Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Uchwała Nr XIII-131/2003


Uchwała Nr XIII-131/2003

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia 30 października 2003r.

w sprawie: uchwalenia Statutu Miasta Lęborka.

Na podstawie: art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, art. 40 ust. 2 pkt 1

ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym

(tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.).

uchwala się, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Miasta Lęborka, jak w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Nr XLVIII-504/2001 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 31 sierpnia 2001r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Lęborka (Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego z 2001r. Nr 85, poz. 1081 zm: 2002r. Nr 12, poz. 235, 2003r. Nr 5, poz. 47).

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Przewodnicząca Rady Miejskiej

w Lęborku

Mirosława Siebert-Bresler

Załącznik do Uchwały

Nr XIII-131/2003

z dnia 30 października 2003r.

STATUT MIASTA LĘBORKA

I PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

1. Miasto Lębork jest wspólnotą samorządową wszystkich jego mieszkańców.

2. Miasto posiada osobowość prawną.

§ 2

Terytorium miasta obejmuje obszar o powierzchni 17,86 km2, którego granice określone są na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszego statutu.

§ 3

  1. Herbem Lęborka jest wizerunek fragmentu średniowiecznych murów miejskich oraz lwa , którego głowa jest zwrócona w prawo , poniżej pasmo zielonego podłoża i błękitne fale rzeki Łeby. Sylwetka lwa żółta lub złota, budowle białe , dachy niebieskie, tło czerwone. Wzór stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego statutu.

  2. Herb Lęborka podlega ochronie prawnej.

§ 4

  1. Chorągwią miasta jest płat materiału o kształcie prostokątu, którego boki pozostają w stosunku 5:3 o wymiarach 150 cm x 90 cm. Stanowi on tło koloru niebieskiego, na którym centralnie umiejscowiony jest herb miasta wielkości 1/2 szerokości płata chorągwi. Wzór stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego statutu.

  2. Chorągiew miasta podlega ochronie prawnej.

§ 5

Ilekroć w Statucie mowa jest o :

  1. "Mieście"- należy przez to rozumieć miasto Lębork , będące gminą

w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym.

  1. "Radzie"- należy przez to rozumieć Radę Miejską w Lęborku.

  2. "Przewodniczącym"- należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Lęborku.

  3. "Burmistrzu"- należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Lęborka.

  4. "Urzędzie"- należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Lęborku.

  5. "Ustawie"- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /t.j. Dz. U. z 2001 roku , Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami /.

I I C E L E I Z A D A N I A M I A S T A

§ 6

Celem działania miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz umożliwienie pełnego uczestnictwa mieszkańców w jej życiu. Następuje to poprzez tworzenie i realizację polityki wszechstronnego rozwoju miasta oraz dbałość o właściwe funkcjonowanie organizmu miejskiego.

§ 7

Cele wskazane w § 6 miasto osiąga realizując zadania określone w ustawach , a także prowadząc pozostałe sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym , nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

I I I U S T R Ó J M I A S T A

§ 8

  1. Organami gminy są rada miejska i burmistrz.

  2. Rada składa się z 21 radnych wybranych przez mieszkańców w wyborach samorządowych.

IV RADA MIEJSKA W LĘBORKU

§ 9

Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym dla burmistrza i podporządkowanych jej jednostek. Do realizacji zadań kontrolnych rada powołuje komisję rewizyjną.

§ 10

Uchwały rady stanowiące akty prawa miejscowego ogłasza się na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. (Dz.U.Nr 62, poz. 718 z późn. zm.).

§ 11

  1. Radny reprezentuje swoich wyborców i ma prawo występować w ich imieniu w każdej sprawie publicznej. Ma również prawo podejmować działania interwencyjne w imieniu wyborców.

  2. Czynności swoje podejmuje na podstawie postulatów zgłaszanych przez mieszkańców miasta , albo z własnej inicjatywy. Radny powinien uwzględnić interesy całego miasta.

  3. Wykonując swój mandat , radny nie powinien występować w sprawach , z którymi może być związany jego interes osobisty i majątkowy albo interes osób mu bliskich.

