul. Kard. St. Wyszyńskiego 3 w Lęborku na potrzeby adaptacji na MOPS - etap I


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
04 12 2013 08 16 16zalaczniki (DOC, 399.00Kb) 2013-12-04 08:16:16 91
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Andrzej Karbownik

Data wytworzenia:
04 gru 2013

Osoba dodająca informacje

Andrzej Karbownik

Data publikacji:
04 gru 2013, godz. 08:16

Osoba aktualizująca informacje

Andrzej Karbownik

Data aktualizacji:
04 gru 2013, godz. 08:18