Projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Lębork.
UCHWAŁA NR ...............
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia …………............... r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Lębork
Na podstawie: - art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. poz. 391) - art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lęborku
uchwala się, co następuje:
§ 1
Ustala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Lębork, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc Uchwała Nr VI-61/2007 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 03.04.2007 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na obszarze miasta Lęborka.
§ 3
Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr ……………
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ………………
-
Przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie, która ma być normowana:
Obowiązującą do tej pory była Uchwała Nr VI-61/2007 Rady Miejskie w Lęborku z dnia 03.04.2007 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na obszarze miasta Lęborka.
-
Wyjaśnienie potrzeb i celu podjęcia uchwały:
Z dniem 01.01.2012 roku weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391). Regulamin, będący aktem prawa miejscowego, zgodnie z art. 4 ust. 3 ww ustawy rada gminy jest obowiązana dostosować do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu. Sejmik Województwa Pomorskiego w dniu 25 czerwca 2012 roku podjął Uchwałę Nr 415/XX/12 w sprawie przyjęcia „Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2018”.
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, dotyczące:
-
-
wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,
-
rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
-
częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
-
innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
-
obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,
-
wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,
-
wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia.
-
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lęborku zaopiniował pozytywnie projekt Regulaminu z zastrzeżeniami, które zostały uwzględnione w załączniku do niniejszej uchwały.
-
Wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym:
Z dniem 01.01.2012 roku weszła w życie ustawa z dnia 01 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 152, poz. 897), która zniosła obowiązek opracowywania planów gospodarki odpadami na szczeblu powiatowym i gminnym, pozostawiając plan krajowy oraz wojewódzkie. Jednocześnie ustawa ta wprowadziła obowiązek uchwalenia przez sejmik województwa zaktualizowanego wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia wejście w życie ustawy i równocześnie nałożyła na rady gmin obowiązek dostosowania gminnych regulaminów utrzymania czystości i porządku do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia uchwalenia tego planu. Ponadto zmianie uległy niektóre zapisy dotyczące zasad, które określać winien obecnie regulamin, np. prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon, a także odpadów zielonych. Zniesiono obowiązek określenia w regulaminie maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów - obecnie przepisy te reguluje art. 3c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
-
Charakterystyka przewidywanych skutków społecznych i gospodarczych:
Zmiany w Regulaminie dotyczą głównie sposobu gospodarowania odpadami komunalnymi. Obecnie Regulamin szczegółowo opisuje sposób postępowania z selektywnie zebranymi odpadami. Art. 6c ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zobowiązuje gminę do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie zacznie funkcjonować od 01.07.2013 r. i wówczas odpady od mieszkańców będzie odbierał przedsiębiorca, którego gmina wyłoni w drodze przetargu i z którym zawrze umowę na odbiór odpadów. Mieszkańcy za tę usługę będą ponosić na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Założeniem do wprowadzenia nowego systemu jest eliminacja dzikich wysypisk śmieci i zaprzestanie palenia śmieci w domowych piecach.
Jednakże sam regulamin nie stanowi opisu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który będzie obowiązywał od 01.07.2013 r., a jedynie ogólne zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Lęborka, które odpowiednio dotyczą wszystkich nieruchomości na terenie miasta, zarówno tych, na których zamieszkują mieszkańcy, jak i niezamieszkałych.
-
Skutki finansowe, związane z wejściem w życie uchwały:
Uchwała, w sposób bezpośredni nie rodzi żadnych skutków finansowych. Natomiast pośrednio pojawią się one w związku z koniecznością wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Gmina Miasto Lębork, wypełniając obowiązek określenia wymagań w zakresie prowadzenia przez właścicieli nieruchomości selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, winna jest wskazać miejsca odbioru powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych, zatem poniesie koszty związane ze stworzeniem punktów odbioru tych odpadów. Ponadto po wejściu w życie nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi gmina będzie ponosić koszty odbierania tych odpadów od właścicieli nieruchomości zamieszkałych przez mieszkańców, ich transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania, a także obsługi administracyjnej nowego systemu.
Szczegóły nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi i skutki finansowe związane z jego wejściem w życie określają n.w. uchwały:
-
w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty,
-
w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
-
w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości,
-
w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę.
-
Źródła finansowania:
Uchwała, w sposób bezpośredni nie rodzi żadnych skutków finansowych. Natomiast pośrednio pojawią się one w związku z koniecznością wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Źródłem finansowania systemu będą opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które na rzecz gminy, zgodnie z art. 6h ww ustawy, obowiązani są ponosić właściciele nieruchomości.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Zalacznik - regulamin (DOC, 102.50Kb) | 2012-12-06 13:14:09 | 72 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Maciej Betscher Data wytworzenia:
06 gru 2012
Osoba dodająca informacje
Maciej Betscher Data publikacji:
06 gru 2012, godz. 13:12
Osoba aktualizująca informacje
Maciej Betscher Data aktualizacji:
06 gru 2012, godz. 13:15