Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Uchwała Nr X-102/2003


Uchwała Nr X-102/2003

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia 22.08.2003 r.

w sprawie: utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą Przedszkole Nr 10 w Lęborku oraz nadania statutu.

Na podstawie: art. 5 ust. 5 oraz art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.)

art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.)

uchwala się, co następuje:

§ 1

  1. Tworzy się z dniem 1 września 2003 r. jednostkę organizacyjną pod nazwą Przedszkole Nr 10 w Lęborku, przy ul. Bolesława Krzywoustego 6.

  2. Utworzenie jednostki organizacyjnej, o której mowa w pkt 1 następuje na bazie likwidacji Przedszkola Nr 49 w Lęborku przy Jednostce Wojskowej Nr 1889 w Lęborku w oparciu o Zarządzenie Nr 30/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2002 r.

§ 2

Jednostce organizacyjnej, wymienionej w § 1, nadaje się statut, będący Załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Przewodnicząca Rady Miejskiej w Lęborku

Mirosława Siebert-Bresler

U z a s a d n i e n i e

Zgodnie z Zarządzeniem Nr 30/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2002 r., z dniem 31 grudnia 2002 r. następuje likwidacja Przedszkola Wojskowego Nr 49 w Lęborku, pod warunkiem nieodpłatnego przekazania Gminie Miasto Lębork nieruchomości i wyposażenia likwidowanego przedszkola, w celu utworzenia i prowadzenia przez Gminę, przedszkola samorządowego. Warunkiem porozumienia w tej sprawie jest zagwarantowanie w nowym przedszkolu miejsc dla dzieci rodzin wojskowych i zatrudnienie w nowej jednostce dotychczasowej kadry.

W załączeniu Zarządzenie Nr 30/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie likwidacji Przedszkola Nr 49 w Lęborku przy Jednostce Wojskowej Nr 1889 w Lęborku.

Ponieważ Gmina Miasto Lębork wyraża wolę przejęcia w/w przedszkola, uchwała w przedstawionej sprawie jest uzasadniona.

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr .................

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia ................................

STATUT

PRZEDSZKOLA NR 10

W LĘBORKU

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Przedszkole Nr 10 zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem publicznym.

  2. Siedziba przedszkola znajduje się w Lęborku przy ul. Bolesława Krzywoustego 6.

  3. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Miasto Lębork. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

  4. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu na wszystkich pieczęciach i stemplach placówki:

Przedszkole Nr 10

ul. Bolesława Krzywoustego 6

84-300 Lębork

Rozdział II

Cele i zadania przedszkola

§ 2

  1. Przedszkole realizuje zadania i cele określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.

  2. Celem wychowania w przedszkolu jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka, zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym oraz właściwe przygotowanie do nauki w szkole.

  3. Przedszkole realizuje cele i zadania w szczególności w zakresie:

    1. udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez prowadzenie działalności zmierzającej do:

  • gruntownego i systematycznego poznawania dzieci, warunków w jakich są wychowywane w rodzinie i środowisku (wywiad środowiskowy, karty zdrowia dziecka, karty obserwacji, indywidualny kontakt z rodzicami lub opiekunami dziecka),

  • obserwowania zachowania, stwierdzania nieprawidłowości w rozwoju dziecka i podejmowania działań kompensacyjnych,

  • współpracy z poradnią pedagogiczno-psychologiczną i pedagogiem szkolnym w celu ustalenia działań (koordynowania wad, wyrównywania startu szkolnego, podniesienia gotowości do nauki szkolnej itp.),

  • umożliwiania dzieciom rozwijania szczególnych zdolności i zainteresowań poprzez indywidualizację procesu wychowawczo-dydaktycznego.

