Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do opracowania i wdrażania Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miasto Lębork.
UCHWAŁA NR .............
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ..................................
w sprawie: |
Wyrażenia woli przystąpienia do opracowania i wdrażania Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miasto Lębork. |
Na podstawie: |
art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz. U z 2013 r. poz. 594). |
uchwala się, co następuje:
§ 1
Postanawia się wyrazić wolę przystąpienia do opracowania i wdrażania Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miasto Lębork.
§ 2
.Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr …………….
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ……………….
Przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie, która ma być normowana:
Do tej pory Gmina Miasto Lębork nie posiadała Planu gospodarki niskoemisyjnej.
Wyjaśnienie potrzeb i celu podjęcia uchwały:
Uchwała jest jednym z załączników wymaganych do złożenia wniosku o dofinansowanie do opracowania Planu gospodarki niskoemisyjnej.
Gminy, które opracują i wdrożą Plan gospodarki niskoemisyjnej będą traktowane preferencyjnie w przypadku ubiegania się o dofinansowania na zadania z zakresu ochrony powietrza, efektywności energetycznej i Odnawialnych űródeł Energii.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada, że inwestycje i działania edukacyjne zamierzone w tzw.: „Planie gospodarki niskoemisyjnej” będą preferowane przy pozyskiwaniu dofinansowania unijnego w latach 2014 - 2020.
Szczególnie dla działań w zakresie transportu publicznego i związanej z nim infrastruktury, taki plan może być nawet warunkiem ubiegania się o dofinansowanie.
Ponadto Gminy posiadające Plan gospodarki niskoemisyjnej będą mogły ubiegać się o środki zewnętrzne na: wymianę kotłów indywidualnych kotłowni lub palenisk węglowych, kotłowni zasilających kilka budynków oraz kotłowni osiedlowych czy zastosowanie kolektorów słonecznych, itp.
Wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym:
Sporządzenie Planu gospodarki niskoemisyjnej nie jest wymagane żadnym przepisem prawa.
Jednak gminy posiadające taki dokument będą mogły ubiegać się o dofinansowanie na realizację inwestycji i działań edukacyjnych w nim ujętych.
Charakterystyka przewidywanych skutków społecznych i gospodarczych:
Niniejsza uchwała jest jednym z wymaganych załączników do wniosku o dofinansowanie w ramach działania 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013.
Celem planu będzie wsparcie działań na rzecz realizacji pakietu klimatyczno- energetycznego do roku 2020, tj.:
redukcji emisji gazów cieplarnianych,
zwiększenia udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
redukcji zużycia energii finalnej, co ma zostać zrealizowane poprzez podniesienie efektywności energetycznej.
Plan będzie określał jak podnieść efektywność energetyczną, czyli obniżyć koszty zużycia energii, a także poprawić jakość powietrza w gminach. Opracowanie takiego planu zwiększa możliwości przyszłego finansowania tych działań.
Skutki finansowe, związane z wejściem w życie uchwały:
Gmina Miasto Lębork po uchwaleniu zgody na przystąpienie do opracowania i wdrażania Planu gospodarki niskoemisyjnej może ubiegać się o dofinansowanie na opracowanie Planu gospodarki niskoemisyjnej w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych. Wartość kosztów kwalifikowanych szacuje się na 85.000,00 zł brutto
űródła finansowania:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucja Wdrażająca Priorytet IX Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna Działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej, współfinansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013 ogłosił konkurs projektów ramach działania 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej - plan gospodarki niskoemisyjnej. Istnieje możliwość pozyskania zewnętrznych środków na opracowanie PGN na poziomie 85% wydatków kwalifikowanych. Pozostałe 15% kosztów kwalifikowanych pochodzić będą z budżetu miasta.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Andrzej Karbownik Data wytworzenia:
16 paź 2013
Osoba dodająca informacje
Andrzej Karbownik Data publikacji:
16 paź 2013, godz. 09:53
Osoba aktualizująca informacje
Andrzej Karbownik Data aktualizacji:
16 paź 2013, godz. 09:53