Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XIII-131/2003 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 30 października 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Lęborka (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z dnia 28.11.2003r. Nr 151 poz. 2670 ze zmianami).
Uchwała Nr ………………..
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ..................... 2010 r.
w sprawie: zmiany Uchwały Nr XIII-131/2003 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 30 października 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Lęborka (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z dnia 28.11.2003r. Nr 151 poz. 2670 ze zmianami).
na podstawie: art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie
gminnym (tj. Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
uchwala się, co następuje:
§1
W Statucie Miasta Lęborka, stanowiącym załącznik do Uchwały Nr XIII-131/2003 z dnia 30.10.2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Lęborka wprowadza się następujące zmiany:
1. § 10 otrzymuje brzmienie:
„Uchwały rady stanowiące akty prawa miejscowego ogłasza się na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.”
2. W § 13 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„Rada wybiera od jednego do trzech wiceprzewodniczących.”
3. W § 14:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„Skład ilościowy i osobowy komisji określają odrębne uchwały rady.”
b) dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„Komisja doraźna ulega rozwiązaniu po wypełnieniu zadania i przyjęciu przez radę końcowego sprawozdania.”
4. W § 22 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
„Komisja Rewizyjna przygotowuje propozycję rozstrzygnięcia skargi kierowanej do Rady Miejskiej.”
5. W § 26 pkt b) otrzymuje brzmienie:
„wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce, a związanych z przedmiotem kontroli z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z ustaw”.
6. W § 27 pkt 2 ppkt b) otrzymuje brzmienie:
„pisemnego uzasadnienia odmowy udostępnienia zespołowi kontrolującemu dokumentów ustawowo chronionych”.
7. W § 28 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„Zespół kontrolujący pracując nie ma dostępu do informacji ustawowo chronionych.”
8. § 35 otrzymuje brzmienie:
„Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium burmistrzowi. Po sporządzeniu wniosku w sprawie absolutorium komisja przesyła go do regionalnej izby obrachunkowej celem zaopiniowania.”
9. W § 36 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„Deleguje przedstawiciela:
a) do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji konkursowych przy wyborze na stanowiska kierownicze gminnych jednostek organizacyjnych i spółek komunalnych, znajdujących się we właściwości komisji (jeżeli odrębne przepisy tak dopuszczają).
b) jako obserwatora z prawem wniesienia uwag do protokołu do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji odbierających inwestycje.”
10. W § 37 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„Deleguje przedstawiciela:
a) do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji konkursowych przy wyborze na stanowiska kierownicze gminnych jednostek organizacyjnych i spółek komunalnych, znajdujących się we właściwości komisji (jeżeli odrębne przepisy tak dopuszczają).
b) jako obserwatora z prawem wniesienia uwag do protokołu do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji odbierających inwestycje.”
11. W § 38 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„Deleguje przedstawiciela:
a) do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji konkursowych przy wyborze na stanowiska kierownicze gminnych jednostek organizacyjnych i spółek komunalnych, znajdujących się we właściwości komisji (jeżeli odrębne przepisy tak dopuszczają).
b) jako obserwatora z prawem wniesienia uwag do protokołu do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji odbierających inwestycje.”
12. § 39 otrzymuje brzmienie:
„Do kontroli przeprowadzanych przez inne komisje niż Komisja Rewizyjna, przepisy Rozdziału V § 22 pkt 4, § 23 pkt 2 i 3, § 24 - 31 oraz § 33 - 34 stosuje się odpowiednio.”
13. § 45 otrzymuje brzmienie:
„Porządek obrad sesji winien zawierać co najmniej:
interpelacje i zapytania radnych;
podjęcie uchwał.
W przypadku sesji mających charakter uroczysty, porządek obrad może być inny niż określony w pkt. 1 i ustala go przewodniczący.”
14. W § 52:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„Sprawozdanie z wykonania uchwał burmistrz składa radzie co najmniej dwa razy w roku w terminach: do 30 września co do uchwał podjętych w I półroczu oraz do 31 marca co do uchwał podjętych w II półroczu roku ubiegłego.”
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„Burmistrz udostępnia radnym rejestr uchwał. Uwidaczniana jest informacja o etapie, na którym jest realizowana uchwała. Rejestr aktualizowany jest raz na kwartał.”
15. W § 56:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„Przebieg obrad nagrywany jest na taśmę magnetofonową lub inny nośnik elektroniczny i przechowywany po przyjęciu protokołu przez okres trzech miesięcy.”
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„Protokół powinien być udostępniony radnym do zapoznania się w biurze rady najpóźniej na trzy dni przed terminem obrad sesji, na której ma być zatwierdzony. Protokół przedstawia się do zatwierdzenia w miarę możliwości na najbliższej sesji, jednak nie później niż na pierwszej sesji przypadającej po upływie 1 miesiąca od dnia zakończenia sesji, której dotyczy.”
16. § 59 otrzymuje brzmienie:
„1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje burmistrzowi, przewodniczącemu rady, komisjom rady, klubom radnych, grupie co najmniej 4 radnych oraz grupie co najmniej 150 mieszkańców wpisanych do rejestru wyborców miasta Lęborka.
2. Do projektu uchwały zgłaszanego z inicjatywy mieszkańców należy wskazać osobę upoważnioną do kontaktów w imieniu inicjatorów oraz dołączyć listę mieszkańców zgłaszających projekt, zawierającą następujące dane wnioskodawców: imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, podpis. W nagłówku każdej z ponumerowanych stron listy powinien być umieszczony zapis określający przedmiot uchwały.