    1. organizacji opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi przez:

    • wykazywanie szczególnej troski ze strony nauczyciela i pracowników przedszkola oraz zapewnianie indywidualnej pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w celu usprawniania jego ogólnego rozwoju,

    • włączenie dziecka w życie grupy, w której się znajduje i uczulenie dzieci zdrowych na niesienie pomocy i zrozumienie w każdej sytuacji przedszkolnej,

      1. umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej przez:

      • wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, religijnej, historycznej i narodowej,

      • poszanowanie odrębności narodowych, językowych, etnicznych i religijnych,

      • inicjowanie poczucia tożsamości dziecka z wzorami i normami postępowania oraz uczenie współodpowiedzialności za własne zachowanie,

      • uznawanie prawa rodziców do religijnego wychowania dzieci poprzez organizowanie nauki religii na życzenie rodziców.

      1. Sposoby realizacji zadań przedszkola:

        1. wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka po przez:

      • stwarzanie warunków (możliwości) do harmonijnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego oraz zachowań prozdrowotnych,

      • wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym i zdrowym środowisku, w poczuciu więzi rodzinnej i społecznej,

      • sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola uwzględniając zadania dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa dzieci.

        1. współdziałanie z rodziną i pomaganie jej w wychowaniu dziecka

        2. przygotowanie dziecka do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności, poprzez:

        poznawanie i rozumienie siebie i świata:

        • tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na osobach, rzeczach i zjawiskach,

        nabywanie umiejętności poprzez działanie:

        • tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka,

        • wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach działalności,

        odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej:

        • kształtowanie zasad umiejętnego funkcjonowania w grupie, tolerancji oraz wzajemnej życzliwości i przydatności,

        • kształtowanie umiejętności pracy w zespole jako jeden z elementów niezbędnych do realizacji bloków tematycznych w szkole,

        • uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrola zachowań,

        • umożliwienie zdobycia doświadczenia w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,

        • wskazanie przykładów rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych osób,

        budowanie systemu wartości:

        • wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych, np.: dobro, prawda, miłość, piękno,

        • stwarzanie sytuacji do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji.

          1. przedszkole dostosowuje treści, metody oraz organizację wychowania i nauczania do możliwości psychologicznych wychowanków, a także umożliwia korzystanie z opieki psychologicznej i specjalistycznej formy pracy dydaktycznej.

        • Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkola z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny.

          1. Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa i higieny w czasie zajęć i zabaw w przedszkolu i poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki, zabawy na placu zabaw).

          2. Dostosowanie budynku, terenu i urządzeń przedszkolnych do ogólnych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy:

            1. wyposażenie sal do zajęć i zabaw we właściwe oświetlenie, wentylację, meble;

            2. wyznaczenie i oznakowanie dróg ewakuacyjnych;

            3. zabezpieczenie w sprzęt przeciwpożarowy;

            4. ogrodzenie i oświetlenie terenu przedszkola;

            5. zakrycie i stałe zabezpieczenie studzienek;

            6. utrzymanie w stanie pełnej sprawności technicznej urządzeń do zabaw w ogrodzie;

            7. utrzymanie w stanie pełnej sprawności technicznej i czystości urządzeń sanitarnych.

          1. Organizowanie zajęć i zabaw na powietrzu na wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci.

          2. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery) zapewniona jest opieka nauczycielki, a w przypadku dalszych wycieczek dodatkowo na każde 10 dzieci jedna osoba dorosła.

          3. W czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału.

          4. Zapewnienie natychmiastowej pomocy lekarskiej i opieki dziecku, które uległo wypadkowi.

          5. Zaznajamianie dzieci z podstawowymi przepisami ruchu drogowego. Współdziałanie z ośrodkiem zdrowia na różnych płaszczyznach działania.

          6. Dziecko może być odbierane z przedszkola przez:

          • rodziców lub opiekunów prawnych (osoby posiadające prawomocne orzeczenia sądu ustanawiające opiekę),

          • osoby upoważnione przez rodziców lub opiekunów prawnych i zgłoszone wcześniej, a także odnotowane w dokumentach przedszkola (karta zgłoszenia).

          Rozdział III

          Organy przedszkola

          § 3

          1. Organami przedszkola są:

          • dyrektor przedszkola,

          • rada pedagogiczna,

          • rada rodziców.

