Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Uchwała Nr XXII-203/2004


Uchwała Nr XXII-203/2004

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia 30.04.2004 r.

w sprawie: nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Lęborku.

Na podstawie: art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.

o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001r. z późniejszymi zmianami ) oraz art. 110 ust. 1,2,3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 64, poz. 593 z 2004 r. )

uchwala się, co następuje:

§ 1

Nadaje się statut Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Lęborku, jak w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.

§ 3

Traci moc uchwała Nr III-14/2002 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 20.12.2002r. w sprawie nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Lęborku ( Dz. U. Województwa Pomorskiego z 2003r. nr 24, poz. 257 ).

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

Przewodnicząca Rady Miejskiej

w Lęborku

Mirosława Siebert-Bresler

Uzasadnienie

do Uchwały Nr XXII-203/2004

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia 30.04.2004 r.

Podjęcie nowej uchwały w sprawie nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Lęborku wymagane jest nową ustawą z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 64 poz. 593 z 2004 r. ), która wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 roku.

Załącznik

do Uchwały Nr XXII-203/2004

Rady Miejskiej w Lęborku

z dnia 30.04.2004 r.

S T A T U T

Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Lęborku

Rozdział I - Postanowienia ogólne

§ 1

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lęborku, zwany dalej „Ośrodkiem” działa na podstawie:

  • ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 64 poz. 593 z 2004 r. ),

  • ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późniejszymi zmianami ),

  • ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 15, poz. 148 z 2003 r. z późniejszymi zmianami),

  • uchwały Nr XIII-60/90 Miejskiej Rady Narodowej z dn. 15 marca 1990r. w sprawie powołania Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lęborku,

  • niniejszego statutu.

§ 2

Ośrodek jest jednostką budżetową Gminy Miasto Lębork.

§ 3

  1. Ośrodek obejmuje swoją działalnością obszar Gminy Miasto Lębork, zwanej dalej

„Gminą”.

  1. Siedzibą Ośrodka jest miasto Lębork.

Rozdział II - Cele i zadania

§ 4

Ośrodek jest jednostką organizacyjną utworzoną w celu realizacji zadań pomocy społecznej zleconych Gminie i zadań własnych z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez Gminę.

§ 5

  1. Celem ośrodka jest rozpoznawanie i zaspakajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin, które własnym staraniem nie są w stanie pokonać trudności oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka.

  2. Ośrodek powinien w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz integracji ze środowiskiem, jak również zapobiegać powstawaniu nowych problemów społecznych rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej.

§ 6

Do zadań Ośrodka należą w szczególności:

  1. Analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej.

  2. Przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń.

  3. Praca socjalna.

  4. Prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej.

  5. Realizacja zadań wynikających z potrzeb społecznych.

  6. Rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

§ 7

Zadania własne gminy realizowane przez Ośrodek to:

  1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;

  2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;

  3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;

  4. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym realizowane przez Ośrodek to:

  1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;

  2. sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej;

  3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;

  4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;

  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;

  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;

  7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;

  8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;

  9. opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;

  10. praca socjalna;

  11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

  12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych;

  13. tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;

  14. dożywianie dzieci;

  15. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;

  16. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu;

  17. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;

  18. utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.

§ 8

Zadania zlecone gminie, finansowane z budżetu państwa za pośrednictwem budżetu gminy i realizowane przez Ośrodek to:

  1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;

  2. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;

  3. organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

  4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną;

  5. prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

  6. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

§ 9

Ośrodek współpracuje z organami administracji rządowej i samorządowej w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej. Współpracując w tym zakresie na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

§ 10

Ośrodek realizuje również inne zadania własne przekazane przez Radę Miejską lub Burmistrza Miasta Lęborka na podstawie odrębnych przepisów.

Rozdział III - Organizacja

§ 11

Szczegółową organizację wewnętrzną Ośrodka określa regulamin organizacyjny, opracowany przez Kierownika Ośrodka i zatwierdzony przez Burmistrza Miasta Lęborka.

Rozdział IV - Nadzór i zarządzanie

§ 12

Nadzór nad działalnością Ośrodka w zakresie zadań własnych sprawuje Gmina zaś w zakresie zadań zleconych Wojewoda Pomorski w sposób wynikający z odrębnych przepisów.

§ 13

Nadzór bieżący nad pracą Ośrodka sprawuje Burmistrz Miasta Lęborka.

§ 14

  1. Ośrodkiem kieruje Kierownik, którego zatrudnia i zwalnia Burmistrz Miasta Lęborka.

  2. Kierownik jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy w stosunku do zatrudnionych pracowników.

  3. Do pracowników Ośrodka stosuje się Kodeks pracy oraz przepisy o pracownikach samorządowych i socjalnych.

  4. Decyzje administracyjne w sprawach objętych działalnością Ośrodka wydawane są przez Kierownika Ośrodka lub inną osobę w oparciu o upoważnienie udzielone na podstawie odrębnych przepisów.

Rozdział V - Gospodarka finansowa.

§ 15

  1. Ośrodek pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy, a uzyskane dochody odprowadza do budżetu.

  2. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest roczny plan dochodów i wydatków zatwierdzony w ramach budżetu Gminy przez Radę Miejską.

§ 16

Kierownik Ośrodka składa Radzie Miejskiej w Lęborku coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz zgłasza potrzeby dotyczące realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.

Rozdział VI - Postanowienia końcowe

§ 17

Wszelkie zmiany statutu mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Redaktor Ewa Dzitko-Szybisty

Data wytworzenia:
07 maj 2004

Osoba dodająca informacje

Ewa Dzitko-Szybisty

Data publikacji:
07 maj 2004, godz. 14:04

Osoba aktualizująca informacje

Ewa Dzitko-Szybisty

Data aktualizacji:
07 maj 2004, godz. 14:04