Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji celowych dla podmiotów uprawnionych ze środków budżetu miasta Lęborka na dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska.


UCHWAŁA NR .................

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia ................

 

 

w sprawie:

ustalenia trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji celowych dla podmiotów uprawnionych ze środków budżetu miasta Lęborka na dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska.

Na podstawie:

  • art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594)

  • w związku z art. 403 ust. 2, 4 i 5 i art. 400a ust. 1 pkt. 8, 21 i 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232)

 

uchwala się, co następuje:

 

 

§ 1

Przepisy ogólne

  1. Ustala się tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji celowych dla uprawnionych podmiotów ze środków budżetu miasta Lęborka na dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska.

  2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

  1. starym źródle ciepła - rozumie się przez to niskowydajny i nieekologiczny kocioł na paliwo stałe centralnego ogrzewania, piec kaflowy oraz inne źródło ciepła z możliwością spalania odpadów stałych lub kocioł gazowy o niskiej sprawności i złym stanie technicznym, będące podstawowym źródłem ogrzewania dla budynku lub lokalu mieszkalnego.

 

§ 2

  1. Zadaniami związanymi z ochroną środowiska, o których mowa w niniejszej Uchwale są inwestycje na terenie Gminy Miasto Lębork w zakresie:

  1. Wymiany starego źródła ciepła na nowe - ekologiczne (zakup i montaż ekologicznych urządzeń grzewczych), w tym:

    1. elektryczne kotły centralnego ogrzewania,

    2. gazowe kotły centralnego ogrzewania,

    3. olejowe kotły centralnego ogrzewania,

    4. kotły centralnego ogrzewania na biomasę,

    5. węglowe bezrusztowe kotły centralnego ogrzewania,

    6. pompy ciepła w systemie centralnego ogrzewania i ogrzewania ciepłej wody użytkowej,

    7. kolektory słoneczne w systemie ogrzewania ciepłej wody użytkowej oraz opcjonalnie wspomagające pracę centralnego ogrzewania,

    8. zasobniki c.w.u., współpracujące wyłącznie z nowo zainstalowanym kotłem centralnego ogrzewania.

  1. Przyłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej, poprzez wymiennikowy węzł cieplny (zakup i montaż wymiennikowego węzła cieplnego).

    1. Demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest.

 

§ 3

Kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania

  1. Dotacja w danym roku budżetowym przysługuje podmiotom uprawnionym, które:

    1. ograniczyły zużycie energii konwencjonalnej poprzez zakup i montaż ekologicznego urządzenia grzewczego, w tym odnawialnego źródła energii, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt. 1.1 i 1.2,

    2. wykonały zadanie z zakresu demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest

nie wcześniej niż w poprzednim roku budżetowym.

      1. Podmiotami uprawnionymi do otrzymania dotacji celowej są:

  1. osoby fizyczne,

  2. wspólnoty mieszkaniowe,

  3. osoby prawne,

  4. przedsiębiorcy.

      1. Dotacja nie przysługuje do przenośnych źródeł energii, podgrzewaczy przepływowych i podgrzewaczy pojemnościowych elektrycznych czy gazowych nie współpracujących z kotłami centralnego ogrzewania oraz do tradycyjnych kotłów rusztowych, których nośnikiem energii jest węgiel, koks lub miał węglowy (kotły ze spalaniem górnym, kotły ze spalaniem dolnym).

 

§ 4

Tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji na zadania związane

z ochroną środowiska

  1. Przyznawanie dotacji odbywa się na podstawie wniosku o przyznanie dotacji na zadania związane z ochroną środowiska, który powinien zawierać:

    1. dane wnioskodawcy (imię i nazwisko lub nazwa wspólnoty mieszkaniowej, telefon kontaktowy, NIP, PESEL lub REGON),

    2. miejsce przeprowadzonej inwestycji - dokładny adres,

    3. adres urzędu skarbowego właściwego dla podmiotu ubiegającego się o dotację,

    4. nr konta bankowego, na które ma być przekazana dotacja,

    5. zestawienie wydatków poniesionych na inwestycję,

    6. odpowiednie załączniki - zgodnie z zapisami § 5, 6 - potwierdzone za zgodność z oryginałem,

        • Wysokość dofinansowania ustala się według następujących zasad:

  1. jednorazowa dotacja w wysokości do 50 % łącznej wartości kosztów, nie więcej niż 4.000 zł (cztery tysiące złotych) - dla osób fizycznych,

  2. jednorazowa dotacja w wysokości do 50 % łącznej wartości kosztów, nie więcej niż 8.000 zł (osiem tysięcy złotych) - dla wspólnot mieszkaniowych,

  3. jednorazowa dotacja w wysokości do 30 % łącznej wartości kosztów, jednak nie więcej niż 10.000 zł (dziesięć tysięcy złotych) - dla pozostałych podmiotów tj. osób prawnych lub przedsiębiorców z terenu gminy Lębork.