          Dyrektor przedszkola

          § 4

          1. Dyrektora przedszkola powołuje organ prowadzący przedszkole w trybie określonym w art. 36 ustawy o systemie oświaty.

          1. Do obowiązków i kompetencji dyrektora przedszkola należy:

          1. kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,

          1. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

          2. sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

          3. realizowanie zarządzeń organu prowadzącego przedszkole oraz uchwał rady pedagogicznej, zgodnie z jej kompetencjami;

          4. współdziałanie z radą rodziców,

          5. dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym przedszkola oraz ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

          6. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

          1. Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

          2. Dyrektor przedszkola wykonując swoje zadania współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami.

          3. Dyrektor przedszkola może być odwołany ze stanowiska w trybie określonym w art. 38 ustawy o systemie oświaty.

          Rada pedagogiczna

          § 5

          1. Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.

          2. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

          3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.

          4. Uchwały rady pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków rady.

          5. Posiedzenia rady są protokołowane.

          6. Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste dzieci, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

          7. Do kompetencji rady pedagogicznej należy:

          a) uchwalanie regulaminu swojej działalności;

          b) opracowywanie programu rozwoju placówki,

          c) podejmowanie uchwał w sprawie przyjętych do realizacji planów pracy przedszkola;

          d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i programów autorskich,

          e) typuje przedstawicieli w skład komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola;

          f) wnioskuje o badanie i dokonanie oceny działalności przedszkola i dyrektora do organu prowadzącego i nadzoru pedagogicznego po uprzednim podjęciu uchwały.

          1. Rada pedagogiczna ma prawo do opiniowania:

          1. organizacji pracy przedszkola;

          2. przebiegu i wyników pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi;

          3. propozycji dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych;

          4. projektu planu finansowego przedszkola, wniosków o nagrody i wyróżnienia, programów szkoleń pracowników,

          5. przyjęcia lub skreślenia dziecka z listy przedszkola w trakcie roku szkolnego.

          1. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały rady pedagogicznej jeżeli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.

          Rada rodziców

          § 6

          1. W przedszkolu działa rada rodziców, która jest wybierana przez ogół rodziców.

          2. Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.

          3. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze pochodzące z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania i rozliczania określa regulamin rady rodziców.

          4. Rada rodziców uczestniczy w rozwiązywaniu wewnętrznych spraw przedszkola, a w szczególności:

            1. opiniuje program rozwoju placówki,

            2. przedstawia wnioski, opiniuje plan finansowy przedszkola,

            3. z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan przedszkola i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego przedszkole,

            4. może występować do rady pedagogicznej w sprawie podejmowania uchwał o wprowadzeniu innowacji i eksperymentów pedagogicznych.

          1. Przewodniczący rady rodziców kieruje pracą rady oraz reprezentuje radę rodziców w organach przedszkola i we wszystkich kontaktach na zewnątrz.

          Zasady współdziałania organów przedszkola

          § 7

                1. Organy przedszkola, z wyjątkiem dyrektora przedszkola, ustalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne ze statutem przedszkola.

                2. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.

                3. Dyrektor zobowiązany jest zapewnić bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach oraz kwestiach spornych.

          Sposoby rozwiązywania sporów

          § 8

          1. Wszelkie spory pomiędzy radą pedagogiczną a radą rodziców dotyczące spraw pedagogicznych, organizacyjnych i finansowych rozstrzyga dyrektor placówki uwzględniając zakresy kompetencji tych organów. Odwołanie rozpatruje się w terminie 14 dni od daty ich otrzymania:

          - spory, których stroną jest dyrektor, rozstrzyga organ prowadzący,

          - spory wewnątrz placówki rozstrzyga dyrektor,

          - spory, w zależności od charakteru sprawy, rozstrzyga organ nadzoru pedagogicznego lub organ prowadzący.

          1. W przypadku konfliktu - rodzic lub rodzice - nauczyciel, obowiązuje następujący tok postępowania:

          • rozmowa nauczyciela z dyrektorem,

          • rozmowa nauczyciela z rodzicami w obecności dyrektora,

          • odwołanie się do organów wyższych, tj. organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz do związków zawodowych.

