Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta Lębork

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Projekt uchwały w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Miasto Lębork dotyczących Budżetu Obywatelskiego Miasta Lęborka.

UCHWAŁA nr ………………….

RADY MIEJSKIEJ W LĘBORKU

z dnia …………………..

w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Miasto Lębork dotyczących Budżetu Obywatelskiego Miasta Lęborka

Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2013, poz. 594, z późn. zm.) oraz § 60 Statutu Miasta Lęborka stanowiącego załącznik do uchwały nr XIII-131/2003 Rady Miejskiej w Lęborku  (Dz. Urzęd. Woj. Pomorskiego z dnia 28.11.2003r. nr 151 poz. 2670 z późn. zm.)

uchwala się co następuje:

§ 1

Określa się Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Miasto Lębork dotyczących Budżetu Obywatelskiego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała nr XXXI-564/2014 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 9 stycznia 2014 r. w sprawie: przeprowadzenia na terenie Miasta Lęborka konsultacji społecznych projektu „Budżet Obywatelski w Lęborku”

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Lęborka.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Uzasadnienie do projektu uchwały

„Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami

Gminy Miasto Lębork dotyczących Budżetu Obywatelskiego”

Przygotowany projekt uchwały proponuje zastąpienie uchwały nr XXXI-564/2014 Rady Miejskiej w Lęborku z dnia 9 stycznia 2014 r w sprawie przeprowadzenia na terenie Miasta Lęborka konsultacji społecznych projektu „Budżet Obywatelski w Lęborku”.

Istniejące rozwiązania wymagają gruntownych zmian, tak aby przede wszystkim dostosować terminy wyboru i realizacji projektów do harmonogramu wykonywania budżetu miasta, zwiększyć liczbę projektów/inicjatyw społecznych wykonywanych w danym roku, umożliwić wykonywanie przedsięwzięć nie tylko o charakterze ogólno miejskim, ale także lokalnych/dzielnicowych, wreszcie, aby zdecydowanie zwiększyć udział mieszkańców miasta w decydowaniu o sposobie rozdysponowania wyodrębnionych środków przeznaczonych na Budżet Obywatelski.

Projekt nowej uchwały zachowuje dotychczasową kwotę 1 mln zł przeznaczaną na realizację zadań w ramach Budżetu Obywatelskiego - nie wnosi więc o zwiększenie obciążeń na ten cel. Nie chce „zabierać” środków przeznaczanych na realizację dotychczasowych obowiązkowych bądź prorozwojowych zadań miejskich, natomiast proponuje radykalną zmianę zasad i trybu rozdysponowania wydzielonej kwoty Budżetu Obywatelskiego:

  1. Kwotę przeznaczoną na Budżet Obywatelski w danym roku (1 000 000 zł) dzieli się na dwie pule:

  1. 60 % (600 000 zł) na zadania o charakterze ogólno miejskim (dotyczące potrzeb mieszkańców więcej niż jednej dzielnicy lub zadania, których, miejsce realizacji nie jest przypisane do jednego dzielnicy),

  2. 40% (400 000 zł) na zadania o charakterze dzielnicowym.

  1. Koszt realizacji projektu ogólno miejskiego nie może przekraczać 200 tys. zł (tak, jak dotychczas) - co roku realizowane będą co najmniej trzy takie projekty.

  2. Koszt projektu dzielnicowego nie może przekraczać 50 tys. zł - co roku będzie realizowanych przynajmniej 8 takich projektów.

  3. Proponujemy podzielenie miasta na cztery dzielnice, wykorzystując z drobnymi modyfikacjami istniejący na początku XXI wieku podział miasta na cztery wielomandatowe okręgi wyborcze. Mieszkańcy każdej dzielnicy będą mieli do rozdysponowania kwotę 100 000 zł - w każdej więc dzielnicy realizowane będą przynajmniej dwa projekty lokalne.

  4. Wymogi dotyczące składanych/przyjętych do realizacji projektów:

  1. projekt musi mieć charakter użyteczności publicznej,

  2. projekt może dotyczyć również obiektów/terenów innych niż miejskie, pod warunkiem, że właściciel wyrazi zgodę i zobowiąże się do jego utrzymywania po realizacji.

  1. Nie można zgłaszać projektów/zostaną odrzucone następujące projekty:

  1. których wymagany budżet całkowity na realizację przekraczałby wysokość środków przewidzianych odpowiednio dla projektu lokalnego lub ogólno miejskiego,

  2. które po realizacji generowałyby koszty niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości proponowanego zadania,

  3. które stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami i programami, w tym w szczególności z planami zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, programami branżowymi, unijnymi, przedsięwzięciami wpisanymi do Wieloletniej Prognozy Finansowej,

  4. które wymagają współpracy instytucjonalnej podmiotów zewnętrznych, jeżeli te nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie Oświadczenia, którego wzór stanowi Załącznik do formularza zgłoszenia projektu,

  5. które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawo własności,

  6. które zakładają realizację jedynie części zadania, w tym sporządzenie wyłącznie projektu bądź planu przedsięwzięcia (dokumentacji, koncepcji) lub zakładają jedynie środki na wykonanie, bez zabezpieczenia środków na projektowanie.