3. Projekt uchwały z inicjatywy mieszkańców składa się przewodniczącemu Rady, który kieruje projekt pod obrady Rady w ciągu trzech miesięcy od jego złożenia.
4. Inicjatywa uchwałodawcza winna być zgłoszona na piśmie.”
17. W § 60:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„Radni i osoby upoważnione do kontaktów w imieniu inicjatorów zgłaszający projekt uchwały mogą korzystać z pomocy prawnej oraz pomocy merytorycznej urzędu.”
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„Projekt zgłaszanej uchwały przez radnych oraz mieszkańców wymaga opinii burmistrza lub osoby występującej w imieniu burmistrza.”
c) dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„W przypadku konieczności wykreowania opinii bądź stanowiska Rady Miejskiej w sytuacjach, gdy jest to prawem wymagane, lub w przypadku wezwań do usunięcia naruszeń prawa, przewodniczący rady przekazuje sprawę do właściwej Komisji, celem wypracowania przez nią propozycji rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem.”
18. W § 70 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„Ograniczenie jawności działania organów gminy wynika z ustaw.”
19. Skreśla się Rozdział XIII.
20. Rozdziały VIIa - XII otrzymują oznaczenie odpowiednio VIII - XIII.
21.Rozdział XIV otrzymuje tytuł:
„Jednostki organizacyjne miasta oraz spółki komunalne”.
22. § 73 otrzymuje brzmienie:
„1.W celu wykonywania swoich zadań miasto tworzy wyspecjalizowane gminne jednostki organizacyjne i wyposaża je w majątek.
2.Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych oraz spółek komunalnych zawiera
załącznik Nr 5 do niniejszego statutu.”
23. Dodaje się Rozdział XV - „Przepisy końcowe”.
24. § 74 otrzymuje brzmienie:
„§ 74 W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie stosowne ustawy.
25. §§ 37a - 75 otrzymują oznaczenie odpowiednio 38 - 74.
26. Załącznik Nr 4 do Statutu Miasta Lęborka „Regulamin pracy klubu radnych” otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
27. Załącznik Nr 5 do Statutu Miasta Lęborka „Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych oraz spółek komunalnych” otrzymuje brzmienie jak w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr ……….….
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ……………………..
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie statutu gminy.
W statucie dokonano zmian wynikających z nowych przepisów dotyczących pracowników samorządowych oraz dokonano stosownych regulacji zgodnie z wnioskami radnych, burmistrza oraz wnioskami mieszkańców miasta Lęborka.
Jednym z najważniejszych zapisów w statucie jest stworzenie możliwości inicjatywy uchwałodawczej grupie mieszkańców miasta Lęborka wpisanych do rejestru wyborców. Inicjatywa uchwałodawcza pozwoli mieszkańcom miasta na propozycje działań i rozwiązań dotyczących spraw dla nich najważniejszych.
Podjęcie uchwały nie skutkuje ponoszeniem jakichkolwiek kosztów przez gminę.
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr ……………..
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ………………………..
REGULAMIN PRACY KLUBU RADNYCH
Regulamin określa zasady działania klubów radnych na forum rady miasta Lęborka.
Klub radnych liczy minimalnie 2 radnych.
Oświadczenie o powstaniu klubu wraz z listą członków oraz nazwiskiem przewodniczącego klubu składa się na ręce przewodniczącego.
Przewodniczący na najbliższej sesji informuje radę o powstaniu klubu i jego składzie.
Klub jest zobowiązany informować radę o zmianie ilości członków.
Kluby mają prawo do składania wniosków i inicjatyw uchwałodawczych oraz interpelacji.
Kluby radnych mają prawo do korzystania z pomieszczeń rady.
Załącznik Nr 2
do Uchwały Nr ……………..
Rady Miejskiej w Lęborku
z dnia ………………………..
WYKAZ GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
ORAZ SPÓŁEK KOMUNALNYCH
Gminne jednostki organizacyjne
Miejska Biblioteka Publiczna im. Jarosława Iwaszkiewicza w Lęborku
Muzeum w Lęborku
Lęborskie Centrum Kultury FREGATA w Lęborku
Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej w Lęborku
Przedszkole Nr 2 w Lęborku
Przedszkole Nr 5 w Lęborku
Przedszkole Nr 6 w Lęborku
Przedszkole Nr 9 w Lęborku
Przedszkole Nr 10 w Lęborku
Gimnazjum Nr 1 im. Józefa Wybickiego w Lęborku
Gimnazjum Nr 2 im. Bohaterów Westerplatte w Lęborku
Zespół Szkół Nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Lęborku
Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Olimpijczyków Polskich w Lęborku
Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Wojska Polskiego w Lęborku
Szkoła Podstawowa Nr 8 im. Mikołaja Kopernika w Lęborku
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lęborku
Centrum Sportu i Rekreacji w Lęborku
Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej w Lęborku
Spółki komunalne
Zakład Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku
Przedsiębiorstwo Składowania i Przerobu Odpadów Spółka z o.o. z siedzibą w Czarnówku
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku
Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku
Lęborskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Andrzej Karbownik Data wytworzenia:
21 wrz 2010
Osoba dodająca informacje
Andrzej Karbownik Data publikacji:
21 wrz 2010, godz. 14:22
Osoba aktualizująca informacje
Andrzej Karbownik Data aktualizacji:
21 wrz 2010, godz. 14:22