Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIII-131/2003 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 30 października 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Lęborka (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z dnia 28.11.2003r. Nr 151 poz. 2670 ze zmianami).


          • Uchwała Nr ………………..

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia ..................... 2010 r.

w sprawie: zmiany Uchwały Nr XIII-131/2003 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 30 października 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Lęborka (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z dnia 28.11.2003r. Nr 151 poz. 2670 ze zmianami).

na podstawie: art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie

gminnym (tj. Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

uchwala się, co następuje:

§1

W Statucie Miasta Lęborka, stanowiącym załącznik do Uchwały Nr XIII-131/2003 z dnia 30.10.2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Lęborka wprowadza się następujące zmiany:

1. § 10 otrzymuje brzmienie:

„Uchwały rady stanowiące akty prawa miejscowego ogłasza się na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.”

2. W § 13 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„Rada wybiera od jednego do trzech wiceprzewodniczących.”

3. W § 14:

a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„Skład ilościowy i osobowy komisji określają odrębne uchwały rady.”

b) dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

„Komisja doraźna ulega rozwiązaniu po wypełnieniu zadania i przyjęciu przez radę końcowego sprawozdania.”

4. W § 22 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

„Komisja Rewizyjna przygotowuje propozycję rozstrzygnięcia skargi kierowanej do Rady Miejskiej.”

5. W § 26 pkt b) otrzymuje brzmienie:

„wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce, a związanych z przedmiotem kontroli z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z ustaw”.

6. W § 27 pkt 2 ppkt b) otrzymuje brzmienie:

„pisemnego uzasadnienia odmowy udostępnienia zespołowi kontrolującemu dokumentów ustawowo chronionych”.

7. W § 28 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

„Zespół kontrolujący pracując nie ma dostępu do informacji ustawowo chronionych.”

8. § 35 otrzymuje brzmienie:

„Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium burmistrzowi. Po sporządzeniu wniosku w sprawie absolutorium komisja przesyła go do regionalnej izby obrachunkowej celem zaopiniowania.”

9. W § 36 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„Deleguje przedstawiciela:

a) do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji konkursowych przy wyborze na stanowiska kierownicze gminnych jednostek organizacyjnych i spółek komunalnych, znajdujących się we właściwości komisji (jeżeli odrębne przepisy tak dopuszczają).

b) jako obserwatora z prawem wniesienia uwag do protokołu do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji odbierających inwestycje.”

10. W § 37 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„Deleguje przedstawiciela:

a) do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji konkursowych przy wyborze na stanowiska kierownicze gminnych jednostek organizacyjnych i spółek komunalnych, znajdujących się we właściwości komisji (jeżeli odrębne przepisy tak dopuszczają).

b) jako obserwatora z prawem wniesienia uwag do protokołu do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji odbierających inwestycje.”

11. W § 38 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„Deleguje przedstawiciela:

a) do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji konkursowych przy wyborze na stanowiska kierownicze gminnych jednostek organizacyjnych i spółek komunalnych, znajdujących się we właściwości komisji (jeżeli odrębne przepisy tak dopuszczają).

b) jako obserwatora z prawem wniesienia uwag do protokołu do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji odbierających inwestycje.”

12. § 39 otrzymuje brzmienie:

„Do kontroli przeprowadzanych przez inne komisje niż Komisja Rewizyjna, przepisy Rozdziału V § 22 pkt 4, § 23 pkt 2 i 3, § 24 - 31 oraz § 33 - 34 stosuje się odpowiednio.”

13. § 45 otrzymuje brzmienie:

  1. „Porządek obrad sesji winien zawierać co najmniej:

  1. interpelacje i zapytania radnych;

  2. podjęcie uchwał.

  1. W przypadku sesji mających charakter uroczysty, porządek obrad może być inny niż określony w pkt. 1 i ustala go przewodniczący.”

14. W § 52:

a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„Sprawozdanie z wykonania uchwał burmistrz składa radzie co najmniej dwa razy w roku w terminach: do 30 września co do uchwał podjętych w I półroczu oraz do 31 marca co do uchwał podjętych w II półroczu roku ubiegłego.”

b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„Burmistrz udostępnia radnym rejestr uchwał. Uwidaczniana jest informacja o etapie, na którym jest realizowana uchwała. Rejestr aktualizowany jest raz na kwartał.”

15. W § 56:

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„Przebieg obrad nagrywany jest na taśmę magnetofonową lub inny nośnik elektroniczny i przechowywany po przyjęciu protokołu przez okres trzech miesięcy.”

b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„Protokół powinien być udostępniony radnym do zapoznania się w biurze rady najpóźniej na trzy dni przed terminem obrad sesji, na której ma być zatwierdzony. Protokół przedstawia się do zatwierdzenia w miarę możliwości na najbliższej sesji, jednak nie później niż na pierwszej sesji przypadającej po upływie 1 miesiąca od dnia zakończenia sesji, której dotyczy.”

16. § 59 otrzymuje brzmienie:

„1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje burmistrzowi, przewodniczącemu rady, komisjom rady, klubom radnych, grupie co najmniej 4 radnych oraz grupie co najmniej 150 mieszkańców wpisanych do rejestru wyborców miasta Lęborka.

2. Do projektu uchwały zgłaszanego z inicjatywy mieszkańców należy wskazać osobę upoważnioną do kontaktów w imieniu inicjatorów oraz dołączyć listę mieszkańców zgłaszających projekt, zawierającą następujące dane wnioskodawców: imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, podpis. W nagłówku każdej z ponumerowanych stron listy powinien być umieszczony zapis określający przedmiot uchwały.