  1. Upoważni do głosowania są lęborczanie, którzy ukończyli 16 lat.

  2. Każdy upoważniony wybiera 2 projekty: ogólno miejski i dzielnicowy (można głosować tylko na projekt dzielnicowy dotyczący tej dzielnicy, w której się mieszka).

  3. Głosowanie odbywa się kartami papierowymi do urn i elektroniczne:

  1. głosowanie elektroniczne w oparciu o PESEL specjalnym interfejsem uruchomionym przez Urząd Miejski na ten czas

  2. z jednego adresu mailowego nie może głosować więcej niż pięć osób.

  1. Głosowanie jest jawne; oddanie kilku głosów w oparciu o ten sam numer PESEL powoduje unieważnienie ich wszystkich.

  2. Za przygotowanie harmonogramu realizacji poszczególnych etapów Budżetu Obywatelskiego odpowiedzialny jest Burmistrz Miasta, przy czym ogłoszenie wybranych projektów musi nastąpić najpóźniej w grudniu poprzedzającym rok ich realizacji.

  3. Pomoc w dobrym przygotowaniu projektów mają zapewnić punkty konsultacyjne, w szczególności:

  1. wyjaśniać zasady i tryb przeprowadzania Budżetu Obywatelskiego,

  2. informować o obowiązujących ograniczeniach wynikających z planów i programów,

  3. pomóc oszacować kosztorys rozważanego projektu,

  4. podpowiadać rozwiązania alternatywne dla rozważanych projektów.

  1. Główna odpowiedzialność za realizację Budżetu Obywatelskiego spoczywa na Burmistrzu Miasta, który w tym celu może powołać Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego, który m.in.:

  1. składa się z pracowników Urzędu i jednostek komunalnych, z możliwością powołania zewnętrznego eksperta przez burmistrza, bez udziału radnych,

  2. zadania doradcze/konsultacyjne (ułatwiające dla wnioskodawców przed złożeniem projektu, wzywanie do korekty projektu już złożonego - jeżeli jest na to jeszcze czas),

  3. uruchomienie i obsługa punktów konsultacyjnych przed naborem projektów,

  4. ocena formalna, weryfikacja merytoryczna założeń/zdolności realizacji (techniczna), poprawności budżetu wniosku,

  5. promocja Budżetu Obywatelskiego,

  6. ogłoszenie projektów przyjętych do realizacji,

  7. wdrożenie realizacji: przekazanie właściwym jednostkom, uruchomienie procedur,

  8. monitoring realizacji.

  1. Istotną rolę w realizacji Budżetu Obywatelskiego pełni Zespół kontrolno-odwoławczy:

  1. monitoruje realizację Budżetu Obywatelskiego,

  2. rozpatruje ewentualne odwołania wnioskodawców projektów odrzuconych przez Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego,

  3. składa się z 9 osób, w tym:

  • 3 przedstawicieli wskazanych przez Burmistrza (Zespołu ds. Budżetu Obywatelskiego),

  • 3 radnych, wskazanych przez sesję Rady Miejskiej

  • 3 przedstawicieli organizacji pozarządowych/społecznych: 1 przedstawiciel wskazany przez Radę Organizacji Pozarządowych Powiatu Lęborskiego, 1 przedstawiciel wskazany przez Młodzieżową Radę Miasta, 1 przedstawiciel wylosowany z osób zgłoszonych przez organizacje społeczne działające na terenie miasta Lęborka.

  1. członkowie Zespołu kontrolno-odwoławczego nie mogą być wnioskodawcami projektów do realizacji w ramach budżetu Obywatelskiego.

 

Kwota środków przeznaczonych na realizację Budżetu Obywatelskiego pozostaje utrzymana na dotychczasowym poziomie 1 000 000 zł. Stanowić będzie wyodrębnioną część budżetu miasta, na realizację której przeznacza się środki z dochodów własnych. Kwota 1 000 000 zł nie obejmuje środków przeznaczonych na promocję i obsługę Budżetu Obywatelskiego.

Inicjatorów projektu uchwały

 


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Maciej Betscher

Data wytworzenia:
11 wrz 2015

Osoba dodająca informacje

Maciej Betscher

Data publikacji:
11 wrz 2015, godz. 14:54

Osoba aktualizująca informacje

Maciej Betscher

Data aktualizacji:
11 wrz 2015, godz. 15:06