        1. Wysokość dotacji może ulec zmianie w przypadku pozyskania dodatkowych środków ze źródeł zewnętrznych np. z WFOŚiGW, NFOŚ itp. funduszy.

      1. W tym przypadku o wysokości dofinansowania decydują wymogi regulaminowe poszczególnych konkursów na określone zadania.

 

§ 5

Ograniczenie zużycia energii konwencjonalnej poprzez zakup i montaż ekologicznego urządzenia grzewczego, w tym odnawialnego źródła energii

Do wniosku o dotację należy załączyć potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie dokumentów:

    1. dokument stwierdzający tytuł prawny do budynku: akt własności mieszkania/domu lub w przypadku najemców zgodę właściciela, a w przypadku wspólnot mieszkaniowych - uchwałę zarządu wspólnoty dotyczącą zmiany systemu grzewczego,

    2. protokół odbioru instalacji grzewczej (o ile przepisy tego wymagają),

    3. umowę z dostawcą medium grzewczego (o ile przepisy tego wymagają),

    4. potwierdzenie uzgodnienia prac geologicznych w celu wykorzystania ciepła ziemi z właściwym organem administracji publicznej (w przypadku źródła ciepła wykorzystującego ciepło ziemi),

    5. świadczące o poniesionych kosztach: rachunki, faktury VAT lub noty obciążeniowe w sytuacji gdy właściciel budynku lub lokalu mieszkalnego wniesie dopłatę do wytworzenia węzła cieplnego,

    6. w uzasadnionych przypadkach wymagane będą także inne dokumenty, konieczne do ustalenia stanu faktycznego, takie jak np.: opinia kominiarska, pozwolenie na budowę instalacji gazowej wraz z projektem,

    7. dokument stwierdzający demontaż i przekazanie starego źródła ciepła do likwidacji, wystawiony przez uprawnionego przedsiębiorcę.

 

§ 6

Demontaż, zbieranie, transport oraz unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest

Do wniosku o dotację należy załączyć potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie dokumentów:

  1. dokument stwierdzający tytuł prawny do budynku: akt własności mieszkania/domu lub w przypadku najemców zgodę właściciela, a w przypadku wspólnot mieszkaniowych - uchwałę zarządu wspólnoty,

  2. dokument potwierdzający zgłoszenie prac do Wydziału Budownictwa Starostwa Powiatowego w Lęborku,

  3. rachunki lub faktury VAT świadczące o poniesionych kosztach,

  4. kserokopię oświadczenia przedsiębiorcy usuwającego wyroby zawierające azbest o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych - zgodnie z § 8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649 z późn. zm.), zawierającego dodatkowo informację o łącznej powierzchni płyt azbestowo-cementowych usuniętych z obiektów budowlanych i przetransportowanych na uprawnione składowisko (potwierdzoną za zgodność oryginałem, a oryginał do wglądu),

  5. kserokopię karty przekazania odpadu na uprawnione składowisko (potwierdzoną za zgodność oryginałem, a oryginał do wglądu).

 

§ 7

  • Wniosek należy złożyć w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego w Lęborku.

  1. Dotacja przekazywana jest w formie zwrotu części udokumentowanych kosztów realizacji zadania, po jego zakończeniu.

  2. Przyznawanie dotacji odbywa się na podstawie umowy zawieranej pomiędzy podmiotem a Gminą Miasto Lębork, która określa w szczególności:

  1. strony umowy,

  2. nazwę zadania inwestycyjnego wraz z lokalizacją,

  3. wysokość przyznanego dofinansowania,

  4. sposób wypłaty dofinansowania,

  5. nr konta bankowego, na które ma być przekazane dofinansowanie.

  1. Wnioski spełniające warunki określone w niniejszej uchwale będą rejestrowane i rozpatrywane w kolejności zgłoszeń do wyczerpania środków finansowych zarezerwowanych w budżecie miasta Lęborka w danym roku budżetowym. Po wyczerpaniu środków finansowych wnioski nie będą przyjmowane.

