Projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczonych usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
UCHWAŁA NR ……………
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ……………….
w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczonych usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Na podstawie:
-
art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. Uz 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
-
art. 6 r ust.3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391)
uchwala się, co następuje:
§ 1.
Określa się szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania i zagospodarowywania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na terenie Gminy Miasto Lębork, w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zwana dalej „opłatą”
§ 2.
W zamian za uiszczoną opłatę odbierane będą od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy powstałe w gospodarstwach domowych:
-
odpady komunalne zmieszane - w każdej ilości,
-
odpady ze szkła zebrane w sposób selektywny - w każdej ilości,
-
odpady z tworzyw sztucznych, papieru, metali i opakowań wielomateriałowych, zebrane w sposób selektywny - w każdej ilości,
-
komunalne odpady zielone ulegające biodegradacji, zebrane w sposób selektywny - w każdej ilości,
-
meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony, zebrane w sposób selektywny - w każdej ilości.
§ 3.
W przypadku stwierdzenia w odpadach komunalnych zmieszanych występowania objętościowo więcej niż 20 % odpadów, które winny być zbierane selektywnie, o których mowa w § 2 pkt. 2 - 4, uznaje się, że selektywna zbiórka nie jest prowadzona.
Kontroli selektywnej zbiórki dokonywać będzie przedsiębiorca odbierający odpady. Trzykrotne zgłoszenie przez przedsiębiorcę do Urzędu Miejskiego w Lęborku nie prowadzenia segregacji odpadów przez właściciela nieruchomości spowoduje wszczęcie postępowania administracyjnego związanego z wydaniem decyzji, o której mowa w art. 6o ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U z 2012 r. poz.391)
§ 4.
-
Odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy odbywać się będzie w sposób i z częstotliwością określonymi w załączniku do niniejszej uchwały.
-
Szczegółowy harmonogram odbioru odpadów zostanie określony przez przedsiębiorcę odbierającego odpady, wyłonionego w przetargu i podany do publicznej wiadomości.
§ 5.
1. W ramach opłaty właściciele nieruchomości zaopatrzeni zostaną w pojemniki i worki na odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 2 pkt. 2 - 4:
-
dla zabudowy jednorodzinnej w ilościach wynikających z Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Lębork:
-
worki zielone na szkło, nie więcej niż 1 szt/m-c,
-
worki żółte na tworzywa sztuczne, metal, papier, opakowania wielomateriałowe, nie więcej niż 2 szt /m-c,
-
worki brązowe na komunalne odpady zielone ulegające biodegradacji po 1szt w miesiącu kwietniu i listopadzie,
-
dla zabudowy wielorodzinnej w ilościach uzależnionych od liczby osób zamieszkujących w budynku lub w zespole budynków:
-
pojemniki zielone na szkło
-
pojemniki żółte na tworzywa sztuczne, metal, papier, opakowania wielomateriałowe,
-
worki brązowe na komunalne odpady zielone ulegające biodegradacji nie więcej niż 4 na budynek/m-c, w okresie od maja do listopada.
-
Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy mogą dodatkowo, poza ustalonym harmonogramem bezpłatnie przekazać odpady zbierane selektywnie, o których mowa w § 2 do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zorganizowanego przez gminę.
§ 6
Odpady niebezpieczne właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy mogą dostarczać w szczególności:
-
przeterminowane leki - do pojemników znajdujących się w wybranych aptekach, prowadzących działalność na terenie miasta (lista aptek na www.lębork.pl)
-
zużyte baterie - do pojemników ustawionych w sklepach ze sprzętem elektrycznym, oświetleniowym, w urzędach, placówkach oświatowych,
-
pozostałe odpady niebezpieczne, w szczególności farby, kleje, rozpuszczalniki, środki ochrony roślin, aerozole, środki czyszczące, środki do konserwacji drewna itp. oraz opakowania po tych substancjach, a także lampy fluorescencyjne i akumulatory - do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, zorganizowanego przez gminę.
§ 7.
-
Burmistrz Miasta podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Lęborku oraz w lokalnej prasie lokalizację Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, wykaz odbieranych w nim frakcji odpadów oraz dni i godziny, w których można oddać odpady.
-
Operator Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych może odmówić przyjęcia odpadów, jeżeli ich ilość i rodzaj wskazują na to, że nie powstały one na nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy.
§ 8.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 9.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego z mocą obowiązującą od 1 lipca 2013 r.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr ………….
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia …………………….
1. Przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie, która ma być normowana:
Do tej pory nie było obowiązku podjęcia takiej uchwały.
2. Wyjaśnienie potrzeb i celu podjęcia uchwały:
Obowiązek podjęcia niniejszej uchwały nakłada na radę gminy art. 6 r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz.391).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152. poz. 897) rada gminy obowiązana jest podjąć niniejszą uchwałę w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie tejże ustawy, czyli do 31.12.2012 r.
Uchwała określa w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
3. Wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym:
Dotychczas nie było obowiązku podejmowania takiej uchwały. Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadziła obowiązek zorganizowania przez gminy odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
4. Charakterystyka przewidywanych skutków społecznych i gospodarczych:
Art. 6c ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zobowiązuje gminę do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie zacznie funkcjonować od 01.07.2013 r. i wówczas odpady od mieszkańców będzie odbierał przedsiębiorca, którego gmina wyłoni w drodze przetargu i z którym zawrze umowę na odbiór odpadów. Mieszkańcy będą ponosić na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zamian, za którą otrzymają określony w niniejszej uchwale standard odbioru odpadów.
Dla niektórych mieszkańców, zwłaszcza w zabudowie jednorodzinnej, wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi będzie się wiązało z wprowadzeniem zmian związanych m.in. z wypracowaniem nawyku segregacji odpadów, co w rezultacie przyniesie korzyść dla środowiska naturalnego.
5. Skutki finansowe, związane z wejściem w życie uchwały:
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie dochód gminy, z którego trzeba będzie pokryć koszty funkcjonowania systemu.
6. Źródła finansowania:
Zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi gmina pokrywa z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które na rzecz gminy obowiązani są ponosić właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Zalacznik do szczegolowych warunkow (DOC, 39.00Kb) | 2012-12-06 13:07:15 | 20 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Maciej Betscher Data wytworzenia:
06 gru 2012
Osoba dodająca informacje
Maciej Betscher Data publikacji:
06 gru 2012, godz. 13:05
Osoba aktualizująca informacje
Maciej Betscher Data aktualizacji:
06 gru 2012, godz. 13:07