Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczonych usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

UCHWAŁA NR ……………

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia ……………….

w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczonych usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Na podstawie:

  • art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. Uz 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

  • art. 6 r ust.3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391)

uchwala się, co następuje:

§ 1.

Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania i zagospodarowywania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na terenie Gminy Miasto Lębork, w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zwana dalej „opłatą”

§ 2.

W zamian za uiszczoną opłatę odbierane będą od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy powstałe w gospodarstwach domowych:

  1. odpady komunalne zmieszane - w każdej ilości,

  2. odpady ze szkła zebrane w sposób selektywny - w każdej ilości,

  3. odpady z tworzyw sztucznych, papieru, metali i opakowań wielomateriałowych, zebrane w sposób selektywny - w każdej ilości,

  4. komunalne odpady zielone ulegające biodegradacji, zebrane w sposób selektywny - w każdej ilości,

  5. meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony, zebrane w sposób selektywny - w każdej ilości.

§ 3.

W przypadku stwierdzenia w odpadach komunalnych zmieszanych występowania objętościowo więcej niż 20 % odpadów, które winny być zbierane selektywnie, o których mowa w § 2 pkt. 2 - 4, uznaje się, że selektywna zbiórka nie jest prowadzona.

Kontroli selektywnej zbiórki dokonywać będzie przedsiębiorca odbierający odpady. Trzykrotne zgłoszenie przez przedsiębiorcę do Urzędu Miejskiego w Lęborku nie prowadzenia segregacji odpadów przez właściciela nieruchomości spowoduje wszczęcie postępowania administracyjnego związanego z wydaniem decyzji, o której mowa w art. 6o ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U z 2012 r. poz.391)

§ 4.

  1. Odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy odbywać się będzie w sposób i z częstotliwością określonymi w załączniku do niniejszej uchwały.

  2. Szczegółowy harmonogram odbioru odpadów zostanie określony przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, wyłonionego w przetargu i podany do publicznej wiadomości.

§ 5.

1. W ramach opłaty właściciele nieruchomości zaopatrzeni zostaną w pojemniki i worki na odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 2 pkt. 2 - 4:

  1. dla zabudowy jednorodzinnej w ilościach wynikających z Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Lębork:

  • worki zielone na szkło, nie więcej niż 1 szt/m-c,

  • worki żółte na tworzywa sztuczne, metal, papier, opakowania wielomateriałowe, nie więcej niż 2 szt /m-c,

  • worki brązowe na komunalne odpady zielone ulegające biodegradacji po 1szt w miesiącu kwietniu i listopadzie,

  1. dla zabudowy wielorodzinnej w ilościach uzależnionych od liczby osób zamieszkujących w budynku lub w zespole budynków:

  • pojemniki zielone na szkło

  • pojemniki żółte na tworzywa sztuczne, metal, papier, opakowania wielomateriałowe,

  • worki brązowe na komunalne odpady zielone ulegające biodegradacji nie więcej niż 4 na budynek/m-c, w okresie od maja do listopada.

  1. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy mogą dodatkowo, poza ustalonym harmonogramem bezpłatnie przekazać odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 2 do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zorganizowanego przez gminę.

§ 6

Odpady niebezpieczne właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy mogą dostarczać w szczególności:

  1. przeterminowane leki - do pojemników znajdujących się w wybranych aptekach, prowadzących działalność na terenie miasta (lista aptek na www.lębork.pl)

  2. zużyte baterie - do pojemników ustawionych w sklepach ze sprzętem elektrycznym, oświetleniowym, w urzędach, placówkach oświatowych,

  3. pozostałe odpady niebezpieczne, w szczególności farby, kleje, rozpuszczalniki, środki ochrony roślin, aerozole, środki czyszczące, środki do konserwacji drewna itp. oraz opakowania po tych substancjach, a także lampy fluorescencyjne i akumulatory - do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, zorganizowanego przez gminę.

§ 7.

  1. Burmistrz Miasta podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Lęborku oraz w lokalnej prasie lokalizację Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, wykaz odbieranych w nim frakcji odpadów oraz dni i godziny, w których można oddać odpady.

  2. Operator Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych może odmówić przyjęcia odpadów, jeżeli ich ilość i rodzaj wskazują na to, że nie powstały one na nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy.

§ 8.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.

§ 9.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego z mocą obowiązującą od 1 lipca 2013 r.

Uzasadnienie

do Uchwały Nr ………….

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia …………………….

1. Przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie, która ma być normowana:

Do tej pory nie było obowiązku podjęcia takiej uchwały.

2. Wyjaśnienie potrzeb i celu podjęcia uchwały:

Obowiązek podjęcia niniejszej uchwały nakłada na radę gminy art. 6 r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz.391).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152. poz. 897) rada gminy obowiązana jest podjąć niniejszą uchwałę w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie tejże ustawy, czyli do 31.12.2012 r.

Uchwała określa w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

3. Wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym:

Dotychczas nie było obowiązku podejmowania takiej uchwały. Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadziła obowiązek zorganizowania przez gminy odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

4. Charakterystyka przewidywanych skutków społecznych i gospodarczych:

Art. 6c ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zobowiązuje gminę do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie zacznie funkcjonować od 01.07.2013 r. i wówczas odpady od mieszkańców będzie odbierał przedsiębiorca, którego gmina wyłoni w drodze przetargu i z którym zawrze umowę na odbiór odpadów. Mieszkańcy będą ponosić na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zamian, za którą otrzymają określony w niniejszej uchwale standard odbioru odpadów.

Dla niektórych mieszkańców, zwłaszcza w zabudowie jednorodzinnej, wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi będzie się wiązało z wprowadzeniem zmian związanych m.in. z wypracowaniem nawyku segregacji odpadów, co w rezultacie przyniesie korzyść dla środowiska naturalnego.

5. Skutki finansowe, związane z wejściem w życie uchwały:

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie dochód gminy, z którego trzeba będzie pokryć koszty funkcjonowania systemu.

6. Źródła finansowania:

Zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi gmina pokrywa z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które na rzecz gminy obowiązani są ponosić właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Zalacznik do szczegolowych warunkow (DOC, 39.00Kb) 2012-12-06 13:07:15 20
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Maciej Betscher

Data wytworzenia:
06 gru 2012

Osoba dodająca informacje

Maciej Betscher

Data publikacji:
06 gru 2012, godz. 13:05

Osoba aktualizująca informacje

Maciej Betscher

Data aktualizacji:
06 gru 2012, godz. 13:07