  2. W postępowaniu o udzielenie dotacji można żądać od wnioskodawcy dodatkowych dokumentów oraz informacji niezbędnych do prawidłowej oceny składanych wniosków oraz realizowanych zadań, a także przeprowadzić kontrolę prac objętych dofinansowaniem.

  3. Wypłata kwoty dotacji dokonana będzie na wskazany rachunek bankowy dotowanego, po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i podpisaniu umowy.

  4. Dotacja podlega zwrotowi wraz z ustawowymi odsetkami, jeżeli w okresie 5 lat od wykonania inwestycji (odbiór robót) inwestor usunie (zdemontuje lub odłączy) nowe źródło ciepła lub zaprzestanie korzystania z paliw ekologicznych właściwych dla nowego źródła ciepła i powróci do ogrzewania paliwem w poprzednim systemie

 

§ 8

Traci moc:

- Uchwała XIX-251/2012 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 27.06.2012 r., w sprawie ustalenia trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji celowych dla podmiotów uprawnionych ze środków budżetu miasta Lęborka na dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska

 

§ 9

Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.

 

§ 10

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

 

 

Uzasadnienie

do Uchwały Nr................

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia .............................

 

  1. Przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie, która ma być normowana:

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232), może polegać na udzielaniu dotacji celowej z budżetu gminy na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych, w tym osób fizycznych czy wspólnot mieszkaniowych.

 

  1. Wyjaśnienie potrzeb i celu podjęcia uchwały:

Potrzeba podjęcia niniejszej uchwały wynika z konieczności zmiany zapisów Uchwały Nr XIX-251/2012 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 27.06.2012 r. Obecnie mieszkańcy zgłaszają często chęć przyłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej, poprzez wymiennikowy węzeł cieplny. Sprecyzowane zostanie również pojecie „stare źródło ciepła” i doprecyzowane niektóre inne zapisy.

 

  1. Wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym:

Obowiązująca do tej pory Uchwała Nr XIX-251/2012 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 27.06.2012 r. w sprawie ustalenia trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji celowych dla podmiotów uprawnionych ze środków budżetu miasta Lęborka na dofinansowanie zadań związanych z ochroną środowiska, nie przewidywała możliwości przyłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej, jako jednej z metod ograniczenia zużycia energii konwencjonalnej. Podjęcie niniejszej uchwały taką możliwość daje.

Dodatkowo definiuje się pojecie starego źródła ciepła. Z uwagi na to, że uchwała dotyczy dotacji udzielonej corocznie doprecyzowuje się zapis dotyczący okresu realizacji dotyczącej inwestycji. Do listy dokumentów wymaganych do złożenia wraz z wnioskami dodaje się dokument stwierdzający demontaż i przekazanie starego źródła ciepła do likwidacji, wystawiony przez uprawnionego przedsiębiorcę Dodaje się także zapis informujący o tym, że w przypadku odłączenia nowego źródła ciepła, na zakup i montaż, którego udzielono dotacji w okresie 5 lat od wykonania inwestycji, dotacja podlegać będzie zwrotowi.

 

  1. Charakterystyka przewidywanych skutków społecznych i gospodarczych:

Celem realizacji uchwały jest umożliwienie mieszkańcom pozyskiwania środków finansowych na zadania z zakresu ochrony środowiska. Przewiduje się, iż mieszkańcy chętniej będą przeprowadzali inwestycje prowadzące do poprawy stanu środowiska, jeśli będą mogli korzystać z dofinansowania udzielanego przez gminę.

Rozszerzenie katalogu możliwości ograniczenia zużycia energii konwencjonalnej o przyłączenie do miejskiej sieci cieplnej dodatkowo zachęci mieszkańców do zmiany ogrzewania na bardziej przyjazne dla środowiska.

 

  1. Skutki finansowe, związane z wejściem w życie uchwały:

Wydatki przeznaczone w budżecie miasta Lęborka na ochronę środowiska zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska pochodzić mogą z wpływów z różnych opłat, w tym opłat za korzystanie ze środowiska przekazanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego oraz z kar z WIOŚ, a także z opłat za wycinki drzew w gminie. W budżecie miasta Lęborka należy część środków finansowych z tych wpływów przeznaczać na dotacje celowe.

 

  1. Źródła finansowania:

Budżet miasta Lęborka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Andrzej Karbownik

Data wytworzenia:
09 gru 2013

Osoba dodająca informacje

Andrzej Karbownik

Data publikacji:
09 gru 2013, godz. 19:58

Osoba aktualizująca informacje

Andrzej Karbownik

Data aktualizacji:
09 gru 2013, godz. 20:01