§ 12

Radni mogą tworzyć kluby radnych. Zasady działania klubu radnych określa "Regulamin Pracy Klubu Radnych" stanowiący załącznik Nr 4 .

§ 13

1. Rada wybiera przewodniczącego na pierwszej sesji rozpoczynającej się kadencji.

2. Rada wybiera dwóch wiceprzewodniczących.

  1. Przewodniczący organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady.

§ 14

1. Do realizacji określonych zadań rada powołuje komisje stałe i doraźne.

2. Komisjami stałymi rady są:

a/ Komisja Rewizyjna;

b/ Komisja Gospodarki Miejskiej;

c/ Komisja Planowania i Gospodarki Finansowej;

d/ Komisja Polityki Społecznej.

3. Skład osobowy komisji określa odrębna uchwała rady.

§ 15

1. Zadaniem komisji, w zakresie przedmiotu, dla którego zostały powołane, jest w szczególności opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazywanych przez radę oraz burmistrza.

2. Wniosek o odwołanie burmistrza z innych przyczyn niż nieudzielenie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.

§ 16

1. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący rady.

2. Przewodniczącego komisji i wiceprzewodniczących wybiera i odwołuje komisja.

§ 17

1. Przewodniczący komisji lub wiceprzewodniczący komisji zwołuje jej posiedzenia, a także organizuje pracę komisji i kieruje jej działalnością.

2. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje ponadto przewodniczącemu rady w następujących przypadkach:

a/ gdy przewodniczący komisji nie zwołuje posiedzenia przez kwartał;

b/ gdy na wniosek co najmniej 1/3 członków komisji przewodniczący komisji

nie zwołuje posiedzenia w ciągu 7 dni.

§ 18

1. Członkowie komisji potwierdzają swój udział w posiedzeniach podpisem na liście obecności.

  1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

§ 19

Komisja wyraża stanowisko zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

§ 20

1. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który zawiera:

a/ stwierdzenie prawomocności obrad;

b/ przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia;

c/ przyjęcie porządku obrad;

d/ stanowisko komisji.

Sprawy wymienione w pkt b, c i d wymagają odrębnych głosowań.

2. Na życzenie członka komisji, w protokole może być zawarta treść jego stanowiska, zdanie odrębne lub głos w dyskusji.

3. Protokół nie zawiera opisu dyskusji z zastrzeżeniem ust. 2.

§ 21

Przed zakończeniem roku kalendarzowego komisje przedkładają radzie plan pracy na rok następny, a sprawozdanie z działalności co najmniej raz w roku w terminie do 31 marca.

V KOMISJA REWIZYJNA

§ 22

  1. Komisja jest powoływana w szczególności w celu kontrolowania działalności burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych.

  2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie radzie niezbędnych informacji dla oceny działalności burmistrza, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

  3. Komisja rewizyjna pełni również funkcję opiniodawczą i inicjującą, służąc radzie do doskonalenia organizacji samorządu terytorialnego.

  4. Komisja kontroluje działalność pod względem:

a/ legalności;

b/ gospodarności;

c/ rzetelności;

d/ celowości;

e/ oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

  1. Komisja bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.

  2. Komisja ocenia materiały z kontroli burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych dokonywanych przez inne podmioty (dotyczy kontroli zewnętrznych).

§ 23

  1. Komisja pracuje według rocznego planu pracy, który przedstawia radzie do

zatwierdzenia przed rozpoczęciem roku.

  1. Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.

  2. Rada, zlecając komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 24

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

a/ kompleksowe obejmujące całość działalności kontrolowanego przedmiotu

lub obszerny zespół działań tego przedmiotu;

b/ problemowe obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu

działalności kontrolowanego stanowiącego niewielki fragment jej

działalności;

c/ sprawdzające podejmowane w celu ustalenia czy wyniki poprzedniej

kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

2.Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co

w szczególności dotyczy projektów dokumentów stanowiących podstawę

określonych działań.

§ 25

  1. Kontrolę przeprowadza wyłoniony przez komisję spośród jej członków zespół kontrolujący, liczący od 2 do 3 członków.

  2. Członkowie zespołu kontrolującego przeprowadzają kontrolę na podstawie pisemnego upoważnienia, w którym winno być również wyszczególnione: podmiot, zakres i termin kontroli.