3. Projekt uchwały z inicjatywy mieszkańców składa się przewodniczącemu Rady, który kieruje projekt pod obrady Rady w ciągu trzech miesięcy od jego złożenia.

4. Inicjatywa uchwałodawcza winna być zgłoszona na piśmie.”

17. W § 60:

a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„Radni i osoby upoważnione do kontaktów w imieniu inicjatorów zgłaszający projekt uchwały mogą korzystać z pomocy prawnej oraz pomocy merytorycznej urzędu.”

b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„Projekt zgłaszanej uchwały przez radnych oraz mieszkańców wymaga opinii burmistrza lub osoby występującej w imieniu burmistrza.”

c) dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

„W przypadku konieczności wykreowania opinii bądź stanowiska Rady Miejskiej w sytuacjach, gdy jest to prawem wymagane, lub w przypadku wezwań do usunięcia naruszeń prawa, przewodniczący rady przekazuje sprawę do właściwej Komisji, celem wypracowania przez nią propozycji rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem.”

18. W § 70 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„Ograniczenie jawności działania organów gminy wynika z ustaw.”

19. Skreśla się Rozdział XIII.

20. Rozdziały VIIa - XII otrzymują oznaczenie odpowiednio VIII - XIII.

21.Rozdział XIV otrzymuje tytuł:

„Jednostki organizacyjne miasta oraz spółki komunalne”.

22. § 73 otrzymuje brzmienie:

„1.W celu wykonywania swoich zadań miasto tworzy wyspecjalizowane gminne jednostki organizacyjne i wyposaża je w majątek.

2.Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych oraz spółek komunalnych zawiera

załącznik Nr 5 do niniejszego statutu.”

23. Dodaje się Rozdział XV - „Przepisy końcowe”.

24. § 74 otrzymuje brzmienie:

„§ 74 W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie stosowne ustawy.

25. §§ 37a - 75 otrzymują oznaczenie odpowiednio 38 - 74.

26. Załącznik Nr 4 do Statutu Miasta Lęborka „Regulamin pracy klubu radnych” otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

27. Załącznik Nr 5 do Statutu Miasta Lęborka „Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych oraz spółek komunalnych” otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Uzasadnienie

do Uchwały Nr ……….….

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia ……………………..

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie statutu gminy.

W statucie dokonano zmian wynikających z nowych przepisów dotyczących pracowników samorządowych oraz dokonano stosownych regulacji zgodnie z wnioskami radnych, burmistrza oraz wnioskami mieszkańców miasta Lęborka.

Jednym z najważniejszych zapisów w statucie jest stworzenie możliwości inicjatywy uchwałodawczej grupie mieszkańców miasta Lęborka wpisanych do rejestru wyborców. Inicjatywa uchwałodawcza pozwoli mieszkańcom miasta na propozycje działań i rozwiązań dotyczących spraw dla nich najważniejszych.

Podjęcie uchwały nie skutkuje ponoszeniem jakichkolwiek kosztów przez gminę.

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr ……………..

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia ………………………..

REGULAMIN PRACY KLUBU RADNYCH

  1. Regulamin określa zasady działania klubów radnych na forum rady miasta Lęborka.

  2. Klub radnych liczy minimalnie 2 radnych.

  3. Oświadczenie o powstaniu klubu wraz z listą członków oraz nazwiskiem przewodniczącego klubu składa się na ręce przewodniczącego.

  4. Przewodniczący na najbliższej sesji informuje radę o powstaniu klubu i jego składzie.

  5. Klub jest zobowiązany informować radę o zmianie ilości członków.

  6. Kluby mają prawo do składania wniosków i inicjatyw uchwałodawczych oraz interpelacji.

  7. Kluby radnych mają prawo do korzystania z pomieszczeń rady.

Załącznik Nr 2

do Uchwały Nr ……………..

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia ………………………..

WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

ORAZ SPÓŁEK KOMUNALNYCH

Gminne jednostki organizacyjne

  1. Miejska Biblioteka Publiczna im. Jarosława Iwaszkiewicza w Lęborku

  2. Muzeum w Lęborku

  3. Lęborskie Centrum Kultury FREGATA w Lęborku

  4. Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej w Lęborku

  5. Przedszkole Nr 2 w Lęborku

  6. Przedszkole Nr 5 w Lęborku

  7. Przedszkole Nr 6 w Lęborku

  8. Przedszkole Nr 9 w Lęborku

  9. Przedszkole Nr 10 w Lęborku

  10. Gimnazjum Nr 1 im. Józefa Wybickiego w Lęborku

  11. Gimnazjum Nr 2 im. Bohaterów Westerplatte w Lęborku

  12. Zespół Szkół Nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Lęborku

  13. Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Olimpijczyków Polskich w Lęborku

  14. Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Wojska Polskiego w Lęborku

  15. Szkoła Podstawowa Nr 8 im. Mikołaja Kopernika w Lęborku

  16. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lęborku

  17. Centrum Sportu i Rekreacji w Lęborku

  18. Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej w Lęborku

Spółki komunalne

  1. Zakład Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku

  2. Przedsiębiorstwo Składowania i Przerobu Odpadów Spółka z o.o. z siedzibą w Czarnówku

  3. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku

  4. Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku

  5. Lęborskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Andrzej Karbownik

Data wytworzenia:
21 wrz 2010

Osoba dodająca informacje

Andrzej Karbownik

Data publikacji:
21 wrz 2010, godz. 14:22

Osoba aktualizująca informacje

Andrzej Karbownik

Data aktualizacji:
21 wrz 2010, godz. 14:22