Projekt uchwały w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, sposobu jej rozliczania i kontroli wykonania zleconego zadania oraz postępowania z wnioskami o udzielenie dotacji
UCHWAŁA Nr …………….
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ………………………
w sprawie: zasad i trybu udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie
i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
sposobu jej rozliczania i kontroli wykonania zleconego zadania oraz
postępowania z wnioskami o udzielenie dotacji
Na podstawie: art.7 ust.1 pkt 9, 18 ust.2 pkt 15 i art.40 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku
o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U.z 2001r. Nr 142, poz.1591,
z późn. zmianami)
art.81 ust.1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami (Dz.U.Nr 162, poz.1568, z późn.zmianami)
art.176 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach
publicznych (Dz.U.Nr 249, poz.2104, z późn.zmianami)
uchwala się, co następuje:
§ 1
Uchwala się zasady i tryb udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie
i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym i ruchomym wpisanym do rejestru zabytków, sposobu jej rozliczania i kontroli wykonania zleconego zadania oraz postępowania z wnioskami o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach zlokalizowanych na terenie miasta Lęborka.
I.Zasady ogólne
1. Dotacje z budżetu miasta mogą być udzielane podmiotom posiadającym tytuł prawny
do zabytku, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami.
2. Dotacje mogą być udzielane wyłącznie na zasadzie współfinansowania.
3. Dotacje mogą być udzielane na prace wykonane w terminie ustalonym zgodnie z art. 76
ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami.
4 Wysokość maksymalnej dotacji na prace konserwatorskie i restauratorskie w obiektach
zabytkowych, jaka może być przyznana w roku budżetowym nie może przekroczyć
50% wartości robót określonych zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r.
o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w kosztorysie inwestorskim.
II. Tryb postępowania z wnioskiem
1. Udzielenie dotacji może nastąpić na podstawie wniosku o udzielenie dotacji.
2. Wniosek składa się osobno na każdy zabytek, na który ma być udzielona dotacja.
- 2 -
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 stanowi załącznik do uchwały.
4. Wnioski składa się w kancelarii Urzędu Miejskiego w terminie do 30 października roku
poprzedzającego dany rok budżetowy.
5. Burmistrz rozpatruje wnioski w terminie do 60 dni od daty uchwalenia budżetu miasta.
6. Wnioski spełniające wymogi Burmistrz przekłada Radzie Miejskiej celem podjęcia
uchwały.
7. Zobowiązuje się podmiot, który otrzymał dotację do nieodpłatnego udostępniania
obiektu Gminie Miasto Lębork oraz jej jednostkom organizacyjnym w celu promocji.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 należy dołączyć uwierzytelnione przez
upoważnionego pracownika Urzędu Miejskiego w Lęborku kopie dokumentów:
a) decyzję o wpisie zabytku do rejestru zabytków,
b) dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do
zabytku,
c) pozwolenie konserwatora zabytków na prowadzenie prac, które mają być
przedmiotem dotacji,
d) pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót (jeżeli prace wymagają uzyskania
takiego pozwolenia lub zgłoszenia właściwemu organowi nadzoru budowlanego),
e) kosztorys inwestorski prac, z uwzględnieniem cen zakupu materiałów niezbędnych
do ich przeprowadzenia i składników cenotwórczych,
f) deklarację wielkości środków własnych przeznaczonych na wykonanie robót w roku
udzielenia dotacji i informację o wielkości środków przyznanych przez inne podmioty,
g) oświadczenie, że podmiot ubiegający się o dotacje nie spożytkuje jej w ramach
prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
9. Jeżeli prowadzone prace są kontynuacją prac z lat ubiegłych Wnioskodawca dołącza
do wniosku kopię umowy, jeżeli jest już zawarta taka umowa oraz protokoły odbioru
wykonanych robót do dnia złożenia wniosku, podpisane przez osoby posiadające
stosowne uprawnienia.
III. Umowa o udzielenie dotacji
1. Udzielenie dotacji nastąpi na podstawie umowy zawartej przez Burmistrza
z Wnioskodawcą, któremu została przyznana dotacja.