          Sposoby rozwiązywania konfliktów wynikających ze stosunku pracy określają odrębne przepisy.

          Rozdział IV

          Organizacja przedszkolna

          § 9

          1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny za wyjątkiem przerwy wakacyjnej, ustalonej przez organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorem placówki.

          2. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.

          3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.

          4. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni pedagogiczno-psychologicznej określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stanu zdrowia.

          5. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego zatwierdzonego przez MENiS.

          6. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

          7. Obok zajęć obowiązkowych przedszkole może organizować zajęcia nieobowiązkowe (gimnastyka korekcyjna, religia, rytmika) - do wyboru przez rodziców.

          8. Czas trwania tych zajęć, prowadzonych dodatkowo, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

          • z dziećmi w wieku 3 - 4 lat - około 15 minut;

          • z dziećmi w wieku 5 - 6 lat - około 30 minut.

          1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem:

          1. zasad ochrony zdrowia i higieny;

          2. przypadku przyjęcia dzieci niepełnosprawnych;

          3. oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).

          1. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

          2. Pracę nad dziećmi nauczyciel planuje cyklicznie opracowując miesięczne plany pracy.

          3. Zaplanowaną tematykę nauczyciel realizuje:

          1. w dowolnym czasie w ciągu jednego dnia lub kilku dni, tygodni;

          2. w trakcie zajęć z całą grupą;

          3. w małych zespołach pozostających z inicjatywy dzieci lub w zespołach dobieranych przez nauczyciela, zgodnie z założonym planem działania;

          4. w trybie zajęć indywidualnych.

          1. Nauczyciel jest zobowiązany do zachowania właściwej proporcji czasowej między formami proponowanymi przez nauczyciela a swobodą działalności dzieci.

          2. Dzieci mają możliwość korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.

          3. Nauczyciel mając swobodę w zagospodarowaniu czasu pracy z wychowankami staje się odpowiedzialny za jakość tej pracy.

          4. Dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i wynosi: 9,5 godz. (630-1600).

          5. Zasady korzystania z wyżywienia i wnoszenia opłat.

          a) Przewiduje się w placówce 3 posiłki dziennie. Gwarantuje się racjonalne żywienie zapewniające pełne pokrycie zapotrzebowania organizmu dziecka na poszczególne składniki pokarmowe i przestrzeganie obowiązujących norm żywienia w wieku 3-6 lat. Dyrektor ustala dzienną stawkę żywieniową z uwzględnieniem opinii rodziców. Rodzice ponoszą pełne koszty wyżywienia dziecka.

          b) Opłaty wnoszone są na kwitariusz przychodowo ewidencyjny opłaty. Opłaty pobiera dyrektor przedszkola w ustalonym terminie. Kadra pedagogiczna, administracyjna i obsługowa ponosi pełny koszt wyżywienia. W przypadku nieobecności dziecka lub pracownika dokonuje się odpisów z opłat za wyżywienie mnożąc liczbę dni nieobecności przez dzienną stawkę żywieniową.

          § 10

          1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora.

          2. Arkusz organizacyjny zaopiniowany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny zatwierdza organ prowadzący przedszkole.

          3. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

          1. liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,

          2. liczbę pracowników,

          3. ogólną liczbę godzin obowiązkowych i ponadwymiarowych.

          Rozdział V

          Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

          § 11

          1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy obsługi.

          2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.

          3. Liczbę pracowników ustala organ prowadzący placówkę w zależności od stopnia organizacyjnego i potrzeb placówki.

          Nauczyciele

          § 12

          1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału.

          2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel opiekuje się danymi dziećmi przez cały okres uczęszczania ich do przedszkola.