  3. Upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podpisuje przewodniczący komisji. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli z powodu okoliczności mogących wywołać wątpliwość co do jego bezstronności. Decyzje w tym zakresie podejmuje komisja, a w przypadku gdy wyłączenie dotyczy przewodniczącego komisji - przewodniczący rady.

§ 26

W ramach przeprowadzonej kontroli zespół kontrolujący uprawniony jest do:

- wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce,

a związanych z przedmiotem kontroli;

- zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów;

- wnioskowania do Rady Miejskiej o spowodowanie powołania biegłego do

zbadania spraw będących przedmiotem kontroli;

- wystąpienia od pracowników kontrolowanej jednostki o ustne lub pisemne

wyjaśnienia w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli;

- przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 27

  1. Przewodniczący komisji zawiadamia burmistrza i kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze podjęcia kontroli co najmniej 7 dni przed terminem jej rozpoczęcia.

  2. Kierownik jednostki kontrolowanej ma obowiązek:

- zapewnienia kontrolującym warunków i środków niezbędnych do sprawnego

przeprowadzania kontroli;

- pisemnego uzasadnienia odmowy udostępnienia zespołowi kontrolującemu

dokumentów objętych tajemnicą państwową.

§ 28

  1. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolujący winien przestrzegać:

-przepisów bhp obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki;

-przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę

państwową i służbową.

  1. Działalność zespołu kontrolującego nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy.

§ 29

  1. Komisja może na zlecenie rady lub przez podjęcie uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonaniu funkcji kontrolnych z innymi komisjami rady w zakresie ich właściwości rzeczowej.

  2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji dotyczących działalności kontrolnej oraz przeprowadzenia wspólnych kontroli z udziałem innych komisji rady.

  3. Przewodniczący komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego osób mających kwalifikacje w zakresie tematyki kontroli.

  4. Przewodniczący rady zapewnia koordynację i współdziałanie poszczególnych komisji w celu ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 30

  1. Z przebiegu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie.

  2. Protokół pokontrolny powinien zawierać:

-nazwę jednostki kontrolowanej;

-imiona i nazwiska kontrolujących;

-zakres i datę kontroli ze wskazaniem czasu jej trwania;

-rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego;

-ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich

powstania jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie;

-ewentualne wyjaśnienie kierownika jednostki kontrolowanej;

-wykaz załączników.

  1. Kopie sporządzonego protokołu przekazuje się burmistrzowi, przewodniczącemu, kierownikowi jednostki kontrolowanej.

  2. Kierownik jednostki kontrolowanej może wnieść uwagi do protokołu w terminie 3 dni po przekazaniu protokołu kontroli.

§ 31

Wnioski z kontroli komisja przedstawia radzie, a rada kieruje do kontrolowanych jednostek i do burmistrza wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski dotyczące stwierdzonych nieprawidłowości, propozycje zapobiegania im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

§ 32

  1. Raz w roku, w terminie do 31 marca komisja przedstawia radzie sprawozdanie ze swej działalności.

  2. Sprawozdanie powinno zawierać w szczególności:

- zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych

nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie;

- wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.

§ 33

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w terminie 14 dni zawiadomić radę, burmistrza i komisję o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu wniosków.

W razie braku możliwości wykonania wniosków, należy podać przyczynę oraz propozycję innego sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 34

Komisja może korzystać z porad i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli. Powyższe wymaga uzgodnienia z przewodniczącym rady.

§ 35

Wniosek o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium komisja sporządza w ciągu 14 dni od czasu przekazania sprawozdania z wykonania budżetu przez burmistrza i przesyła do Regionalnej Izby Obrachunkowej celem zaopiniowania.

VI KOMISJA GOSPODARKI MIEJSKIEJ

§ 36

  1. Opiniuje i wnioskuje w sprawach będących w jej zakresie działania tj.

- zaopatrzenia w wodę, gaz, energię elektryczną i cieplną;

- telefonizacji;

- drogownictwa i oświetlenia ulicznego;

- odprowadzenia ścieków i utylizacji odpadów;

- komunikacji miejskiej;

- stanu sanitarno-epidemiologicznego miasta;

- zasobów lokalnych;

- ochrony środowiska i zieleni miejskiej;

- porządku publicznego i ratownictwa pożarowego;

- handlu, usług i targowiska miejskiego;

- cmentarza.