2. Umowa o udzielenie dotacji na przeprowadzenie prac przy zabytku zawiera:
1) szczegółowy zakres prac,
2) zakres planowanych prac finansowanych ze środków własnych
Wnioskodawcy,
3) zakres planowanych prac finansowanych z dotacji,
4) termin realizacji prac wraz z harmonogramem realizacji i finansowania,
5) wysokość udzielonej dotacji oraz terminy i warunki jej płatności,
6) tryb kontroli wykonania umowy i wykorzystania dotacji,
7) warunki i sposób zwrotu niewykorzystanej dotacji albo dotacji wykorzystanej
niezgodnie z przeznaczeniem,
8) sposób zabezpieczenia dotacji przed niewłaściwym wykorzystaniem.
3. Nie podpisanie umowy przez Wnioskodawcę w terminie 14 dni od chwili jej
przedłożenia przez Burmistrza traktowane jest jak rezygnacja z dotacji.
- 3 -
4. Wypłata kwoty dotacji nastąpi po wykonaniu zadania stwierdzonego protokołem odbioru
dokonanego z udziałem inspektora nadzoru budowlanego i udokumentowaniu przez
Wnioskodawcę poniesionego wkładu własnego. W przypadku gdy Wnioskodawca nie
poniósł wkładu własnego lub z innych źródeł w deklarowanej we wniosku wysokości,
wypłata dotacji nastąpi w kwocie proporcjonalnej do wysokości poniesionego wkładu
własnego lub z innych źródeł.
IV. Rozliczenie dotacji
1. Udzielona dotacja podlega rozliczeniu w terminie określonym w umowie, nie później niż
w ostatnim dniu roku budżetowego.
2. Rozliczenie dotacji stanowi zestawienie poniesionych wydatków w tym sfinansowanych
udzieloną dotacją. Do zestawienia, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym,
Wnioskodawca zobowiązany jest załączyć uwierzytelnione przez upoważnionego
pracownika Urzędu Miejskiego w Lęborku kopie dokumentów:
1) umów z wykonawcą robót,
2) rachunków lub faktur wraz z dowodami uiszczenia wynikających z nich
należności,
3) kosztorysu powykonawczego przeprowadzonych prac, sfinansowanych ze
środków własnych i z dotacji,
4) protokołu odbioru przeprowadzonych prac przez osobę posiadającą
uprawnienia do odbioru robót.
V. Kontrola realizacji zadania
1. Burmistrz ma prawo kontroli sposobu wydatkowania udzielonej dotacji oraz sposobu
realizacji zadania finansowanego dotacją.
2. Prawo kontroli obejmuje:
1) przedstawienie przez Wnioskodawcę wszelkich informacji dotyczących
dyspozycji finansowych i rzeczowych Wnioskodawcy, w zakresie objętym
dotowaniem,
2) prawo wstępu na teren i do pomieszczeń Wnioskodawcy,
3) prawo wglądu w dokumenty związane z realizacją i finansowaniem zadania
objętego dotacją.
3. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
4. Wynik kontroli może stanowić podstawę do rozwiązania umowy ze skutkiem
natychmiastowym i żądania zwrotu udzielonej kwoty dotacji w ciągu 14 dni od
doręczenia pisma o zwrocie dotacji.
VI. Postanowienia przejściowe i końcowe
1. Wysokość środków finansowych przeznaczonych w roku budżetowym na prace
konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach określa uchwała
budżetowa.
2. Informację, o wysokości udzielonych dotacji z budżetu miasta oraz o sposobie ich
wykorzystania Burmistrz przedstawia w sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu
miasta, w terminie do 30 kwietnia następnego roku.
- 4 -
3. W roku budżetowym 2007 Wnioskodawcy występujący o dotacje, składają wnioski
w terminie do 30 listopada 2007 r. a w roku budżetowym 2008 w terminie do
31 stycznia 2008 r..
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
-
UZASADNIENIE
W celu poprawy stanu dziedzictwa kulturowego na terenie miasta Lęborka istnieje możliwość udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków przez Samorząd Gminny.
Podstawą udzielenia dotacji jest art. 81 ust. 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zmianami) obligujący organ stanowiący gminy do ustalenia w drodze uchwały zasad przyznawania dotacji.
Niniejsza uchwała określa zatem procedurę wnioskowania o udzielenie dotacji, tryb jej przyznawania jak również zasady sporządzania umowy, przekazywania i rozliczania środków finansowych oraz kontroli ich wykorzystania.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Andrzej Karbownik Data wytworzenia:
28 maj 2007
Osoba dodająca informacje
Andrzej Karbownik Data publikacji:
28 maj 2007, godz. 11:16
Osoba aktualizująca informacje
Andrzej Karbownik Data aktualizacji:
28 maj 2007, godz. 11:16