Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia przez Radę Miejską w Lęborku "Strategii rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lęborku 2014-2020".
Uchwała Nr ....................
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia .................... 2014 r.
w sprawie: zatwierdzenia przez Radę Miejską w Lęborku „Strategii rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lęborku 2014-2020”
Na podstawie: art. 18 ust. 1 i 2 pkt 6 w związku z art. 7 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645)
uchwala się co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się „Strategię rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lęborku 2014-2020” stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr ....................
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia....................2014 r.
STRATEGIA ROZWOJU MIEJSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ W LĘBORKU 2014 - 2020
Informacje ogólne
Pełna nazwa instytucji: Miejska Biblioteka Publiczna im. Jarosława Iwaszkiewicza w Lęborku
Adres: 84-300 Lębork, ul. Armii Krajowej 16
Miejska Biblioteka Publiczna w Lęborku działa na podstawie :
Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotece (Dz. U. Nr 85, poz. 539 z późn. zm.)
Ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123 z późn. zm.)
Ustawy z dnia 8 marca 1998 roku o samorządzie gminy (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)
Statutu Biblioteki. W Statucie wymienione są m.in. podstawowe cele i zadania Biblioteki.
MBP w Lęborku jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina Miasta Lębork. Terenem jej działania jest obszar gminy miasta Lęborka.
Biblioteka posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury Gminy Lębork w dniu 4.07.2003r pod numerem 2.
Biblioteka prowadzi jedną filię przy ul. Kościuszki 15 i dziewięć punktów bibliotecznych.
Na mocy porozumienia zawartego 26 lutego 2004 r. między Zarządem Powiatu Lęborskiego i Gminą Miasto Lębork, Biblioteka realizuje zadania powiatowej biblioteki publicznej dla Powiatu Lęborskiego.
Analiza SWOT Biblioteki
Mocne strony
- lokalizacja w centrum Lęborka
- aktualne zbiory
- dogodne godziny udostępniania
- dobra współpraca z władzami miasta
- automatyzacja procesów bibliotecznych i dobre wyposażenie techniczne
- możliwość zamawiania zbiorów przez Internet
- profesjonalna kadra
- aktywność kulturalna, wydawnicza i edukacyjna
- umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania środków pozabudżetowych
Słabe strony
- mało funkcjonalny budynek Biblioteki - ciasnota w działach udostępniania i brak zintegrowanej powierzchni wystawienniczej
- brak zaplecza rekreacyjnego dla czytelników (kawiarenka, miejsca do odpoczynku)
- brak miejsca na powiększające się zbiory
- brak szerokiej oferty adresowanej do poszczególnych grup użytkowników
- mała aktywność niektórych struktur organizacyjnych
- brak mechanizmów motywowania bibliotekarzy
Szanse
- przebudowa Biblioteki na funkcjonalne i atrakcyjne centrum edukacji, informacji i kultury
- zapotrzebowanie społeczne na miejsce w którym można w sposób niezobowiązujący, ciekawy i ludyczny spędzić wolny czas (koncepcja Biblioteki jako „trzeciego miejsca”)
- współpraca z innymi bibliotekami, instytucjami kultury, wydawcami oraz innymi organizacjami i firmami
- zainteresowanie władz samorządowych działalnością naszej instytucji oraz docenienie jej roli
- włączenie Biblioteki do opracowywania strategii rozwoju miasta i regionu
- różnicowanie źródeł finansowania Biblioteki, przy zachowaniu rosnącej dotacji organizatora
- zmiana metod pracy - zwiększenie udziału metod projektowo-zadaniowych
- wypracowanie strategii promocji Biblioteki
Zagrożenia
- brak możliwości zrealizowania rozbudowy Biblioteki
- niedocenianie przez decydentów roli i zadań Biblioteki, niedostateczna świadomość jej znaczenia dla mieszkańców Lęborka
- niedostateczny budżet na realizację zadań statutowych Biblioteki
- niekorzystne dla Biblioteki decyzje strategiczne władz i urzędów
- stopniowy odpływ czytelników z Biblioteki
- biblioteka jako nieatrakcyjny pracodawca
- brak środków finansowych na stymulowanie permanentnej edukacji bibliotekarzy
Wizja
Miejska Biblioteka Publiczna w Lęborku - przyjazne użytkownikom centrum kultury, edukacji i informacji wspierające aktywność
w zdobywaniu wiedzy i spędzaniu czasu wolnego.
