Projekt uchwały w sprawie sposobu sprawienia pogrzebu.
Uchwała Nr ………………
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ……………………..
w sprawie: sposobu sprawienia pogrzebu
Na podstawie: art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1090r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U z 2013r., poz. 594 ze zm.), art. 44 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U z 2015r., poz. 163) i art. 10 ust.3 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.j. Dz. U z 2011r. poz. 687 ze zm.)
uchwala się, co następuje:
§ 1
-
Sprawienia pogrzebu osoby zmarłej na terenie miasta Lęborka i nie pochowanej przez osoby, które mają prawo do sprawienia pogrzebu, dokonuje się zgodnie z wyznaniem zmarłego jeśli jest znane, na cmentarzu parafialnym w Lęborku, z zastrzeżeniem ust.2.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach sprawienie pogrzebu może odbyć się na cmentarzu innej miejscowości, o ile łączny koszt pogrzebu nie przekroczy kwoty zasiłku pogrzebowego określonego wg odrębnych przepisów obowiązujących w dniu pogrzebu.
-
Przepis ust.1 i 2 dotyczy również osoby bezdomnej, która zmarła na terenie miasta Lęborka.
§ 2
Zadania własne Gminy polegające na sprawieniu pogrzebu osobom, o których mowa w § 1 realizuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lęborku z możliwością wykorzystania wyspecjalizowanych podmiotów świadczących usługi pogrzebowe
§ 3
Zakres usług pogrzebowych obejmuje w szczególności:
- formalności związane ze zgonem i pogrzebem,
- przewóz zwłok,
- przechowywanie zwłok w chłodni,
- umycie i ubieranie,
- zakup trumny i wiązanki kwiatów,
- pokrycie kosztów kremacji,
- wykopanie i opłatę za miejsce na cmentarzu,
- obsługę pochówku w tym posługę religijną zgodnie z wyznaniem zmarłego,
- oznaczenie grobu tabliczką imienną.
§ 4
1. Łączny koszt pogrzebu nie może być wyższy od kwoty zasiłku pogrzebowego określonego wg odrębnych przepisów obowiązujących w dniu pogrzebu.
2. Wydatki związane z organizacją pogrzebu pokrywane są z budżetu gminy.
§ 5
Uregulowania należności za sprawienie pogrzebu dokonuje się na podstawie wniosku i faktur przedstawionych przez osoby, które dokonały pochówku lub faktury wystawionej przez firmę, której pochówek został zlecony oraz dowodu wpłaty/pokwitowania za usługę religijną.
§ 6
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 7
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Uzasadnienie
do Uchwały nr……………
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia …………………….
Stan istniejący w dziedzinie, która ma być normowana - dotychczas sprawienie pogrzebu przez gminę należące do zadań własnych o charakterze obowiązkowym, realizowane było na podstawie art. 17 ust.15 oraz art. 44 ustawy z 12 marca 2004r.
o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 163 ) wtedy, gdy tego obowiązku nie mogła wykonać rodzina.
Cel i potrzeba podjęcia uchwały - zgodnie z art. 10 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych ( t.j. Dz. U z 2011r., Nr 118, poz. 687 ze zm.) jeżeli zwłoki zostaną niepochowane przez osoby do tego zobowiązane, wówczas pochówek organizuje gmina właściwa ze względu na miejsce zgonu.
Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych nie wskazuje bezpośredniego obowiązku pochowania zmarłego przez rodzinę lub inne osoby spokrewnione. Powoduje to, że w przypadku niedokonania pochówku swojego członka rodziny, o których mowa w art. 10 ust.1 przywołanej ustawy, obowiązek ten przechodzi automatycznie na gminę na terenie której nastąpił zgon. Ponadto art. 44 ustawy o pomocy społecznej stanowi, że „sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego”. Przepis ten nakłada na gminę obowiązek ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu.
Wykazanie różnic między dotychczasowym, a projektowanym stanem prawnym - dotychczas na terenie naszego miasta kwestia sprawienia pogrzebu przez gminę nie była uregulowana, wobec tego podjęcie uchwały jest zasadne.
Przewidywane skutki społeczne i gospodarcze - uchwała skonkretyzuje sposób sprawienia przez gminę Lębork pogrzebu, pozwoli na określenie stałych zasad, maksymalnych kosztów, jakie gmina gotowa jest ponieść, w chwili podejmowania niniejszej uchwały wynosi nie więcej niż 4000 zł., obowiązującym dla każdego pochówku sprawianego przez gminę Lębork.
Skutki finansowe związane z wejściem w życie uchwały - realizacja zadań przebiegać będzie ze środków zabezpieczanych w budżecie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lęborku.
Źródło finansowania - budżet miasta Lęborka.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Maciej Betscher Data wytworzenia:
19 cze 2015
Osoba dodająca informacje
Maciej Betscher Data publikacji:
19 cze 2015, godz. 12:27
Osoba aktualizująca informacje
Maciej Betscher Data aktualizacji:
19 cze 2015, godz. 12:28