          3. Do zakresu zadań nauczycieli w szczególności należy współdziałanie z rodzicami:

          a) rodzice i nauczyciele współdziałając ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci, mają prawo do:

          > znajomości zadań wynikających z planu wieloletniego, rocznego i planów miesięcznych w danym oddziale,

          > uzyskiwania rzetelnych informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,

          > wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola,

          > czynnego udziału w życiu przedszkola,

          > rozpatrywania spornych problemów w atmosferze tolerancji i dyskusji,

          > decydowania o udziale dzieci w zajęciach nadobowiązkowych, w przypadku gdy rodzice nie zgadzają się na udział swojego dziecka w takich zajęciach - składają pisemne oświadczenie;

          1. formy współdziałania nauczycieli z rodzicami:

          > bezpośrednie kontakty i rozmowy indywidualne,

          > wizyty w domach dzieci tylko po uprzednim uzgodnieniu terminu spotkania,

          > zebrania ogólne,

          > zebrania grupowe,

          > zajęcia otwarte,

          > udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych,

          1. częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze - nie rzadziej niż raz na kwartał;

          2. nauczyciel utrzymuje kontakt z rodzicami dziecka, w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci;

          3. współdziała z rodzicami, okazuje pomoc w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymuje od nich pomoc w swoich działaniach oraz włącza ich w sprawy przedszkola.

          4. Nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo - dydaktyczną i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy. Do zakresu zadań nauczycieli w szczególności należy:

          1. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci;

          2. prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego;

          3. dbałość o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt;

          4. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji i systematyczne ich przekazywanie rodzicom,

          5. wspieranie procesu dydaktyczno-wychowawczego dzieci, ich zdolności i zainteresowań.

          1. Współpraca z poradnią pedagogiczno-psychologiczną i innymi specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb - także zdrowotnych - oraz zainteresowań i szczególnych zdolności.

          1. Celem współpracy nauczyciela z poradnią pedagogiczno-psychologiczną jest wspieranie rozwoju psychicznego i efektywnego uczenia się, a w szczególności:

            1. korygowanie odchyleń od norm,

            2. korygowanie braków w opanowaniu programu oraz eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania,

          1. Pomoc psychologiczna i pedagogiczna jest udzielana na wniosek rodzica, nauczyciela lub psychologa;

          2. Pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje się w toku:

            1. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,

            2. zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,

            3. zajęć logopedagogicznych,

            4. zajęć o charakterze logopedycznym.

          1. Nauczyciel zatrudniony w przedszkolu ma prawo do:

          1. odpowiedniego warsztatu pracy;

          2. rzetelnej i obiektywnej oceny swojej pracy,

          3. podnoszenia kwalifikacji;

          4. współdecydowania w sprawach przedszkola w ramach kompetencji;

          5. godnego traktowania przez dyrektora, władze, rodziców.

          1. Nauczyciel prowadzi następującą dokumentację:

          1. dziennik zajęć;

          2. arkusze obserwacji zaopiniowane i zatwierdzone na radzie pedagogicznej;

          3. plany miesięczne.

          Pracownicy niepedagogiczni

          § 13

          1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi, ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu w ładzie i czystości. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor placówki.

          2. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

          3. Pracownicy administracji i obsługi są zobowiązani do prezentowania wychowankom przedszkola przykładnej kultury osobistej i taktu oraz dbanie o ich bezpieczeństwo.

          Wychowankowie przedszkola

          § 14

          1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.

          2. Na wniosek rodziców, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, dyrektor przedszkola może przyjąć dziecko, które nie osiągnęło wieku trzech lat, ale skończy 3 lata w tym roku kalendarzowym, w którym zostało przyjęte.

          1. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna.

          4. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności wg następującego harmonogramu:

          1. 15-30 kwietnia - wydawanie i przyjmowanie od rodziców wypełnionych kart zgłoszenia dziecka do przedszkola,

          1. 1-15 maja - dokonywanie kwalifikacji dzieci do przedszkola na najbliższy rok szkolny,

          2. 15-30 maja - wywieszanie na tablicy ogłoszeń imiennych list dzieci przyjętych do przedszkola.