  1. Kształtuje i śledzi realizowane przez miasto i jednostki korzystające z jego funduszy zadania będące w kręgu zainteresowań komisji, a w szczególności:

- analizuje okresowe merytoryczne i finansowe sprawozdania tych jednostek

oraz protokóły z posiedzeń rad nadzorczych.

  1. Deleguje przedstawiciela do powołanych przez Burmistrza odpowiednich

komisji odbierających inwestycje oraz konkursowych przy wyborze na

stanowiska kierownicze.

  1. Współpracuje z organizacjami, fundacjami i stowarzyszeniami oraz deleguje swoich przedstawicieli do ciał tworzonych z udziałem miasta podejmujących działania leżące w kręgu zainteresowań komisji.

  2. Analizuje comiesięczne zestawienia z wykonania budżetu miasta.

  3. Opiniuje projekty uchwał rady miejskiej zgłaszane przez podmioty posiadające inicjatywę uchwałodawczą.

  4. Komisja ma prawo wstępu na teren jednostek prowadzonych przez miasto oraz wgląd do dokumentacji dotyczącej kręgu zainteresowań komisji o ile nie jest to prawem zabronione.

  5. Wnioskuje we wszystkich sprawach istotnych dla życia miasta i wykonuje zadania przewidziane innymi uchwałami rady.

VII KOMISJA PLANOWANIA I GOSPODARKI FINANSOWEJ

§ 37

  1. Opiniuje i wnioskuje w sprawach będących w jej zakresie działania tj.

- realizacji budżetu miasta;

- planów zagospodarowania przestrzennego miasta;

- założeń polityki społeczno - ekonomicznej;

- planów rozwoju infrastruktury technicznej;

- realizacji planu inwestycyjnego;

- prywatyzacji i sprzedaży mienia komunalnego;

- podatków i opłat lokalnych;

- zmian cen gruntów i czynszów dzierżawczych;

- dofinansowań z funduszy zewnętrznych, zaciągania, spłat i udzielenia

kredytów przez miasto;

- przeciwdziałania bezrobociu i robót publicznych;

- promocji miasta, współpracy zagranicznej, udziału w agencjach,

fundacjach, spółkach , związkach komunalnych itp.

  1. Kształtuje i śledzi działalność finansową miasta i wszystkich jednostek korzystających z jego funduszy poprzez:

- analizę wskazanych przez komisję merytorycznych i finansowych

sprawozdań oraz protokółów z posiedzeń rad nadzorczych;

- prawo wglądu do dokumentacji dotyczącej kręgu zainteresowań komisji

o ile nie jest to prawem zabronione;

- wskazywanie sposobów lepszego wykorzystania środków

finansowych miasta oraz źródeł dodatkowych dochodów;

- analizę wniosków w sprawach zmian budżetu, inwestycji i

planowania przestrzennego.

  1. Deleguje przedstawiciela do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji

odbierających inwestycje oraz konkursowych przy wyborze na stanowiska konkursowe.

  1. Współpracuje z organizacjami, fundacjami i stowarzyszeniami oraz deleguje swoich przedstawicieli do ciał tworzonych z udziałem miasta podejmujących działania leżące w kręgu zainteresowań komisji.

  2. Analizuje comiesięczne zestawienia z wykonania budżetu miasta.

  3. Opiniuje projekty uchwał rady zgłaszane przez inne podmioty posiadające inicjatywę uchwałodawczą.

  4. Wnioskuje we wszystkich sprawach istotnych dla życia miasta i wykonuje zadania przewidziane innymi uchwałami rady.

VIII KOMISJA POLITYKI SPOŁECZNEJ

§ 38

  1. Opiniuje i wnioskuje w sprawach będących w jej zakresie działania tj.

- oświaty;

- pomocy społecznej, ośrodków i zakładów opiekuńczych itd.