Misja Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lęborku
Rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych, kulturalnych i informacyjnych aktualnych i potencjalnych użytkowników Biblioteki
w mieście i powiecie, z uwzględnieniem optymalnego wykorzystania zbiorów dostosowanych do wymagań wiekowo, kulturowo i socjalnie zróżnicowanych grup społecznych.
Cele strategiczne
1. Doskonalenie obsługi klientów Biblioteki w aspekcie ich potrzeb, zainteresowań, preferencji i wieku.
2. Rozwijanie usług kulturalnych, edukacyjnych i informacyjnych w aspekcie potrzeb, zainteresowań, preferencji i wieku klientów Biblioteki.
3. Zapewnienie odpowiednich zasobów bibliotecznych na nośnikach tradycyjnych i cyfrowych.
4. Aktywne promowanie możliwości i usług bibliotecznych.
5. Zapewnienie odpowiedniej infrastruktury i wdrażanie nowoczesnych technologii w pracy biblioteki.
6. Pozyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania.
CEL STRATEGICZNY 1:
DOSKONALENIE OBSŁUGI KLIENTÓW BIBLIOTEKI W ASPEKCIE ICH POTRZEB, ZAINTERESOWAŃ, PREFERENCJI
I WIEKU
Cele operacyjne |
Przedsięwzięcia |
Efekty |
1.1. Nadanie właściwych priorytetów procesom usługowym (gromadzenie, udostępnianie, działalność, kulturalna, edukacja, informacja) ukierunkowanym na wymagania klienta. |
Modernizacja pomieszczenia filii bibliotecznej. |
Sprawna obsługa klientów. |
1.2. Objęcie specjalnymi programami grup użytkowników w ramach przedziałów wiekowych: dzieci, młodzież, osoby starsze. |
Kontynuacja dotychczasowych i opracowanie nowych projektów związanych z czytelnictwem dzieci i młodzieży, zwłaszcza z wykorzystaniem obiektów innych niż biblioteka. |
Poszerzenie oferty bibliotek dla grup populacji zgodnej z oczekiwaniami. |
1.3. Stworzenie przyjaznego otoczenia we wszystkich pomieszczeniach Biblioteki. |
Realizacja koncepcji estetycznej we wszystkich działach biblioteki. |
Zadowolenie klientów, przyjazne otoczenie dla bibliotekarzy. |
1.4. Stworzenie możliwości wzajemnych konsultacji bibliotekarzy i klientów w celu doskonalenia pracy biblioteki zgodnie z potrzebami użytkowników. |
Organizowanie imprez i spotkań zgodnie z życzeniem czytelników. |
Identyfikacja klientów z Biblioteką. |
1.5 Rozwój kadry biblioteki i podnoszenie jej kwalifikacji |
Zapewnienie właściwych środków budżetowych na cele szkoleniowe. |
Pogłębianie wiedzy ogólnej i specjalistycznej. |
CEL STRATEGICZNY 2:
ROZWIJANIE USŁUG KULTURALNYCH, EDUKACYJNYCH I INFORMACYJNYCH W ASPEKCIE POTRZEB, ZAINTERESOWAŃ, PREFERENCJI I WIEKU KLIENTÓW BIBLIOTEKI
Cele operacyjne |
Przedsięwzięcia |
Efekty |
2.1. Kszta ł towanie potrzeby kontaktu z książką wśród dzieci w wieku przedszkolnym |
Podejmowanie akcji społecznych i kampanii promocyjnych skierowanych do rodziców, zachęcających do czytania dzieciom: akcje „Mamo, tato, zapisz mnie do biblioteki”, „Książka pod każdą choinkę”, „Książeczka dla noworodka” i in. |
wzrost uczestnictwa w kulturze |
2.2 Kształtowanie potrzeby kontaktu z książką wśród dzieci i młodzieży |
Podejmowanie (i włączanie się) akcji społecznych i kampanii promocyjnych zachęcających do czytania i kreujących modę na czytanie. |
wzrost uczestnictwa w kulturze |
2.3 Ułatwianie dostępu do kultury |
Organizowanie wystaw, spotkań z twórcami oraz promocji książek. |
wzrost uczestnictwa w kulturze |
2.4 Animowanie aktywności twórczej lokalnej społeczności |
