Uchwała Nr XL-360/2005
UCHWAŁA Nr XL - 360/2005
RADY MIEJSKIEJ w Lęborku
z dnia 29.06.2005 r.
w sprawie: zwolnień z podatku od nieruchomości od budynków lub ich części
w celu wspierania inwestycji i tworzenia nowych miejsc pracy
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1 i art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami),
art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz.U. z 2002 roku Nr 9, poz. 84 ze zmianami) oraz § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004 r w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy w zakresie niektórych ulg i zwolnień podatkowych w ramach pomocy de minimis
(Dz.U. z 2004 r. nr 94, poz. 900):
uchwala się, co następuje:
§ 1
Zwalnia się od podatku od nieruchomości budynki lub ich części zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, na zasadach określonych w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka
§ 3
Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Lęborku Nr XVIII - 181/92 z dnia 24 marca 1992 r.
w sprawie ulg związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej na własny rachunek, dla osób zwolnionych z pracy na mocy zwolnienia grupowego, absolwentów oraz podmiotów gospodarczych zatrudniających te osoby.
§ 4
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego
i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Lęborku
Zenon Roman Pryl
Załącznik do Uchwały Nr XL - 360/2005
Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 29.06.2005 r
ZASADY UDZIELANIA ZWOLNIEŃ Z PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI
1. Zwolnienia , o którym mowa w uchwale dotyczą:
1) budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej przez
osoby, które otrzymały z Powiatowego Urzędu Pracy dotację lub pożyczkę dla
bezrobotnych podejmujących działalność gospodarczą - zwolnienie dotyczy całości
podatku przez okres 12 miesięcy licząc od pierwszego miesiąca następującego po
otrzymaniu środków z Powiatowego Urzędu Pracy
budynków, w których przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą , zwiększył zatrudnienie o minimum 30% , w stosunku do stanu zatrudnienia z dnia wejścia w życie niniejszej uchwały - zwolnienie obejmuje 30% należnego podatku, do dnia 31.12.2010 r.
budynków modernizowanych, przeznaczonych na działalność gospodarczą, oddanych do użytkowania po dniu wejścia w życie niniejszej uchwały- zwolnienie obejmuje 40% wymiaru podatku, do dnia 31.12.2010 r
4) budynków nowo wybudowanych, oddanych do użytkowania do 31.12.2007 r.-
- zwolnienie obejmuje 60% wymiaru podatku, do dnia 31.12.2010 r.
budynków nowo wybudowanych i oddanych do użytku do dnia 31.12.2007 r.,
w których podjęto działalność wytwórczą i zatrudniono co najmniej 100
pracowników - zwolnienie obejmuje całość należnego podatku, do dnia 31.12.2010 r.
2. Zwolnienia, o których mowa w pkt 1 nie dotyczą budynków lub ich części przeznaczonych
wyłącznie na prowadzenie handlu detalicznego, określonego w Polskiej Klasyfikacji
Działalności (PKD) kodami: 52.1; 52.2; 52.3; 52.4; 52.5.
3. Ilekroć w uchwale jest mowa o :
podatniku - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę w rozumieniu art.4 ust 1 i 2
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Z 2004 r.
Nr 173, poz. 1807) , podlegającego na mocy ustawy z dnia 12 stycznia 1991r.
o podatkach i opłatach lokalnych obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku
od nieruchomości
2) podatku od nieruchomości - należy przez to rozumieć podatek od budynków lub ich
części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
3) roku podatkowym - należy przez to rozumieć okres od 1 stycznia do 31 grudnia
każdego roku kalendarzowego,
4) nowo wybudowanym budynku - należy przez to rozumieć budynek w rozumieniu
przepisów prawa budowlanego lub jego część przeznaczoną na prowadzenie
działalności gospodarczej
5) modernizacji - należy przez to rozumieć nakłady poniesione na adaptację, przebudowę
istniejącego budynku na potrzeby działalności gospodarczej lub zmianę przeznaczenia
budynku, jeżeli przed wejściem w życie niniejszej uchwały nie była w nim prowadzona
działalność gospodarcza
6) oddaniu do użytkowania - należy przez to rozumieć uzyskanie pozwolenia na
użytkowanie obiektu budowlanego i złożenie deklaracji w sprawie podatku od
nieruchomości,
7) utworzeniu nowych miejsc pracy - należy przez to rozumieć zatrudnienie osoby
w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie umowy o pracę i utrzymanie tego
zatrudnienia przez okres zwolnienia podatkowego przewidzianego w niniejszej uchwale.
