Projekt uchwały w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Miasto Lębork dotyczących Budżetu Obywatelskiego Miasta Lęborka.
UCHWAŁA nr ………………….
RADY MIEJSKIEJ W LĘBORKU
z dnia …………………..
w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Miasto Lębork dotyczących Budżetu Obywatelskiego Miasta Lęborka
Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2013, poz. 594, z późn. zm.) oraz § 60 Statutu Miasta Lęborka stanowiącego załącznik do uchwały nr XIII-131/2003 Rady Miejskiej w Lęborku (Dz. Urzęd. Woj. Pomorskiego z dnia 28.11.2003r. nr 151 poz. 2670 z późn. zm.)
uchwala się co następuje:
§ 1
Określa się Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Miasto Lębork dotyczących Budżetu Obywatelskiego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała nr XXXI-564/2014 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 9 stycznia 2014 r. w sprawie: przeprowadzenia na terenie Miasta Lęborka konsultacji społecznych projektu „Budżet Obywatelski w Lęborku”
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Uzasadnienie do projektu uchwały
„Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami
Gminy Miasto Lębork dotyczących Budżetu Obywatelskiego”
Przygotowany projekt uchwały proponuje zastąpienie uchwały nr XXXI-564/2014 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 9 stycznia 2014 r w sprawie przeprowadzenia na terenie Miasta Lęborka konsultacji społecznych projektu „Budżet Obywatelski w Lęborku”.
Istniejące rozwiązania wymagają gruntownych zmian, tak aby przede wszystkim dostosować terminy wyboru i realizacji projektów do harmonogramu wykonywania budżetu miasta, zwiększyć liczbę projektów/inicjatyw społecznych wykonywanych w danym roku, umożliwić wykonywanie przedsięwzięć nie tylko o charakterze ogólno miejskim, ale także lokalnych/dzielnicowych, wreszcie, aby zdecydowanie zwiększyć udział mieszkańców miasta w decydowaniu o sposobie rozdysponowania wyodrębnionych środków przeznaczonych na Budżet Obywatelski.
Projekt nowej uchwały zachowuje dotychczasową kwotę 1 mln zł przeznaczaną na realizację zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego - nie wnosi więc o zwiększenie obciążeń na ten cel. Nie chce „zabierać” środków przeznaczanych na realizację dotychczasowych obowiązkowych bądź prorozwojowych zadań miejskich, natomiast proponuje radykalną zmianę zasad i trybu rozdysponowania wydzielonej kwoty Budżetu Obywatelskiego:
-
Kwotę przeznaczoną na Budżet Obywatelski w danym roku (1 000 000 zł) dzieli się na dwie pule:
-
60 % (600 000 zł) na zadania o charakterze ogólno miejskim (dotyczące potrzeb mieszkańców więcej niż jednej dzielnicy lub zadania, których, miejsce realizacji nie jest przypisane do jednego dzielnicy),
-
40% (400 000 zł) na zadania o charakterze dzielnicowym.
-
Koszt realizacji projektu ogólno miejskiego nie może przekraczać 200 tys. zł (tak, jak dotychczas) - co roku realizowane będą co najmniej trzy takie projekty.
-
Koszt projektu dzielnicowego nie może przekraczać 50 tys. zł - co roku będzie realizowanych przynajmniej 8 takich projektów.
-
Proponujemy podzielenie miasta na cztery dzielnice, wykorzystując z drobnymi modyfikacjami istniejący na początku XXI wieku podział miasta na cztery wielomandatowe okręgi wyborcze. Mieszkańcy każdej dzielnicy będą mieli do rozdysponowania kwotę 100 000 zł - w każdej więc dzielnicy realizowane będą przynajmniej dwa projekty lokalne.
-
Wymogi dotyczące składanych/przyjętych do realizacji projektów:
-
projekt musi mieć charakter użyteczności publicznej,
-
projekt może dotyczyć również obiektów/terenów innych niż miejskie, pod warunkiem, że właściciel wyrazi zgodę i zobowiąże się do jego utrzymywania po realizacji.
-
Nie można zgłaszać projektów/zostaną odrzucone następujące projekty:
-
których wymagany budżet całkowity na realizację przekraczałby wysokość środków przewidzianych odpowiednio dla projektu lokalnego lub ogólno miejskiego,
-
które po realizacji generowałyby koszty niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości proponowanego zadania,
-
które stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami i programami, w tym w szczególności z planami zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, programami branżowymi, unijnymi, przedsięwzięciami wpisanymi do Wieloletniej Prognozy Finansowej,
-
które wymagają współpracy instytucjonalnej podmiotów zewnętrznych, jeżeli te nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie Oświadczenia, którego wzór stanowi Załącznik do formularza zgłoszenia projektu,
-
które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawo własności,
-
które zakładają realizację jedynie części zadania, w tym sporządzenie wyłącznie projektu bądź planu przedsięwzięcia (dokumentacji, koncepcji) lub zakładają jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia środków na projektowanie.
-
Upoważni do głosowania są lęborczanie, którzy ukończyli 16 lat.