Cykliczne organizowanie konkursów literackich: konkurs poetycki dla dzieci „Jest taki dzień, rodzinny dzień….” Konkurs poezji miłosnej dla młodzieży Szeptem. |
Lepsza edukacja kulturalna różnych środowisk w dziedzinie tworzenia, upowszechniania i ochrony dóbr kultury |
2.5 Pielęgnowanie i rozwój lokalnego dziedzictwa kulturowego |
Gromadzenie i upowszechnianie piśmiennictwa twórców lokalnych. |
Zachowanie i popularyzowanie współczesnej lokalnej kultury. |
2.6 Kontynuowanie i nawiązywanie międzynarodowych |
odtrzymywanie dotychczasowych kontaktów międzynarodowych. |
Poszerzenie potencjału biblioteki. |
2.7 Tworzenie nowej oferty i poszerzanie zasięgu działań Biblioteki |
Badanie potrzeb różnych środowisk i grup oraz podejmowanie działań celem ich zaspokajania (o ile jest to zgodne z misją Biblioteki). |
Poszerzenie grupy odbiorców usług biblioteki. |
2.8 Realizacja programów edukacyjnych Biblioteki. |
Opracowanie i realizacja zadań wspólnie z placówkami szkolnymi i oświaty pozaszkolnej. |
Wspomaganie szkół i innych instytucji edukacyjnych w wyrównywaniu szans rozwoju i dalszej nauki. |
CEL STRATEGICZNY 3:
ZAPEWNIENIE ODPOWIEDNICH ZASOBÓW BIBLIOTECZNYCH
Cele operacyjne |
Przedsięwzięcia |
Efekty |
3.1. Pozyskiwanie materiałów na różnych nośnikach poprzez efektywny rozwój polityki gromadzenia i uzupełniania kolekcji. |
Zabezpieczenie środków finansowych niezbędnych do zakupu materiałów bibliotecznych, zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami odbiorców. |
Efektywne dążenie do osiągnięcia wskaźnika zakupu 18 wol. na 100 mieszkańców. |
3.2 Monitorowanie poziomu wykorzystania zbiorów i trafności zakupów. |
Analiza statystyk wykorzystania zbiorów. |
Efektywne wykorzystanie środków na zakup zbiorów |
3.3. Gromadzenie i upowszechnianie materiałów i informacji na temat powiatu lęborskiego |
Gromadzenie materiałów bibliotecznych znajdujących się na rynku księgarskimi poza nim. |
Satysfakcja klientów z poszerzonej oferty usług. |
CEL STRATEGICZNY 4
PROMOWANIE MOŻLIWOŚCI I USŁUG BIBLIOTECZNYCH
Cele operacyjne |
Przedsięwzięcia |
Efekty |
4.1 Opracowanie strategii promocji biblioteki |
Zorganizowanie burzy mózgów pracowników biblioteki. |
Osiągnięcie właściwej promocji. |
4.2 Działania medialne i wydawnicze |
Zabieganie o promocję Biblioteki w prasie, radiu, TV, Internecie - nagłaśnianie oferowanych usług. |
Zapewnienie informacji o zbiorach i usługach |
4.3 Tworzenie dobrych relacji z użytkownikami i otoczeniem biblioteki |
Dogodne godziny otwarcia Biblioteki. |
Pozyskanie nowych klientów. |
4.3 Kreowanie dobrego wizerunku Biblioteki w środowisku |
Propagowanie usług Biblioteki poprzez jej stronę internetową i inne strony. |
Pozytywny wizerunek biblioteki w środowisku. |
CEL STRATEGICZNY 5
ZAPEWNIENIE ODPOWIEDNIEJ INFRASTRUKTURY I WDRAŻANIE NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII W PRACY BIBLIOTEKI
Cele operacyjne |
Przedsięwzięcia |
Efekty |
5.1. Powiększenie powierzchni i podniesienie funkcjonalności Biblioteki |
Rozbudowa budynku głównego (o teren podwórka) i przeniesienie tam Wypożyczalni dla dorosłych. |
Optymalizacja ruchu |
5.2. Modernizacja przestrzeni bibliotecznej. |
Modernizacja filii bibliotecznej. |
Podniesienie estetyki wnętrz. |
5.3 Zapewnienie odpowiedniej klasy sprzętu i oprogramowania do prac i usług bibliotecznych. |
Zakupy sprzętu i oprogramowania. |
Szybki dostęp do informacji i nowoczesnych technologii informatycznych. |