- kultury;

- sportu i turystyki;

- służby zdrowia;

- wychowania w trzeźwości;

- ochrony zabytków;

- współpracy z zagranicą i promocji miasta.

  1. Kształtuje i śledzi realizowane przez miasto i jednostki korzystające z jego

środków zadania będące w kręgu zainteresowań komisji, a w szczególności:

-analizuje okresowe merytoryczne i finansowe sprawozdania tych jednostek

oraz protokóły z posiedzeń rad nadzorczych;

-ma prawo wstępu na teren jednostek prowadzonych przez miasto oraz

wgląd do dokumentacji dotyczącej kręgu zainteresowań komisji o ile nie

jest to prawem zabronione.

  1. Deleguje przedstawiciela do powołanych przez Burmistrza odpowiednich komisji odbierających inwestycje oraz konkursowych przy wyborze na stanowiska kierownicze.

  2. Współpracuje z organizacjami, fundacjami i stowarzyszeniami oraz deleguje swoich przedstawicieli do ciał tworzonych z udziałem miasta w sprawach leżących w kręgu zainteresowań komisji.

  3. Analizuje comiesięczne zestawienia z wykonania budżetu miasta.

  4. Opiniuje projekty uchwał rady zgłaszane przez inne podmioty posiadające inicjatywę uchwałodawczą.

  5. Wnioskuje we wszystkich sprawach istotnych dla życia miasta i wykonuje zadania przewidziane innymi uchwałami rady.

§ 39

Komisje doraźne rozwiązują się po wypełnieniu zadania i przyjęciu przez radę końcowego sprawozdania. Komisje doraźne pracują według zasad określonych w § 17-§ 20 niniejszego statutu.

IX SESJE RADY

§ 40

  1. Sesje zwołuje przewodniczący ustalając jej porządek obrad, wyznaczając miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

  2. O terminie i miejscu obrad rady, powiadamia się radnych najpóźniej na siedem dni przed terminem obrad.

  3. W zawiadomieniach o sesji podaje się porządek obrad oraz dołącza się projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad. Zawiadomienia wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu lub sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

§ 41

1. Sesje otwiera przewodniczący formułą: "Otwieram sesję Rady Miejskiej w Lęborku".

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza prawomocność obrad.

  1. Obrady są prawomocne jeżeli uczestniczy w nich co najmniej połowa składu

rady.

§ 42

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, przewodniczący ogłasza, iż od tego momentu rada nie może podejmować uchwał, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.

2. Jeżeli w porządku obrad pozostały do podjęcia uchwały i nadal brak quorum, przewodniczący przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji. Przerwa między posiedzeniami nie może trwać dłużej niż 7 dni roboczych.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady odnotowuje się w protokole.

§ 43

  1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu.

  2. Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji. Przerwa między posiedzeniami nie może trwać dłużej niż 7 dni roboczych.

§ 44

Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia porządek obrad.

§ 45

Porządek obrad sesji winien zawierać co najmniej:

a/ przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji;

b/ interpelacje i zapytania radnych;

c/ podjęcie uchwał;

d/ sprawozdanie burmistrza z wykonania uchwał rady.

§ 46

  1. Przewodniczący prowadzi obrady otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów porządku obrad.

W uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad po uzyskaniu akceptacji rady.

  1. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

  2. Przewodniczący poddaje pod głosowanie wnioski radnych zgłoszone podczas

sesji.

§ 47

1. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków formalnych, takich jak :

- stwierdzenie quorum;

- zmiana porządku obrad;

- zakończenie dyskusji i podjęcia uchwały;

- ponownego przeliczenia głosów;

- powtórzenia głosowania;

- ogłoszenie przerwy w obradach.

2. Powtórzenie głosowania następuje na uzasadniony wniosek, po uzyskaniu akceptacji rady.

3. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje radnym pod głosowanie wnioski formalne.

§ 48

Przewodniczący może udzielić głosu osobom zaproszonym na posiedzenie rady.

§ 49

Na wniosek radnego przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując niezwłocznie radę.

§ 50

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, dbając o to, aby wypowiedzi dotyczyły meritum sprawy.