Utworzenie nowych miejsc pracy oznacza wzrost liczby zatrudnionych w przeliczeniu
na pełne etaty w stosunku do stanu z dnia wejścia w życie niniejszej uchwały
8) pomocy de minimis - należy przez to rozumieć pomoc (również w formie zwolnień z
podatku od nieruchomości) uzyskaną przez podatnika w wysokości nie przekraczającej
100 tys. euro w ciągu 3 lat, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Komisji (WE) Nr
69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r, w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w
odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis.
4. Zwolnienia, o których mowa w pkt 1 ppkt 2) i 5) przysługują, jeżeli zwiększony poziom
zatrudnienia zostanie utrzymany przez cały okres zwolnienia.
5. Podatnik korzystający ze zwolnienia z podatku na podstawie pkt 1 ppkt 2) i 5) ma
obowiązek poinformować organ podatkowy w ciągu 14 dni od zaistnienia faktu
zmniejszenia liczby zatrudnionych, poniżej poziomu uprawniającego do zwolnienia
z podatku
6. Podatnik, o którym mowa w pkt. 1 ppkt 2) i 5), traci uprawnienie do zwolnienia z podatku
od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zmniejszenie
zatrudnienia poniżej poziomu uprawniającego do zwolnienia z podatku.
7. Zwolnienia od podatku od nieruchomości , o których mowa w niniejszej uchwale stanowi
pomoc de minimis, a jej udzielanie następuje na warunkach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy w zakresie ulg i zwolnień podatkowych w ramach pomocy de minimis (Dz.U.Nr 94, poz.900).
8. Kwota zwolnienia dla jednego przedsiębiorcy z tytułu podatku od nieruchomości nie może
przekroczyć brutto 100 tys. euro łącznie z pomocą de minimis uzyskaną z innych źródeł
w ostatnich trzech latach.
9. Zwolnienie z podatku następuje na wniosek podatnika.
10. Podatnik ubiegający się o zwolnienie winien do wniosku załączyć następujące
dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w niniejszej uchwale:
a) deklarację lub informację w sprawie podatku od nieruchomości,
b) pozwolenie na użytkowanie budynku,
c) informację o pomocy (w tym wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis)
otrzymanej w ciągu 3 ostatnich lat poprzedzających dzień wystąpienia z wnioskiem
o udzielenie zwolnienia
d) informację o formie prawnej przedsiębiorstwa, PKD, regon oraz jego wielkości
11. Podatnik ubiegający się o zwolnienie z podatku na podstawie pkt 1 ppkt 2) i 5) winien do
wniosku o zwolnienie z podatku dołączyć dokumenty potwierdzające ilość zatrudnionych
przed zwiększeniem wielkości zatrudnienia i po zwiększeniu zatrudnienia.
12. W okresie kontynuacji zwolnienia , o którym mowa w niniejszej uchwale, w latach
następnych przedsiębiorca zobowiązany jest do przedłożenia w terminie do 15 stycznia
każdego roku :
oświadczenia o pomocy publicznej oraz wszystkich zaświadczeń o pomocy
de minimis otrzymanej w ciagu 3 ostatnich lat ,
b) w przypadkach określonych w pkt 1 ppkt 2) i 5) , dokumenty potwierdzające
utrzymanie zwiększonego poziomu zatrudnienia
13. Podatnik nabywa uprawnienie do zwolnienia od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu,
w którym spełnił warunki określone w pkt 1 - 4.
14. Podatnik, który nie dopełnił obowiązku określonego w pkt. 5, traci prawo do zwolnienia
od początku roku podatkowego, w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę tego
prawa.
15. Podatnik, który wprowadził w błąd organ udzielający pomocy publicznej co do spełnienia
warunków uprawniających do uzyskania zwolnienia z podatku, traci prawo do zwolnienia
za cały okres i zobowiązany jest do zapłaty należnego podatku wraz z odsetkami.
UZASADNIENIE
Celem uchwały jest stworzenie systemu wsparcia finansowego przedsiębiorców inwestujących i tworzących nowe miejsca pracy oraz bezrobotnych podejmujących działalność gospodarczą. Zaproponowane w projekcie uchwały systemowe rozwiązania powinny przyczynić się do zmniejszenia bezrobocia oraz zachęcać przedsiębiorców do inwestowania i rozwijania działalności gospodarczej w naszym mieście. Stosowanie zwolnień podatkowych jest zgodne z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Działania wynikające z projektu uchwały są częścią Lęborskiego programu : LĘBORK MIASTEM PRZYJAZNYM DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Ewa Dzitko-Szybisty Data wytworzenia:
08 lip 2005
Osoba dodająca informacje
Ewa Dzitko-Szybisty Data publikacji:
08 lip 2005, godz. 13:21
Osoba aktualizująca informacje
Ewa Dzitko-Szybisty Data aktualizacji:
08 lip 2005, godz. 13:21