5.4. Wieloaspektowa prezentacja zbiorów |
Wdrożenie kolejnych modułów oprogramowania bibliotecznego. |
Umożliwienie użytkownikom dogodniejszego wyszukiwania dokumentów |
5.5 Współpraca z bibliotekami powiatu lęborskiego w zakresie tworzenia elektronicznego katalogu zasobów bibliotecznych. |
Zdiagnozowanie możliwości zintegrowania różnych programów bibliotecznych. |
Przyspieszenie opracowania nowych nabytków. |
CEL STRATEGICZNY 6
POZYSKIWANIE DODATKOWYCH űRÓDEŁ FINANSOWANIA
Cele operacyjne |
Przedsięwzięcia |
Efekty |
6.1. Pozyskiwanie środków z budżetu gminy Lębork i budżetu powiatu lęborskiego. |
Starania o dotacje celowe na projekty zbudowane według przyjętych przez gminę priorytetów. |
Poprawa kondycji Biblioteki |
6.2. Pozyskiwanie środków finansowych z samorządu województwa pomorskiego oraz z dotacji rządowych. |
Starania o dotacje celowe na projekty zbudowane według przyjętych przez samorząd województwa oraz ministerstwa priorytetów. |
Pozyskanie środków na realizację konkretnych działań. |
6.3. Pozyskiwanie środków z programów europejskich i innych |
Starania o dotacje celowe na projekty zbudowane według priorytetów przyjętych przez grantodawców. |
realizacja konkretnych działań. |
6.4. Pozyskiwanie środków finansowych z dochodów własnych. |
Wypromowanie zgodnie z zapotrzebowaniem rynku własnych usług płatnych, takich jak skanowanie, szkolenia, najem pomieszczeń itp. |
Pozyskanie środków na zakup nowości. |
6.5. Włączanie się do projektów realizowanych przez inne podmioty |
Kontynuowanie dotychczasowej współpracy z instytucjami i organizacjami oraz podjęcie nowych kontaktów - stworzenie bazy potencjalnych partnerów. |
Poszerzenie wachlarza realizowanych projektów. |
6.6. Poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych. |
Uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez samorządy i inne podmioty na temat programów pomocowych, strukturalnych i innych. |
Możliwość pozyskania środków finansowych na realizację projektów. |
Uzasadnienie
Stan istniejący:
Zadania statutowe Miejska Biblioteka Publiczna w Lęborku realizuje w oparciu o roczne plany pracy zatwierdzane przez dyrektora instytucji.
Potrzeba i cel podjęcia uchwały:
Wypracowanie mechanizmów umożliwiających efektywne wykonywanie zadań statutowych Miejskiej Biblioteki Publiczne w Lęborku w wieloletniej perspektywie oraz realizacja projektów.
Różnice między istniejącym a projektowanym stanem prawnym:
„Strategia rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lęborku 2014-2020” pozwoli na przyjęcie wieloletniej perspektywy w odniesieniu do najważniejszych problemów MBP w Lęborku i skoncentrowanie wysiłków wokół spraw, które mają istotne znaczenie dla przyszłości instytucji.
Skutki finansowe związane z wejściem w życie uchwały:
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Strategii rozwoju Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lęborku 2014-2020 nie wywoła skutków finansowych dla budżetu miasta.
Źródło finansowania:
Ze względu na brak skutków finansowych nie wskazuje się źródeł finansowania podjętej uchwały.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Andrzej Karbownik Data wytworzenia:
07 sie 2014
Osoba dodająca informacje
Andrzej Karbownik Data publikacji:
07 sie 2014, godz. 14:48
Osoba aktualizująca informacje
Andrzej Karbownik Data aktualizacji:
07 sie 2014, godz. 14:53