2. Jeżeli temat, sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłócają porządek obrad, przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odnosi skutku może odebrać mu głos.

Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.

3. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym

osobom, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek

obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 51

1. Podjęcie uchwał przez radę na sesji odbywa się według następującej procedury:

- przedstawienie projektu uchwały;

- przedstawienie opinii komisji;

- prezentacja stanowiska burmistrza w sprawie opinii i wniosków komisji;

- dyskusja;

- głosowanie poprawek do projektu uchwały zgłoszonych przez komisje

i radnych. W pierwszej kolejności głosuje się poprawki najdalej idące.

- głosowanie nad projektem uchwały po przegłosowanych poprawkach.

  1. Przewodniczący stwierdza fakt podjęcia lub nie podjęcia uchwały, podając liczbę głosów "za", "przeciw" i "wstrzymujących się".

§ 52

1. Sprawozdanie z wykonania uchwał burmistrz składa radzie na każdej sesji zwyczajnej w odniesieniu do uchwał podjętych na sesji poprzedzającej.

2. Nie rzadziej niż co pół roku burmistrz składa sprawozdanie o niezrealizowanych uchwałach oraz przyczynach ich niezrealizowania.

3. Sprawozdanie przedkłada burmistrz lub osoba upoważniona przez burmistrza.

4. Rada przyjmuje sprawozdanie w drodze głosowania.

§ 53

1. W sprawach o istotnym znaczeniu dla miasta radny może składać interpelację na sesji lub między sesjami.

2. Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego, będącego jego przedmiotem, oraz wynikające z niego pytania kierowane do burmistrza.

3. Pisemne interpelacje składa się w biurze rady.

4. Burmistrz udziela odpowiedzi na sesji oraz na wniosek radnego pisemnie.

  1. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14 dniowym.

§ 54

1. Radny może składać wnioski i zapytania.

  • . Zapytanie składa się na piśmie, w biurze rady lub ustnie na sesji w odpowiednim punkcie porządku obrad.

  • . W razie niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji, musi być ona udzielona zgłaszającym na piśmie, w ciągu siedmiu dni, za pośrednictwem biura rady

§ 55

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułkę: "Zamykam sesję Rady Miejskiej w Lęborku".

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienia ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 56

1. Z każdej sesji rady sporządza się protokół, który powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

- numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia

oraz numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta;

- stwierdzenie prawomocności obrad;

- nazwiska i imiona nieobecnych członków rady z ewentualnym podaniem

przyczyny nieobecności;

- odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;

- porządek obrad;

- przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie,

teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a ponadto

odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień;

- przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw"

i "wstrzymujących się";

- podpis przewodniczącego oraz protokolanta.

2. Przebieg obrad nagrywany jest na taśmę magnetofonową i przechowywany do czasu podjęcia uchwały o przyjęciu protokołu.

3. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

4. Protokół powinien być udostępniony radnym do zapoznania się w biurze rady najpóźniej na trzy dni przed terminem obrad kolejnej sesji.

§ 57

1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, teksty przyjętych przez radę uchwał, pisemne usprawiedliwienia nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

2. Nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu decyduje rada.

X UCHWAŁY

§ 58

Sprawy rozpatrywane na sesjach rada rozstrzyga podejmując uchwały, które są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, odnotowanych w protokole sesji.

§ 59

1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje burmistrzowi, komisjom rady, klubom radnych, a także grupie co najmniej 4 radnych.

  1. Inicjatywa uchwałodawcza winna być zgłoszona na piśmie.

§ 60

    1. Projekt uchwały powinien zawierać:

a/ podstawę prawną;

b/ określenie przedmiotu;

c/ określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały;

d/ termin wejścia w życie uchwały;

e/ opinię radcy prawnego o zgodności pod względem formalno-prawnym.

  1. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie, które powinno zawierać:

a/ przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie, która ma być normowana;

b/ wyjaśnienie potrzeb i celu podjęcia uchwały;

c/ wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem

prawnym;

d/ charakterystykę przewidywanych skutków społecznych i gospodarczych;

e/ skutki finansowe, związane z wejściem w życie uchwały;

f/ źródła finansowania.

