Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Projekt uchwały w sprawie uznania za bezzasadne wezwania Pani Krystyny Kołacz, Pani Agnieszki Caronia, Pani Violetty Szlenk i Pani Genowefy Płońskiej do usunięcia naruszenia prawa spowodowanego uchwałą Rady Miejskiej w Lęborku nr V-22/2011 z dnia 24 lutego 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Lęborka na 2011 rok.

UCHWAŁA Nr …………….
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia …................... 2012 r.


 
w sprawie: uznania za bezzasadne wezwania Pani Krystyny Kołacz, Pani Agnieszki Caronia, Pani Violetty Szlenk i Pani Genowefy Płońskiej do usunięcia naruszenia prawa spowodowanego uchwałą Rady Miejskiej w Lęborku nr V-22/2011 z dnia 24 lutego 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Lęborka na 2011 rok.

Na podstawie: art. 18 ust. 2 pkt 15 w związku z art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)


Uchwala się, co następuje:


§ 1


Postanawia się nie uwzględnić wezwania do usunięcia naruszenia prawa spowodowanego uchwałą Rady Miejskiej w Lęborku nr V-22/2011 z dnia 24 lutego 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Lęborka na 2011 rok.

§ 2


Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.


§ 3


Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.

Uzasadnienie

 

Dnia 09.11.2011 roku Pani Krystyna Kołacz, Dyrektor Niepublicznego Przedszkola „Baśniowego”, 84 - 300 Lębork, ul, Spółdzielcza 12, Pani Agnieszka Caronia, Językowe Przedszkole „Tęczowa Kraina”, 84 - 300 Lębork, ul. Tczewska 7a, Pani Violetta Szlenk, Dyrektor Niepublicznego Punktu Przedszkolnego „Zielona Łąka”, 84 - 300 Lębork, ul. Akacjowa 1 i Pani Genowefa Płońska, Dyrektor Przedszkola „Willa Babilon”, 84 - 300 Lębork, ul. Pionierów 12c wystąpiły do Rady Miejskiej w Lęborku z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa, poprzez uchylenie uchwały Rady Miejskiej w Lęborku nr V-22/2011 z dnia 24 lutego 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Lęborka na 2011 rok.

W uzasadnieniu wskazały, że budżet Miasta Lęborka na rok 2011 zawiera błędne wyliczenia dotyczące dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych, gdyż wyłącza z kosztów bieżących (stanowiących podstawę obliczania dotacji) m.in. wydatki na żywność, tym samym obniżając kwotę dofinansowania niepublicznych placówek przedszkolnych na terenie Lęborka. Na poparcie swojej tezy wskazały obowiązujące przepisy - art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. Z 2004 roku, Nr 256, poz, 2572 ze zm.), art. 236 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Dodatkowo powołały się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 grudnia 2008 roku (K 19/07), wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 sierpnia 2011 roku (I SA/Gd 315/11) i wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 sierpnia 2008 roku (II GSK 319/07 i II GSK 320/07), a także na stanowiska Regionalnych Izb Obrachunkowych w Krakowie, Białymstoku i Warszawie, a także stanowisko Rzecznika Praw Dziecka.

Jednocześnie skarżące zarzuciły, że przedmiotowa uchwała wadliwie stosuje klasyfikację budżetową określoną rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U.Nr 38, poz. 207 ze zm.), stwierdzając jednocześnie, że na takie naruszenie prawa zwraca uwagę RIO w Gdańsku w piśmie z dnia 1 kwietnia 2011 roku. Konkludując skarżące wskazują, że uchwała została podjęta z rażącym naruszeniem prawa, zatem wezwanie jest w pełni uzasadnione.

Odnosząc się do poszczególnych zarzutów zawartych w wezwaniu należy zacząć od tego, że Uchwała Budżetowa stanowi jedynie podstawę do dokonywania określonych wydatków przez gminę, w tym także wydatków związanych z udzielaniem dotacji dla podmiotów prowadzących niepubliczne przedszkola oraz niepubliczne punkty przedszkolne, którym na mocy ustawy o systemie oświaty dotacje takie przysługują. Nie określa ona w sposób szczegółowy w jakiej wysokości określona placówka niepubliczna otrzyma dotację w danym roku budżetowym. Udzielanie dotacji placówkom niepublicznym zostało uregulowane przez Radę Miejską w Lęborku Uchwałą Nr LII-447/2010 z dnia 12.03.2010 roku w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych na terenie Gminy Miasto Lębork oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Uchwała ta określa w jakiej wysokości przysługuje dotacja i w jaki sposób jest ona obliczana. Zatem wyliczenia jakie znalazły się w przedmiotowej uchwale budżetowej, a dotyczące dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych nie stanowią bezpośrednio o tym, w jakiej wysokości dotację otrzyma w danym roku budżetowym określona placówka. Budżet stanowi jedynie podstawę do działania gminy, między innymi w zakresie wydatków i gdyby okazało się, że zaplanowana kwota wydatków w budżecie w tym zakresie nie jest wystarczająca, biorąc pod uwagę całkowitą wysokość dotacji dla wszystkich placówek niepublicznych, zgodnie z wyżej przywołaną uchwałą w sprawie ustalania trybu udzielania i rozliczania dotacji, pojawiłaby się ewentualnie konieczność dokonania odpowiednich zmian w budżecie, co niejednokrotnie ma miejsce w przypadku innych wydatków lub dochodów, których wysokość ulega zmianie w trakcie roku budżetowego.