          5. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są dzieci:

          1. dzieci sześcioletnie,

          1. dzieci ojców i matek samotnie wychowujących dzieci,

          2. dzieci matek lub ojców wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych,

          3. dzieci już uczęszczające do danego przedszkola,

          4. dzieci obojga rodziców pracujących,

          1. Jeżeli w danym roku liczba zgłoszonych dzieci nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje dyrektor przedszkola na podstawie złożonych przez rodziców wypełnionych kart zgłoszeń. Jeżeli liczba zgłoszonych dzieci przekracza liczbę miejsc w przedszkolu przyjęć dokonuje komisja społeczna powołana przez dyrektora przedszkola.

          2. Prawa dziecka przedszkole realizuje przez:

          1. właściwe organizowanie procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i narządów zmysłowych oraz układu nerwowego;

          2. rozwijanie osobowości dziecka, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych w jak najpełniejszym zakresie;

          3. zapewnianie dziecku prawa do kształtowania swoich poglądów, do swobodnego wyrażania tych poglądów nadając owym poglądom dziecka należytej uwagi, stosownie do jego wieku oraz dojrzałości, zapewnianie dzieciom prawa do aktywnego i nieskrępowanego zdobywania informacji i wiadomości z różnych źródeł oraz wyrażania siebie w różnych formach ustnych, pisemnych i działaniach o charakterze artystycznym.

          1. W przedszkolu dziecko jest chronione przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz chroniona jest i szanowana jego godność osobista przez:

          1. podejmowanie kroków dla zapewnienia ochrony dziecka przed wszelkimi formami dyskryminacji;

          2. podejmowanie odpowiednich kroków ustawodawczych oraz działań w sferze oświaty dla ochrony dziecka przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, krzywdy, zaniedbania, złego traktowania;

          3. zapewnienie humanitarnego traktowania z postanowieniem wrodzonej godności jednostki ludzkiej w sposób uwzględniający potrzeby dziecka w danym wieku;

          4. uznanie prawa dziecka do zapewnienia udzielania koniecznej pomocy oraz opieki zdrowotnej wszystkim dzieciom;

          5. życzliwe i podmiotowe traktowanie w procesie wychowawczo-dydaktycznym;

          6. uznanie praw dziecka do wypoczynku i czasu wolnego, do uczestniczenia w zabawach i zajęciach oraz do uczestnictwa w życiu kulturalnym i artystycznym;

          7. respektowanie prawa dziecka do swobodnej myśli, wyznania i religii;

          8. rozwijanie szacunku dla rodziców dziecka, jego tożsamości, języka i wartości dla kraju, w którym mieszka dziecko, z którego pochodzi, jak i dla innych kultur.

          1. Dziecko ma prawo do:

            1. akceptacji takim jakie jest;

            2. spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;

            3. indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;

            4. aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;

            5. aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy;

            6. zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;

            7. badania i eksperymentowania;

            8. doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);

            9. różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;

            10. snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone;

            11. jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki, regulowania własnych potrzeb.

          1. Dyrektor przedszkola może dokonać skreślenia dziecka z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:

          1. długotrwałej, nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka;

          2. nie uiszczania obowiązkowych opłat za wyżywienie i pobyt dziecka w przedszkolu;

          3. nie wywiązywania się z ustalonego regulaminu przedszkola.

          Rozdział VI

          Postanowienia końcowe

          § 15

          1. Przedszkole używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.

          2. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

          3. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy oraz regulaminy.

          4. Rada pedagogiczna podejmuje decyzje dotyczące zmiany niniejszego Statutu.

          5. Dyrektor przedszkola zarządza powierzonym mieniem na podstawie pełnomocnictwa ustalonego przez Burmistrza Miasta Lęborka.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Ewa Dzitko-Szybisty

Data wytworzenia:
17 paź 2003

Osoba dodająca informacje

Ewa Dzitko-Szybisty

Data publikacji:
17 paź 2003, godz. 09:07

Osoba aktualizująca informacje

Ewa Dzitko-Szybisty

Data aktualizacji:
17 paź 2003, godz. 09:07