  1. Radni zgłaszający projekt uchwały mogą korzystać z pomocy prawnej oraz pomocy merytorycznej urzędu.

  2. Projekt zgłaszanej uchwały przez radnych wymaga opinii burmistrza.

  3. Projekt uchwały, przed rozpatrzeniem na sesji przewodniczący przekazuje komisjom do zaopiniowania. Za zgodą rady przewodniczący może przedstawić na sesji do rozpatrzenia projekt uchwały nie przekazany wcześniej do zaopiniowania komisjom.

§ 61

Uchwały rady podpisuje przewodniczący obrad.

§ 62

1. Biuro rady zapisuje podjęcie uchwały w rejestrze i przechowuje wraz z protokółami sesji.

  1. Uchwały i wyciągi z protokołu biuro rady przekazuje burmistrzowi do realizacji.

§ 63

1. Burmistrz rozpatruje opinie i wnioski komisji dotyczące projektów uchwał i prezentuje swoje stanowisko w tej sprawie podczas przedstawiania projektu uchwały na sesji.

2. W przypadku zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały rozesłanego radnym przed sesją, wnioskodawca winien przed głosowaniem przedstawić pełną treść zmienionego uregulowania.

§ 64

1. Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący.

3. Przeliczenie głosów dokonuje przewodniczący lub radny wyznaczony przez przewodniczącego.

  1. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący.

§ 65

1. W przypadkach wskazanych przez ustawy przeprowadza się głosowanie tajne.

2. W celu przeprowadzenia głosowania tajnego rada powołuje komisję skrutacyjną.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ostemplowanych kart do głosowania według zasad zaproponowanych każdorazowo przez komisję skrutacyjną i przyjętych przez radę.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

  1. Na podstawie wyników tajnego głosowania, ogłoszonych przez komisję skrutacyjną, przewodniczący obrad stwierdza podjęcie przez radę uchwały.

XI BURMISTRZ MIASTA

§ 66

  1. Burmistrz jest organem wykonawczym miasta.

  2. Burmistrz wykonuje uchwały rady oraz zadania miasta określone przepisami prawa.

§ 67

Oświadczenia woli w imieniu miasta w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez burmistrza osobą.

§ 68

W sprawach nie cierpiących zwłoki burmistrz wydaje przepisy porządkowe w formie zarządzenia. Zarządzenie to podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady.

XII JAWNOŚĆ DZIAŁANIA ORGANÓW GMINY I

ZASADY DOSTĘPU DO DOKUMENTÓW

WYNIKAJĄCYCH Z WYKONYWANIA ZADAŃ

PUBLICZNYCH ORGANÓW GMINY

§ 69

  1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia mogą wynikać jedynie z ustaw.

  2. Informacje o planowanej tematyce sesji oraz komisji rady podawane są do publicznej wiadomości niezwłocznie po zatwierdzeniu planu sesji lub posiedzenia komisji na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego przy ul. Armii Krajowej 14 oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego www.lebork.pl.

  3. Projekty uchwał, które mają być przedmiotem głosowania na sesji udostępniane są na 5 dni przed sesją w siedzibie Urzędu Miejskiego ul. Armii Krajowej 14 pok. Nr 102.

§ 70

Zasady dostępu do dokumentów:

  1. Protokoły z posiedzeń Sesji Rady Miejskiej, Komisji Rady będą niezwłocznie przekazywane do Biblioteki Miejskiej w Lęborku przy ul. Armii Krajowej 16 po ich zatwierdzeniu przez Radę Miejską i Komisje Rady.

  2. Zbiór protokółów przechowywany będzie w siedzibie Biblioteki Miejskiej w Lęborku przy ul.Armii Krajowej 16 oraz na stronie internetowej www.lebork.pl.

  3. Ograniczenie jawności działania organów gminy wynika z ustaw a w szczególności:

- z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych

(tj. Dz.U. z 2002r. Nr 101 poz. 926)

- z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ordynacja podatkowa ( Dz.U. Nr 137

poz. 926 z późn. zm.)

- z ustawy z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych

(Dz.U. Nr 11 poz. 95 z późn. zm.)