Co do kwestii związanej z ujmowaniem w podstawie do udzielania dotacji wydatków bieżących należy wskazać, że Burmistrz Miasta Lęborka wystąpił w dniu 23 grudnia 2010 roku do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w sprawie udzielenia interpretacji tego dotyczącej. Pytanie brzmiało: „Czy dotacje dla przedszkola publicznego należy wyliczyć tylko na podstawie wydatków bieżących ustalonych w budżecie gminy dla przedszkoli publicznych w rozdziale 80104 - Przedszkola, czy również należy wziąć pod uwagę wydatki bieżące ustalone dla przedszkoli w rozdziale 80148 - Stołówki szkolne i przedszkolne?”. W odpowiedzi, Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, w piśmie nr BI.0441/56/308/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku wskazała, że: „ W ocenie tut. Izby w podstawie wyliczenia dotacji podmiotowej dla niepublicznego przedszkola należy uwzględnić ustalone w budżecie danej gminy wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z wyłączeniem wydatków rozdziału 80148 - Stołówki szkolne i przedszkolne, bowiem wydatki tego rozdziału stanowią finansowanie wyodrębnionego zadania.”

Przywołane w wezwaniu orzeczenia nie są adekwatne do opisanego stanu faktycznego w tym względzie, że choć odnoszą się także do przepisów ustawy o systemie oświaty regulujących kwestie przyznawania dotacji dla niepublicznych placówek nie rozstrzygają w sposób bezpośredni tego, w jaki sposób należy wyliczyć te dotacje uwzględniając wydatki na żywność.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku w piśmie nr WK.0441/56/50/2010 z dnia 1 kwietnia 2011 roku, stanowiącym załącznik do wezwania, odpowiadając na pismo skarżących z dnia 2 marca 2011 roku wskazała, że: „ W dniu 31 marca 2011 roku uchwała Nr V/22/2011 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 24 lutego 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Lęborka na 2011 rok była przedmiotem badania Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku. W wyniku badania powyższej uchwały kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku stwierdziło nieprawidłowość o charakterze nieistotnego naruszenia prawa, polegającą na wadliwie zastosowanej klasyfikacji budżetowej określonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U.Nr 38, poz. 207 z późn. zm.).” Regionalna Izba Obrachunkowa nie wskazała jednakże, że ta błędna klasyfikacja, mająca charakter nieistotnego naruszenia prawa, dotyczy przedmiotu wezwania, to klasyfikacji wydatków na żywność.

Ministerstwo Edukacji Narodowej w piśmie nr DKOW-WJST-BN-337-52/11 z dnia 20 lipca 2011 roku, stanowiącym odpowiedź na zapytanie skierowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Lublinie, wskazuje że: „Do podstawy ustalenia dotacji, o których mowa wyżej - zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej - nie należy zaliczać wpłat rodziców za czynności opiekuńczo - wychowawcze i żywienie dzieci. Środki takie - zgodnie z przepisami art. 223 ustawy o finansach publicznych - samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty gromadzą na wydzielonych rachunkach dochodów określonych w uchwałach organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Organ stanowiący danej jednostki samorządu terytorialnego określa również przeznaczenie dochodów, sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych.”.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że nie doszło do naruszenia prawa w związku z podjęciem przez Radę Miejską w Lęborku w dniu 24 lutego 2011 roku uchwały nr V-22/2011 w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Lęborka na 2011 roku, w związku z czym nie ma podstawy do uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Maciej Betscher

Data wytworzenia:
24 sty 2012

Osoba dodająca informacje

Maciej Betscher

Data publikacji:
24 sty 2012, godz. 11:08

Osoba aktualizująca informacje

Maciej Betscher

Data aktualizacji:
24 sty 2012, godz. 11:15