-
Każdy upoważniony wybiera 2 projekty: ogólno miejski i dzielnicowy (można głosować tylko na projekt dzielnicowy dotyczący tej dzielnicy, w której się mieszka).
-
Głosowanie odbywa się kartami papierowymi do urn i elektroniczne:
-
głosowanie elektroniczne w oparciu o PESEL specjalnym interfejsem uruchomionym przez Urząd Miejski na ten czas
-
z jednego adresu mailowego nie może głosować więcej niż pięć osób.
-
Głosowanie jest jawne; oddanie kilku głosów w oparciu o ten sam numer PESEL powoduje unieważnienie ich wszystkich.
-
Za przygotowanie harmonogramu realizacji poszczególnych etapów Budżetu Obywatelskiego odpowiedzialny jest Burmistrz Miasta, przy czym ogłoszenie wybranych projektów musi nastąpić najpóźniej w grudniu poprzedzającym rok ich realizacji.
-
Pomoc w dobrym przygotowaniu projektów mają zapewnić punkty konsultacyjne, w szczególności:
-
wyjaśniać zasady i tryb przeprowadzania Budżetu Obywatelskiego,
-
informować o obowiązujących ograniczeniach wynikających z planów i programów,
-
pomóc oszacować kosztorys rozważanego projektu,
-
podpowiadać rozwiązania alternatywne dla rozważanych projektów.
-
Główna odpowiedzialność za realizację Budżetu Obywatelskiego spoczywa na Burmistrzu Miasta, który w tym celu może powołać Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego, który m.in.:
-
składa się z pracowników Urzędu i jednostek komunalnych, z możliwością powołania zewnętrznego eksperta przez burmistrza, bez udziału radnych,
-
zadania doradcze/konsultacyjne (ułatwiające dla wnioskodawców przed złożeniem projektu, wzywanie do korekty projektu już złożonego - jeżeli jest na to jeszcze czas),
-
uruchomienie i obsługa punktów konsultacyjnych przed naborem projektów,
-
ocena formalna, weryfikacja merytoryczna założeń/zdolności realizacji (techniczna), poprawności budżetu wniosku,
-
promocja Budżetu Obywatelskiego,
-
ogłoszenie projektów przyjętych do realizacji,
-
wdrożenie realizacji: przekazanie właściwym jednostkom, uruchomienie procedur,
-
monitoring realizacji.
-
Istotną rolę w realizacji Budżetu Obywatelskiego pełni Zespół kontrolno-odwoławczy:
-
monitoruje realizację Budżetu Obywatelskiego,
-
rozpatruje ewentualne odwołania wnioskodawców projektów odrzuconych przez Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego,
-
składa się z 9 osób, w tym:
-
3 przedstawicieli wskazanych przez Burmistrza (Zespołu ds. Budżetu Obywatelskiego),
-
3 radnych, wskazanych przez sesję Rady Miejskiej
-
3 przedstawicieli organizacji pozarządowych/społecznych: 1 przedstawiciel wskazany przez Radę Organizacji Pozarządowych Powiatu Lęborskiego, 1 przedstawiciel wskazany przez Młodzieżową Radę Miasta, 1 przedstawiciel wylosowany z osób zgłoszonych przez organizacje społeczne działające na terenie miasta Lęborka.
-
członkowie Zespołu kontrolno-odwoławczego nie mogą być wnioskodawcami projektów do realizacji w ramach budżetu Obywatelskiego.
Kwota środków przeznaczonych na realizację Budżetu Obywatelskiego pozostaje utrzymana na dotychczasowym poziomie 1 000 000 zł. Stanowić będzie wyodrębnioną część budżetu miasta, na realizację której przeznacza się środki z dochodów własnych. Kwota 1 000 000 zł nie obejmuje środków przeznaczonych na promocję i obsługę Budżetu Obywatelskiego.
Inicjatorów projektu uchwały
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
11 09 2015 15 06 49zal. 1 podzial miasta na Dzielnice (DOC, 30.50Kb) | 2015-09-11 15:06:49 | 83 | |
11 09 2015 15 06 49zal. 2 formularz zgloszeniowy (DOC, 101.50Kb) | 2015-09-11 15:06:49 | 93 | |
11 09 2015 15 06 49zal. 3 Karta obiegowa analizy projektu (DOC, 101.50Kb) | 2015-09-11 15:06:49 | 55 | |
11 09 2015 15 06 49zal. 4 informacja z weryfikacji i opiniowania projektow (DOC, 31.50Kb) | 2015-09-11 15:06:49 | 78 | |
11 09 2015 15 06 49Zalacznik do Uchwaly (DOC, 61.00Kb) | 2015-09-11 15:06:49 | 44 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Maciej Betscher Data wytworzenia:
11 wrz 2015
Osoba dodająca informacje
Maciej Betscher Data publikacji:
11 wrz 2015, godz. 14:54
Osoba aktualizująca informacje
Maciej Betscher Data aktualizacji:
11 wrz 2015, godz. 15:06