XIII PRACOWNICY SAMORZĄDOWI

§ 71

  1. Burmistrz jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru.

  2. Czynności z zakresu prawa pracy , za wyjątkiem ustalania wynagrodzenia , w stosunku do burmistrza dokonuje przewodniczący rady.

§ 72

  1. Skarbnik Miasta , Sekretarz Miasta , Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępca są pracownikami samorządowymi , zatrudnionymi na podstawie powołania. Podstawą nawiązania stosunku pracy jest uchwała rady.

  2. Zastępca Burmistrza Miasta jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie powołania w drodze zarządzenia burmistrza.

  3. W stosunku do osób wymienionych w pkt 1 i 2 czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje burmistrz.

XIV JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE MIASTA

§ 73

  1. W celu wykonywania swoich zadań miasto tworzy wyspecjalizowane

miejskie jednostki organizacyjne i wyposaża je w majątek.

  • Wykaz jednostek organizacyjnych miasta zawiera załącznik Nr 5 do niniejszego statutu.

§ 74

W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie :

-ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz. U. z

2001r. Nr 142 poz.1591, z późn. zm./;

-ustawa z dnia 22 marca 1990 o pracownikach samorządowych /t.j.

Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1593, z późn. zm./.

§ 75

Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

0x01 graphic

  • Załącznik Nr 2

do Statutu Miasta Lęborka

0x08 graphic

  • Załącznik Nr 3

do Statutu Miasta Lęborka

0x08 graphic

Załącznik Nr 4

do Statutu Miasta Lęborka

REGULAMIN PRACY KLUBU RADNYCH

1. Regulamin określa zasady działania klubów radnych na forum

rady miasta Lęborka.

2. Klub radnych liczy minimum 4 członków.

3. Oświadczenie o powstaniu klubu wraz z listą członków oraz

nazwiskiem przewodniczącego klubu składa się na ręce

przewodniczącego .

4. Przewodniczący na najbliższej sesji informuje radę

o powstaniu klubu i jego składzie.

5. Klub jest zobowiązany informować radę o zmianie ilości

członków.

6. Kluby mają prawo do składania wniosków i inicjatyw uchwało-

dawczych oraz interpelacji.

7. Kluby radnych mają prawo do korzystania z pomieszczeń rady.

Załącznik Nr 5

do Statutu Miasta Lęborka

WYKAZ KOMUNALNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH MIASTA LĘBORKA

  1. Miejska Biblioteka Publiczna im. Jarosława Iwaszkiewicza w Lęborku

  2. Muzeum w Lęborku

  3. Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej w Lęborku

  4. Przedszkole Nr 5 w Lęborku

  5. Przedszkole Nr 6 w Lęborku

  6. Przedszkole Nr 9 w Lęborku

  7. Przedszkole Nr 10 w Lęborku

  8. Żłobko-Przedszkole w Lęborku

  9. Gimnazjum Nr 1 im. Józefa Wybickiego w Lęborku

  10. Zespół Szkół Nr 2 w Lęborku

  11. Zespół Szkół Nr 3 w Lęborku

  12. Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Generała Karola Świerczewskiego w Lęborku

  13. Szkoła Podstawowa Nr 5 im. Wojska Polskiego w Lęborku

  14. Szkoła Podstawowa Nr 8 im. Mikołaja Kopernika w Lęborku

  15. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lęborku

  16. Zakład Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku

  17. Przedsiębiorstwo Składowania i Przerobu Odpadów Spółka z o.o. z siedzibą w Czarnówku

  18. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku

  19. Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku

  20. Miejski Zarząd Budynkami Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku

  21. Lęborskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku

  22. Lęborski Fundusz Poręczeń Kredytowych Spółka z o.o. z siedzibą w Lęborku

  23. Centrum Sportu i Rekreacji w Lęborku

  24. Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej w Lęborku






Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Ewa Dzitko-Szybisty

Data wytworzenia:
14 lis 2003

Osoba dodająca informacje

Ewa Dzitko-Szybisty

Data publikacji:
14 lis 2003, godz. 13:32

Osoba aktualizująca informacje

Ewa Dzitko-Szybisty

Data aktualizacji:
14 lis 2003, godz. 13:32